وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

چند حدیث در مورد قلب

چند حدیث در مورد قلب
زمان انتشار :
یکشنبه 26 آذر 1391 | 02:03
اول :رسول اکرم صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند:اگرشیاطین پیرامون دلهای بنی آدم نبودند آنها ملکوت را مشاهده می کردند.

2.طلحه بن زید می گوید: امام صادق علیه السّلام فرمودند: پدرم می گفتند: هیچ چیز مانند گناه قلب را فاسد نمی کند.

3.ابن نُباتَه گوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: اشکها خشک نمی گردند مگر اینکه دلها نیز بخاطر گناه سخت می گردند.

4.موسی بن جعفر علیه السّلام از پدرانشان علیهم السّلام روایت می کنند که رسول خدا صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند: هرگاه قلب به رضایت خدا تن دهد دل خوشحال می گردد و آسایش پیدا می کند.

5.و نیز آن حضرت فرمودند: هنگامی که قلب به یکی از وسائل و اسباب دنیائی اشتغال پیدا کند، دیگر نمی توان خود را به یاد خدا مشغول کند، و همه چیز در برابر او تاریک می شود، مانند خانه ای که خراب شده و در آنجا همنشینی وجود ندارد.

6.و نیز آن حضرت فرمودند: هرگاه دل از یاد خداوند غفلت کرد در این هنگام او متوقف و محجوب می شود و به درگاه خداوندی راهی ندارد، زیرا او دلی سخت پیدا کرده و نور عظمت را از دست داده است و در تاریکی های جهل و فساد گرفتار شده و راه خروج ندارد.

ایمان و کفر – ترجمه الإیمان والکفربحارالانوار، ج: 1، ص: 578

7.رسول خدا صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند: زنهار! که در بدن پاره گوشتی است که اگر سالم باشد همه بدن سالم است و اگر فاسد گردد، همه بدن فاسد می گردد، بدانید که آن قلب است.

8.پیامبر اسلام صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم می فرمایند: دل فرزند آدم مانند گنجشک است، در هر روز هفت بار دگرگون می شود.

9.رسول خدا صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند: قلب فرزند آدم به هر سو راهی دارد، اگر کسی در هر یک از این راهها از قلب خود پیروی کند، خداوند باکی ندارد که او را در کجا هلاک کند، و اگر کسی به خداوند توکل کند، از همۀ راهها اورا بس است.

10.و نیز آن حضرت فرمودند: همۀ قلبهای بنی آدم بین دستان رحمت خدا رحمان مانند قلب یک شخص است، پس آنها را هرگونه که بخواهد دگرگون می سازد.

11.رسول خدا صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند: قلب پیر در دو مورد جوان است: دوستی زندگی و حبّ مال.

12.رسول خدا صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند: قلب مؤمن شیرین است و حلاوت را دوست دارد.

13.پیامبر گرامی صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم می فرمایند: قلب، پادشاه و بدن لشکریان او هستند، اگر پادشاه درستکار باشد، سپاهیانش هم درستکار خواهند بود، و اگر پادشاه تبهکار باشد، لشکریانش نیز تبهکار خواهند بود.

14.رسول خدا صَلی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم فرمودند: قلبها نیز مانند آهن زنگار می بندند، و استغفار جلای آن است.

15.رقیق ترین دلها کم گناه ترین آنهاست.

پیام پیامبر ترجمه فارسی، ص: 627


حُزن و سرور قلب

هارون بن خارجه گوید: از امامم صادق علیه السّلام سؤال کردم من گاهی خوشحال می گردم بدون اینکه چیزی در خود و یا مال و دوستانم احساس کنم، و گاهی هم محزون می گردم بدون اینکه برای خود و یا مال و یا دوستانم احساس ناراحتی کرده باشم.

امام علیه السّلام فرمودند: آری شیطان به قلب آدم می اندازد که اگر تو در نزد خداوند ارج و اعتباری داشتی دشمن را بر تو مسلّط نمی کرد، و تو را به اومحتاج نمی ساخت، آیا می خواهی در انتظار بمانی همانگونه که گذشتگان در انتظار ماندند، در اینجا محزون می گردی بدون اینکه بدانی حزن از کجا آمد.

اما خوشحالی برای این است که فرشته ای به دل القاء می کند و می گوید: اگر خداوند دشمن را بر تو مسلّط کرده و تو را به او نیازمند ساخته است اینها چند روز بیش نیست و خداوند در آینده به تو احسان می کند و مورد آمرزش قرار می دهد، و این است معنی آیۀ شریفۀ:

الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَوَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً

 سورۀ بقره، آیۀ: 268

ایمان و کفر – ترجمه الإیمان والکفر بحارالانوا، ج: 1، ص:574


حفظ قلب

حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: کسی که قلب خود را ازغفلت، نفسش را از شهوت، و عقلش را از جهالت محافظت کند، پس در زمرۀ آن طائفه ای که به خود آمده و متنبّه هستند، داخل شده است. و سپس هر که علم و دانش خود را از هوی و هوس، و دین و آیین خود را از بدعت و عقائد ساخته شده، ومالش را از حرام حفظ کند پس او از جملۀ صالحین است.

مصباح الشریعة – ترجمه مصطفوی، ص: 14


قلب قبلۀ زبان

حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: کسی که از صمیم قلب در یاد خدا باشد؛ او بندۀ مطیع خداست، و هر کس در جریان امور و حالات خود از خدا غافل باشد؛ او بندۀ عاصی است، و اطاعت خدا علامت هدایت پیدا کردن، و معصیت علامت ضلالت و گمراهی است، و اصل و ریشۀ اطاعت و معصیت ذکر پروردگار متعال و غفلت از او است.

پس قلب خود را مرجع و قبلۀ زبان قرار بده، و بی اشارت قلب زبان خود را حرکت مده، و در سخن گفتن موافقت عقل و جهات ایمانی را لازم بشمار، و متوجه باش که خداوند به ظاهر و باطن تو مطلّع است. و مانند کسی باش که در حالت احتضار و جان کندن است، و یا کسی که در عرصۀ محشر برای عرض اعمال حاضر شده است، و از آنچه خداوند متعال تو را تکلیف فرموده است از اوامر و نواهی و وعد و وعید، اعراض مکن، و به غیر تکالیف خود مشغول مباش. و قلب خود را به آبِ خوف و حزن غسل بده، پس لازم است مراقب زبان خود بوده، و بی اجازۀ قلب و عقل و دین سخنی نگویی.

مصباح الشریعة – ترجمه مصطفوی، ص: 23، ترجمه ....، ص: 22 تا 23


اعراب قلب از نگاه امام صادق علیه السّلام

اعراب قلبها چهار قسم است مرفوع، مفتوح، مجرور وموقوف:

1.رفع وبلندی قلب در ذکر ویاد خداوند است.

2.فتح وباز شدن قلب رضایت از خداوند می باشد .یعنی از پروردگار خود راضی باشد.

3.جر وپایین آمدن یعنی مشغول شدن به غیر خداوند شدن است.

4.وقف وایستادن آن هم، غفلت از یاد خداوند می باشد.

قال الصادق علیه السلام :اعراب القولوب اربعه انواع، رفع وفتح وخفض وو وقف، فرفع القلب فی ذکر الله وفتح القلب فی الرضا عن الله وخفض القلب فی الشتغال بغیر الله، و وقف القلب فی الغفله فی الرضا عن الله اذا ذکر الله تعالی باتعظیم خالصاًفارتفع کل حجاب بینه وبین الله من قبل ذلک، واذا انقاد القلب لمورد قضاء الله بشرط الرضا عنه، کیف لا ینفتح القلب بالسرور والروح والراحه، واذا اشتغل قبله بشیء من اسباب الدنیا، کیف تجده اذا ذکر الله بعد ذلک منخفضاًمظلماً، کبیت خراب خاولیس فیه عماره ولا مونس، واذا غفل عن کره الله، کیف تراه بعد ذلک موقوفاً محجوباً، قد قسا واظلم منذ فارق نور التعظیم .

فعلامه الرفع اشیاء، وجود الموفقه، وفقد المخالفه، وداوم الشوق.وعلامه الفتح وثلاثه اشیا ء التوکل والصدق والیقین، وعلامه الخفض ثلاثه اشیاءالعجب، والریاء، والحرص وعلامه الوقف ثلاثه اشیاء، زوال حلاوه الطاعه، وعدم مراوه المصیه، واتباس علم الحلال بالحرام.

مصباح الشریعه، ص :121


اما علامات این اعرابها:

علامت رفع سه چیز است :

1.موافق بودن به راهی که خدایی ونیکوست که آن راه هدایتی است که از سوی پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم به ما داده شده است .

2.مخالف نبودن با دستورات وراهنماییهای دینی که راه رستگاریست.

3.شوق دائم در این راه.

علامت فتح هم سه چیز می باشد:

1.توکل .

2.صدق.

3.یقین.

علامت جر نیز سه گونه اشت:

1.عجب.

2.ریاء

3.حرص.

علامت وقف هم سه چیز است:

1.ازبین برده لذتهای معنوی .

2.اطاعت وعدم درک.

3.مخلوط شده حلال به حرام.

انواع قلب از نظر پیامبر اسلام صلی ا لله علیه وآله وسلم

قلبها چهار گونه هستد:

1.قلبی که در آن ایمان هست ولی قرآن نیست.

2.قلبی که هم در آن ایمان هست وهم قرآن.

3.قلبی درآن قرآن است ولی ایمان نسیت.

4.قلبی که درآن هم ایمان نیست وهم قرآن .

اوٌلی مانند خرماست که طمعش خوب ولی خوشبو نیست .

دومی مانند ظرف مشک است که اگر بازش کنی خوشبو است واگر حفظ کنی باز هم خوشبو می باشد.

سومی مانند آن است که بوی آن خوش ولی طعمش خوش نیست.

چهارمی مانند خنظل است که بویش وطعمش بدمی باشد.

در جای دیگری گفته شده است دلها پنج نوع است:

1.دلی که آن را گسترده اند وگشاده است وآن دل مؤمن است.

2.دلی که بر یک سو نهاده و دور انداخته است وآن دل کافر است.

3.دلی که آن کشته وسر بریده اند وآن دل منافق است.

4.دلی که خسته وزخمی است وآن دل گنهکار است.

5.قلبی که صیقل پذیرفته است وآن توبه کننده است .

یکی از دانشمندان گفته است، دلی پاکیزه در جامه ای به ظاهر چرکین برای من دوست داشتنی تر از دلی است در جامه ای (پیکر ی)آراسته.

پیام پیامبر، ترجمه فارسی، ص : 625


قلب بیمار به استناد بر آیات قرآن

انعام آیه ی 38: کسانیکه آیات ما را تکذیب می کنند کر ولالند .در انواع تاریکی ها فرورفته اند.

انعام آیه ی 25:بر دلها آنان پرده هائی نهاده ایم که مانع از درک وفهم قرآن است ویکنوع سنگینی در گوش آنها است.

انعام آیه ی3: دلها ی آنها سخت شده است.

انعام آیهی 64: بگو آیا فکر می کنید که اگر خداوند شنوائی وبینائی شمار ا بگیرد وبر دلها ی شما مهر بنهد، کیست بجز دات الله که آنها را بشما بدهد.

وآیه ی 125:خداوندکسی را که بخواهد هدایت کند سینه ی باز وگشاده ای برای پذیرش اسلام به اوعنایت می کند وکسی را که بخواهد گمراه سازد سینه ی تنگ وضیقی را به او می دهد، مثل اینکه با شدت تمامتر به آسمان می رود (دچار فشار می شود)خداوند این طور پلیدی وناپاکی را در افراد بی ایمان قرارمی دهد ودلهایشان رااز حق منصرف می سازد، زیرا آنها گروهی هستند که نمی فهمند.

اعراف آیه ی 99: مهر میزنیم به دلها ی آنان، بنابراین نیروی شنوائی ندارد

اعراف آیه ی 100:خداوند بر دلهای کفار این چنین مهر می زند.

اعراف آیه ی 178:آنها دارای دلهائی هستند که درک وفهم در اونیست وچشم هائی که دید ندارد وگوشهائی که اثر وفائده ی شنوائی ندارد آنان مانند حیوانات چهار پا بلکه گمراه تر، وهما نها غافلین از حق هستند.

انفال آیه ی 24: بدانید که خداوند حائل می شود بین انسان ودلش.

انفال ایه ی 50: افراد منافق وآنانی که در دلشان یکنوع بیماری هست می گویند، این مسلمانان را همین مطالب دینی فریبشان داده.

توبه آیه ی 88: دریچه ی قلب آنان بسته شده، بنابراین درک وفهم ندارند.

توبه ایه ی 94: بر دلهای آنان مهر زده شده، وعلم ودانش در آن راه ندارد.

توبه آیه ی125: اما آنانی که در دلهای آنها بیماری هست مرتب بر آلودگی وکفرشان افزوده می شود وبا همان حالت کفر وعناد مردند.

توبه آیه ی 128: از راه حقیقت منحرف شدند، خداوند به کیفر کردارشان دلهای آنها را از توجه به حق برگردانید چون آنها گروهی بی درک وشعورند.

یونس آیه ی 42: بعضی از آنها گوش می دارند به توآیا کران را میتوانی بشنوانی گرچه عقل ودرک را از دست داده باشند وبعضی نگاه می کنند به تو ولی آیا تو میتوانی کورها را هدایت کنی.

 

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:22:42
طلوع خورشید 05:41:29
اذان ظهر 11:24:15
غروب خورشید 17:06:38
اذان مغرب 17:22:39
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟