وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

نشانه‌های انسان مومن چیست؟

نشانه‌های انسان مومن چیست؟
زمان انتشار :
یکشنبه 10 اسفند 1399 | 04:24
 شماره خبر :
991216
تفسیر اجمالی آیه ۳۶ سوره احزاب و روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.  با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، تفسیر آیه ۳۶ سوره احزاب می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِینًا

و هیچ مرد و زن مؤمنی را در کاری که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار نمایند) و هر کس نافرمانی خدا و رسول او کند دانسته به گمراهی سختی افتاده است (پیغمبر زینب دختر عمه‌اش را به زید، غلام آزاد کرده خود تزویج کرد و زینب گفت: من از اشراف قریشم غلامی را به شوهری نپذیرم. این آیه نازل شد و پذیرفت).

تفسیر آیه ۳۶ سوره احزاب

امام صادق (ع) از پدران بزرگوار خود نقل می‌کنند که فرمودند: روزی پیامبر اکرم (ص) خندیدند، به‌طوری که دندان‌های مبارکش نمایان شد. بعد فرمودند: «آیا علت خنده مرا نمی‌پرسید»؟ عرض کردند: چرا،‌ای رسول خدا (ص)؟ فرمودند: «خوشحالم از اینکه هرگونه قضایی که خداوند برای فرد مسلمان داشته باشد، در نهایت خیر و سعادت او در آن است».

اگر مسلمانان تسلیم این آیه بودند، پس از آن که پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم به فرمان خداوند علی (ع) را به جانشینی خود و رهبری امّت اسلام معرّفی کرد و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»؛ دیگری را بر علی (ع) ترجیح نمی‌دادند.

این آیه زمینه ساز آیه بعد است که به پیامبر (ص) می‌فرماید:تو باید سنّت‌های غلط را بشکنی و مردم حقّ ندارند در برابر خواست خداوند اعمال سلیقه کنند.

این که آیه شریفه می‌فرماید:انسان در برابر فرمان خدا و رسول اختیاری ندارد، نباید برای کسی مایه تعجّب باشد، زیرا این کار، درست مانند این است که پزشک با قاطعیّت به بیمار خود بگوید:تو حقّ نداری غیر از آنچه من دستور داده ام غذا یا داروی مصرف کنی.

خداوند نیز ما را از انتخاب آزاد، طبق میل شخصی در برابر فرامین الهی منع کرده است؛ زیرا او راه سعادت ما را بهتر از ما می‌داند.
در روایت می‌خوانیم که رسول خدا (ص) فرمودند: «یا عباد الله انتم کالمرضی و رب العالمین کالطبیب... الا فسلموا لله امره تکونوا من الفائزین»؛‌ای بندگان خدا! شما همچون بیمار وخدا مانند طبیب است، مصلحت مریض در نسخه طبیب است نه آنچه بیمار تمایل دارد، پس تسلیم امر خدا باشید تا رستگار شوید.

در نظام حکومت دینی، خدا محوری بر دموکراسی و مردم سالاری حاکم است، زیرا نظر مردم مادامی ارزش دارد که مخالفِ حکم خدا نباشد.

پیام‌های آیه ۳۶ سوره احزاب

۱- سنّ و سواد و نژاد و قدرت و ثروت و شهرت و قبیله و طرفدار و سازمان‌های بین المللی، هیچکدام سبب ایجاد حقّ در برابر قانون الهی نمی‌شود. «ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ»

۲- نشانه ایمان، تعبّد در برابر خدا و رسول است. «ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ»

۳- در تسلیم و تعبّد، زن و مرد تفاوتی ندارند. «لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ»

۴- هر کس در برابر قانون خدا و سنّت پیامبر، قانونی بیاورد، در ایمان خود شک کند. «ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَهٍ»

۵-دستور‌های پیامبر اکرم (ص)، همچون دستور‌های خداوند واجب الاجراست. «إِذا قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ»

۶- خدا و رسول بر امور مردم ولایت کامل دارند. «قَضَی اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً»

۷- اجتهاد در برابر نصّ، ممنوع است. (آن جا که حکم الهی روشن است، هیچ کس حقّ اظهار نظر ندارد.) «ما کانَ - لَهُمُ الْخِیَرَهُ»

۸-آزادی انسان در چارچوب قوانین الهی است. «ما کانَ - لَهُمُ الْخِیَرَهُ»

۹- عقل باید تابع وحی و سلیقه باید تابع وظیفه باشد. «ما کانَ - لَهُمُ الْخِیَرَهُ»

۱۰- هر انتخاب و نظریّه‌ای که مخالف قانون و قضاوت خدا و رسول باشد، معصیت و انحراف آشکار است. «وَ مَنْ یَعْصِ اللّهَ ... ضَلالاً مُبِیناً»

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:54:41
طلوع خورشید 06:16:05
اذان ظهر 12:39:38
غروب خورشید 19:03:37
اذان مغرب 19:19:47
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟