وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

ویژگی های بهشت

زمان انتشار :
شنبه 28 بهمن 1396 | 00:57

پرسش

آیا در بهشت خوابیدن امکان دارد؟

 

پاسخ

خواب، پاسخ طبیعی بدن به خستگی هایی است که متحمل آن می شود ولی انسانهای نیکوکاری که وارد بهشت شده اند، به تصریح قرآن کریم در آنجا دچار هیچ نوع خستگی نخواهند شد و به همین دلیل است که در روایات، بیان شده که بهشتیان با عوارض مرتبط با دنیای مادی، مانند مرگ و خواب و ناراحتی و فقر و ... مواجه نخواهند شد.

 

پرسش

آیا انسان در بهشت تعقل می کند؟

 

پاسخ

عقل و اندیشه، همواره با انسان ها همراه بوده و انسان با عبور از جهان مادی، قدرت تفکر خود را از دست نخواهد داد، بلکه با از بین رفتن برخی حجاب ها و موانع، به صورت تیزبینانه تر و دقیق تری به حقایق و واقعیات پی خواهد برد.  انسان ها چه در روز قیامت، چه در بهشت و چه در دوزخ، می اندیشند و رفتار و گفتاری ناشی از همان اندیشه خواهند داشت و این گونه نیست که زندگانی بعد از مرگ انسان ها، مشابه با زندگی حیوانات شود. البته از برخی کاربردهای عقل؛ که تنها در این دنیا می توان از آنها استفاده نمود، در جهان آخرت خبری نیست. همانند اختراع که در بهشت و دوزخ، جایگاهی نخواهد داشت؛ چون بهشتیان نیازی به آن ندارند و خداوند مقرر نموده که دوزخیان نیز در محدودیت هایی باشند و هرگونه اختراعی که موجب بهتر شدن وضعیت آنان شود، ناممکن و یا بی فایده خواهد بود

 

پرسش

آیا در بهشت هم سیر تکاملی وجود دارد؟

نظریه غالب در میان اندیشمندان اسلامی اینست که تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست. بهشت دو گونه است: یکی بهشت برزخی و دیگری بهشت در قیامت. تکامل در بهشت برزخی ممکن است. اما تکامل در بهشت آخرتی ممکن نیست؛ زیرا عالم قیامت و ورود در بهشت نهایت سیر تکامل انسان است؛ در نتیجه ورود به بهشت معنای کامل شدن است، نه برای کامل شدن.

تکامل و ارتقای درجات در بهشت ،مرهون و معلول درجات ایمان و عمل صالح انسان در دنیا است، خداوند می‌فرماید: «وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا »؛ هر کس از بندگان به عملی که کرده رتبه خواهد یافت.

بنابر این، طبق فرمایش امام علی(ع) که می‌فرماید:«اَلیوم عملٌ و لا حساب و غداً حساب و لا عمل»؛امروز(تا زمانی که در دنیا هستید) روز عمل و تلاش است نه روز حساب‌رسی به اعمال، و فردای قیامت روز حساب‌رسی است نه روز عمل.

لذا، اگر در آخرت پرونده اعمال و کارهای نیک بسته می‌شود و تکامل هم معلول عمل صالح است، در نتیجه در بهشت تکاملی نیست، مگر آنچه در این دنیا فراهم نموده باشیم. بنابر این در آخرت، تکامل-یعنی ارتقا از درجه به درجه‌ی دیگر بهشت بدون این‌که قبلاً در دنیا مقدمات و شرایط آن‌را فراهم کنیم- وجود ندارد.

آیه 158سوره انعام میفرماید: اگر کسى که قبلا ایمان نیاورده یا خیرى در ایمان آوردن خود کسب نکرده، ایمان آوردنش سود نمى‌‏بخشد. بگو منتظر باشید که ما [هم] منتظریم.

 

شراب طهور چیست؟

 

«شراب» به معناى نوشیدنى و «طهور» به معناى چیزى است که پاک و پاک کننده است.  در بهشت انواع نوشیدنی‌هاى گوارا و پاک با کیفیت‌هاى متنوع وجود دارد. در یک آیه از قرآن تعبیر به «شراباً طهورا» شده است: «و پروردگارشان شراب طهور به آنها می‌نوشاند». در این‌که منظور از «شراب طهور» چیست، سه قول وجود دارد: 1. نوعى نوشیدنى است که آن‌را بعد از غذاهاى بهشتى می‌خورند و همه فضولات درونى را پاک می‌کند، و فقط چیزى به صورت عرق خوشبو و معطر از پوست تنشان تراوش می‌کند. 2.  مُراد از آن بهره‌هاى روحى و معنوى براى سیر معنوى و سلوک روحانى است، چنان‌که از امام صادق(ع) روایت است که: «چون مؤمن شراب طهور بیاشامد از همه ما سوى الله اعراض می‌کند و متوجه مولا (خدا) می‌شود». از امام باقر(ع) است که: «[مؤمنان] وقتى از آن شراب شربتى می‌نوشند خداوند به وسیله آن، قلوبشان را از حسد پاک می‌کند». 3. عده‌اى جمع بین دو نظر نموده و گفته‌اند: چون انسان آمیزه زیبایى از خاک تیره و روح خداست: خداوند افزون بر ارزاق مادّى، برای وی بهره‌هاى روحى و معنوى قرار داده، و چون آدمیان در سیر و سلوک خویش متفاوت‌اند بهره‌هاى بهشتى آنان نیز گوناگون است. در آیاتى از قرآن مجید شراب‌هاى بهشتى را در زیباترین تعبیر، همراه زیباترین ساقیان، خوب‌رویان و خوش‌قامتان با چشمان فرو هشته وصف کرده است که با جامى از باده ناب پیرامون بهشتیان به گردش در می‌آیند، باده‌اى سخت سپید که نوشندگان را لذّتى خاص می‌دهد که نه در آن فساد عقل است، و نه ایشان از آن به بدمستى و فرسودگى می‌افتند. در آیات دیگر است که برخى همانند «ابرار» از شراب گوارى «رحیق مختوم» سیراب می‌شوند که مُهر مِشکین صیانت از باطل بر آن نهاده شده و از گزند هر آلودگى منزّه است. و بهره «مقربان»، شراب چشمه تسنیم است که ساقى آن ذات اقدس خدا و ساغر آن حقیقت نفیس معرفت ومحبّت به اوست. پیامبر اکرم(ص)  فرمود: «تسنیم، شریف‌ترین نوشیدنى در بهشت است که محمد(ص) و آلش از آن می‌نوشند و اصحاب یمین و بقیه اهل بهشت از مخلوط شده آن می‌نوشند».

پس همان‌طور که انسان‌ها در دنیا، در مراتب مختلف قرار دارند، در بهشت نیز داراى مراتب گوناگونند و بهره آنان نیز از بهشت به تناسب ظرفیت و توان روحى آنهاست و به همین سبب در قرآن با تعابیر متفاوت از آنان یاد می‌شود. عده‌اى را «اصحاب یمین»، عده‌اى را «ابرار» و عده‌اى را «مقرّبان» درگاه حق می‌نامند. و بهره‌هایشان نیز به تناسب مقامشان متفاوت است.

 

پرسش

آیا در بهشت تجدید نسل و زاد و ولد مثل این دنیا وجود خواهد داشت؟

 

پاسخ

 

از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که هر چه بهشتیان بخواهند در اختیارشان گذاشته می شود  ، از جمله یکی از نعمت های بهشتی، حور العین است که در اختیار مردان مؤمن گذاشته می شود.

 

حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه چون چشم آهو باشد، "عین" جمع کلمه "عیناء" به معنای درشت چشم است، و ظاهراً حور العین موجوداتی غیر از زنان دنیایند.  خداوند در مورد آنان می فرماید: "حور العین را به ازدواج آنها درمی آوریم".

بنابر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس در این جا ازدواج به معنای نزدیک کردن و عطا کردن حور العین از طرف خداوند به بندگان بهشتی اش مراد است. ضرورتی ندارد که همه ملزومات ازدواج در این دنیا برای ازدواج آخرت باشد. لازمه تناسل و زاد و ولد به معنایی که در دنیا وجود دارد اینست که رشد،‌ تکامل و امتحان و... باشد و چنین چیزی در بهشت معقول نیست.

.

 
جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:10:06
طلوع خورشید 05:28:43
اذان ظهر 11:30:48
غروب خورشید 17:32:27
اذان مغرب 17:48:15
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟