وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

چگونه فاصله مان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف را کم کنیم؟

چگونه فاصله مان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف را کم کنیم؟
زمان انتشار :
شنبه 30 فروردین 1399 | 23:53
اگر قرار باشد انتظارها به ظهور ختم شود باید از حالت صرف روحی عاطفی خارج شده و در ابعاد مختلف، به صورت عملی عینیت بیابد تا در پرتوی عمل منتظرانه، فاصله ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف کم شود...

بسم الله الرحمن الرحیم

 

چگونه فاصله مان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف را کم کنیم؟

اگر قرار باشد انتظارها به ظهور ختم شود باید از حالت صرف روحی عاطفی خارج شده و در ابعاد مختلف، به صورت عملی عینیت بیابد تا در پرتوی عمل منتظرانه، فاصله ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف کم شود.

 

بنابر آنچه از روایات به دست می آید انتظار و زمینه سازی برای ظهور آن منجی مصلح عجل الله تعالی فرجه و شریف که پیروان همه ادیان و مذاهب منتظر آمدن او و اقامه عدل و برچیده شدن ظلم و ستم به دست ایشان هستند، فقط به دعا و انتظار قلبی نیست بلکه همانطور که در روایات تصریح شده،« انتظار افضل اعمال است» و در عمل است که منتظران باید شوق و میل به ظهور و حاکمیت منجی آخرالزمان عجل الله تعالی فرجه و شریف را نشان دهند و این چیزی نیست که صرفاً با خواندن دعای فرج و زمزمه ندبه در صبح های جمعه حاصل شود.

از این رو، تبلور این عمل سبکی خاص از زندگی را می طلبد که با عینیت بخشیدن به انتظار، زمینه را برای روی کار آمدن دولت موعود فراهم کند.


را شامل می شود؛ لذا ضرورت دارد با تلاش برای نزدیک شدن به آن به قدر توان از فاصله خود با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف کم کنیم چراکه منتظران مصلح خود نیز باید صالح باشند.
باید بسنجیم که ما چقدر با ایشان و برنامه های شان در عصر ظهور فاصله داریم و اگر این فاصله زیاد است، آن را کم کنیم.
این استاد حوزه با اشاره به برخی گره گشایی ها و دستاوردهای ظهور برای بشریت، تصریح کرد: علامه مجلسی در جلد 52 بحارالانوار جلدهای 51، 52 و 53 این اثر گرانسنگ به امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف اختصاص دارد.

در روایتی مشروح از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که حضرت علیه السلام فرمودند: هیچ بدهکاری در عصر ظهور نمی نماند که نتواند دینش را ادا کند، مگر آنکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف آن را ادا خواهد کرد.

به عبارت بهتر، اگر مومنانی بدهکار هستند و این بدهکاری از باب عیش و نوش نبوده اما قادر به ادای این دین نیستند، از وظایف امام معصوم علیه السلام است که دِین آنها را بپردازد آنهم از سهم «الْغَارِمِینَ» همانطور که در آیه 60 سوره مبارکه توبه خداوند می فرماید:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ ۖ فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه منظور از صدقه در این آیه زکات است، تاکید کرد: یکی از مصارف زکات ادای قرض بدهکاران است؛ اگر مومنی قرضی دارد و نمی تواند آن را ادا کند وظیفه امام و حکومت دینی است که قرض اش را بپردازد و لذا در عصر ظهور هیچ مقروضی نخواهد بود.

 اما ما منتظران ظهور چند درصدمان زکات مال می دهیم؟ چند درصد از مردم خمس شان را می پردازند آنهم نه عموم مردم بلکه آنها که اهل نماز و روزه هستند.

دستاورد دیگر آنکه صمیمت و صداقت در میان مردم حاکم شود؛ در «بحارالانوار» است که کسی محضر امام باقر علیه السلام رسید و عرضه داشت: ما هزار هزار شمشمیرزن داریم، چرا قیام نمی کنید؟ شما اشاره کنید همه اطاعت می کنند مردم به ائمه علیه السلام اعتراض می کردند که چرا قایم نمی کنید؟

حضرت علیه السلام فرمودند: آیا به اینجا رسیده اید که اگر برادری از شما نیاز مالی داشته باشد از جیب و صندوق شما بردارد و بپردازد و شما معترض نشوید؟

ما چنین نیستیم، حضرت علیه السلام فرمودند: اگر کسی حاضر نیست از مالش بگذرد حتما از خون اش نمی گذرد.

امیرالمومنین علیه السلام در ادامه حدیث فرمودند:

وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف ظهور کند، عصر مزامله است.

 یعنی صمیمت واقعی و بدون هیچ غل و غش ایجاد می شود.

 همه ما امروز

می گوییم و برای آمدن عصر صداقت خالص دعا می کنیم.

در روایت است که در عصر ظهور عقل مردم کامل می شود و آمادگی بیشتری می یابند؛ مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمود: به جای آنکه برای تعجیل فرج دعاکنید، دعا کنید آمادگی ظهور پیدا کنیم.

آیا اینکه رسول خداصلی الله علیه وآله و سلم فرموده اند مومن حق ندارد از مومن سود بگیرد و این حرام است، صحت دارد؟ حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف در پاسخ فرمودند:

بله، صحیح است اما برای دورانی است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف ظهور می کنند.
این یعنی کارها در آن عصر صلواتی می شود.

 

در روایت است که: امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف پس از ظهور از یاران بیعت می گیرند و این بیعت شرایطی دارد؛ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

 امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف برای بیعت از یاران قول می گیرد که: اهل ربا نباشند، کلاه سر یکدیگر نگذارند، بر مومنی دشنام و لعن نکنند، زاهدانه زندگی کنند، ثروت اندوزی نکنند و ... .

در مقابل این شروط بیعت، ما چطور رفتار می کنیم برای مثال در دعواهای سیاسی تا طرف مقابل را کافر نکنیم، راضی نمی شویم یا آنکه امروز فاصله های طبقاتی و تجمل گرایی بیداد می کند و در حالی که عده ای برای نان شب به چه کنم چه کنم افتاده اند، برخی ثروت های آن چنانی دارند.

بنابر آنچه بیان شد برای آنکه انتظار واقعی و اثرگذار باشد و به جریان موعود وصل شود باید بر کاهش فاصله با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف تاکید داشته باشد، اگر قرار باشد انتظارها به ظهور ختم شود باید از حالت صرف روحی عاطفی خارج شده و در ابعاد مختلف به صورت عملی عینیت بیابد تا در پرتوی عمل منتظرانه فاصله ما با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف کم شود.

اگر منتظران در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و زندگی فردی و اجتماعی به ره آورد امام عصر عجل الله تعالی فرجه و شریف و دولت کریمه شان برای بشریت نظر داشته باشند و سپس هر یک به قدر توان و وُسع خود را به آن نزدیک و شبیه کنند، دیگر ظهور دور از دسترس نخواهد بود.

اگر منتظران در ابعاد فردی خود را به فضایلی همچون تقوا و ترک گناه، صبر و شکیب و در بعد اجتماعی به ویژگی هایی همچون حُسن خُلق، صداقت، رعایت حقوق دیگران، خدیمت به مردم و نیازمندان، درامد و کسب حلال، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و امثال آن آراسته کنند، فاصله شان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف کم شده و در پرتوی آن به ظهور نزدیک می شوند.

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:07:56
طلوع خورشید 05:40:54
اذان ظهر 12:37:18
غروب خورشید 19:33:52
اذان مغرب 19:51:41
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟