وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

چنار خونبار

چنار خونبار
زمان انتشار :
دوشنبه 3 آذر 1393 | 11:24
آيا درست است كه مي گويند در روز عاشورا آسمان كربلا سرخ رنگ مي شود و از چاه هاي كربلا خون مي جوشد يا خير؟

 بسم الله الرحمن الرحیم

وجود امام در روي زمين مايه آرامش تمام موجودات است چون خداوند متعال انبياي الهي را به عنوان خليفه خويش در روي زمين قرار داده است، و زمين هرگز خالي از حجت الهي نبوده است چنانكه در روايات معتبر از معصومين اين حقيقت منعكس شده است

لولا الحجة لساخت الارض علي اهلها

شيخ صدوق، اكمال الدين، تصحيح غفاري، چاپ سوم، قم،مدرسين، 1416 ج 1، ص 10 ـ 5.

اگر حجت الهي و خليفه الهي بر روي زمين نباشد زمين اهلش را فرو مي بلعد و درياها طغيان مي كنند و امنيت تكويني هستي و توازن و تعادل به هم مي خورد. وجود حجت الهي بر روي زمين يكي از ضروريات است و هرگاه حجت هاي الهي درغيبت باشند و براي مردم قابل شناسايي نباشند زمين پر از جور و ظلم خواهد بود. و همه آرزوي منجي خواهند نمود چنانكه در شرف بعثت حضرت خاتم الانبياء ظلم و جور تمام زمين را فرا گرفته بود.

 ر.ك: تاريخ پيامبر اسلام، آيتي، و فروغ ابديت، آيت الله سبحاني، تاريخ ايران در عهد ساسانيان، ترجمه رشيد ياسمي، تاريخ روم، ويل دورانت، تاريخ العرب الجاهلي، شوقي ضيف، چنانكه اكنون ما در غيبت حضرت ولي عصر گرفتار انواع ظلمها هستيم.

بنابراين تمام كائنات در استمرار بقاي خود وابسته به حجت الهي هستند و در فقدان آن به تلاطم و آشوب دچار مي شوند چنانكه در آيات قرآني به اين مطلب مي توان رسيد.

قرآن به صراحت مي فرمايد:

فما بكت عليهم السماءُ و الارضُ و ما كانو منظرين

سوره دخان، آيه 29

آنهايي كه در برابر فرامين الهي گردن ننهادند و طغيان نمودند طومارشان پيچيده شد واز آنچه داشتند از آن محروم شدند و ميراث آنها به ديگران رسيد و دست خالي دنيا را ترك كردند و آسمان و زمين نيز بر آنها نگريست و خداوند به آنها مهلت بقا دردنيا را پايان برد. براساس اين آيه كريمه معلوم مي شود كه آسمان و زمين براي بندگان مؤمن و اولياء  خويش كه در رأس آنها انبياء هستند ـ وقتي كه از دنيا روند گريه مي كنند. از ديدگاه قرآن تمام موجودات اعم از جمادات و حيوانات داراي شعور هستند.

سبح لله ما في السموات و ما في الارض

 شعور آنها فوق درك انسانهاي عادي است چنانكه براي پيامبر اكرم تمام موجودات عرض ادب و كرنش مي نمودند و درباره اميرمؤمنان و ساير ائمه اين امور به اثبات رسيده است.

ر.ك: شيخ حر عاملي، اثبات الهداة، چاپ دوم، تهران، اسلاميه، 63، ج 1 و 2 و 3 و 4

ما سمعيم و بصيريم و هُشيم

با شما نامحرمان ما خاموشيم

چون شما سوي جمادي مي رويد

محرم جان جمادان چون شويد

از جمادي عالم جانها رويد

غلغل اجزاي عالم بشنويد.

ر.ك: علامه محمدتقي جعفري، شرح مثنوي، تفسير دفتر سوم، بيت، 1018 در مثنوي چاپ ششم، تهران، انتشارات بهزاد، بي تا، ص 381.

استن حنانه از هجر رسول

ناله مي زد همچو ارباب عقول

گفت پيغمبر چه خواهي اي ستون

گفت جانم از فراقت گشت خون

همان، ص 97.

واميرمؤمنان داستان اطاعت درخت از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلّم را در نهج البلاغه به زيبايي نقل مي كند كه چگونه به سوي آن حضرت پر گشود.

ر.ك: نهج البلاغه، ترجمه دشتي، خ 192

در منابع معتبر حديثي و تاريخي درباره شهادت امام حسين عليه السّلام گزارش شده است كه پس از شهادت آن حضرت آسمان ها و زمين گريست و تمام موجودات گريستند و در كربلا از سنگها ناله برخواست و خون چكيد.

علامه مجلسي، بحارالانوار، چاپ دوم، تهران، اسلاميه، 69، ج 45، ص 201.

مرحوم مجلسي از امام رضا عليه السّلام نقل مي كند كه هفت آسمان و زمين بر آن حضرت گريست.

همان، ص 201

و جن و ملك در فراقش ناله سر دادند.

همان، ص 220

اميرمؤمنان عليه السّلام مي فرمايد: حيوانات وحشي، ماهيان دريا، پرندگان آسمان و خورشيد و ماه و ستارگان، زمين و آسمان ومؤمنين از جن و انسانها و تمام ملائكه الهي ... در رثاي حسين گريه مي كنند.

همان، ص 220

بنابراين در فقدان حجت الهي آسمان و زمين عزادار مي شود در كامل الزيارات آمده است كه در فقدان و كشته شدن تمام اولياء الهي چنين تب و تابي بر آسمان و زمين مستولي مي شود.

كامل الزيارات، ص 75

براساس روايات معتبر در سال 61 هجري ظهر عاشورا آسمان و زمين سرخ شد و چهل روز از گريه آسمان و زمين آرامش نداشت.

همان، ص 211، حديث، 22، و 18 و 38 ـ 45

پس از شهادت امام حسين عليه السّلام، امام زين العابدين عليه السّلام كه از نزديك شاهد اين جنايات بني اميه بود، بسيار گريست و خاندان نبوت عزادار بودند براساس وابستگي كامل موجودات به حجت الهي گريه و ناله آنها طبيعي است.

در ايران همه ساله در روز عاشورا، شيعيان و دوستداران اهل بيت عليهم السّلام گريان و اندوهناك هستند و امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف نيز در اين روزها كاملاً مهموم و مغموم است و درعزاداري جد بزرگوارش دلي مالامال از اندوه دارد. لذا هيچ به دور از امكان نيست كه در اين روز براي برخي از بزرگان ابراز همدردي از طرف آسمان و زمين، قابل احساس باشد. چون پيشتر گفته شد زمين و آسمان و هر چه درآن است به دستور الهي به حجت حق وابستگي كامل دارند. چنانكه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف  مي فرمايند:

من مايه امنيت زمينيان هستم همانطوريكه ستارگان موجب امنيت آسمانيانند.

مجلسي «پيشين»، ج 53، ص 181

امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف مي فرمايند:

پيشوايان (ائمه كه درود خدا برآنان باد) از خدا درخواست مي كنند و خداوند در پاسخ اجابت آنها مي فرمايند و آنها از خدا مي خواهند و او روزي مردم را فراوان مي كند اين به خاطر اجابت درخواست آنان و احترام و بزرگداشت حق آنان است.

شيخ طوسي، كتاب الغيمه، ص 178

چناري که روز عاشورا خون گريه مي کند!!

درخت چنار كهن سالي در حياط امامزاده علي اصغر در روستاي زرآباد الموت در استان قزوين وجود دارد كه به درخت چنار خون بار مشهور است. در نزديكي سحرگاه روز عاشورا، صمغي قرمز رنگ شبيه خون از اين درخت خارج مي شود كه آزمايش هايي هم روي آن انجام شده است. البته هيچ كدام از آزمايش ها با وجود مشاهده ي تركيبات مشابه خون در اين صمغ ، اين مسأله را تأييد نكرده اند كه اين مايع، به خون انسان مربوط مي شود. اما به هر حال خون ريختن اين درخت در روز عاشورا هر سال هزاران گردشگر را به اين منطقه مي كشاند.

در باره اين درخت و این امام زاده آنقدر سخن گفته شده و كتاب نوشته شده که تقریبا جای شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که این ماجرا کاملاً صحیح است علاوه بر آن که علمای بزرگواری چون مرحوم آقا بزرگ تهرانی در کتاب شریف الذریعه و نیز مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی در حاشیه بر عروه و... این مطلب را نقل و تایید نموده اند.
البته توجه به این نکته لازم است که این مسئله نباید مبنای اعتقادی ما باشد چون حقانیت امام حسین آنقدر محکم است که نیازی به اثبات با این ادله ندارد اما این نشانه آنقدر جالب و حیرت انگیز است که به سادگی نمی توان از آن گذشت.
البته در روایات زیادی که از شیعه و سنی نقل شده مانند این جریان زیاد نقل شده مانند اینکه نقل شده است که در روز شهادت امام حسین هر سنگی را که بر می داشتند زیر آن خون بوده است و در روایات داریم که تربت اصل آن حضرت در روز عاشورا قرمز رنگ می شود.
اما توضیحاتی در مورد این امام زاده و درخت چنار آن:
بقعه مطهر حضرت علی اصغر فرزند بلافصل امام موسی کاظم علیه السّلام و درخت چنار مقدس روستای زرآباد همه ساله میزبان خیل عظیمی از زائران مشتاقانی است که برای زیارت و عزاداری گرد هم می آیند.
بر پایه یک سنت دیرین هر ساله مردم روستای زرآباد و هزاران زائر و دسته های عزاداری، شب عاشورا گرداگرد درخت چنار خونباری که در صحن این امامزاده روییده، حلقه زده و با عزاداری و سینه زنی در اولین دقایق صبحگاه عاشورا چکیدن مایعی سرخ فام از شاخسار این درخت را تماشا می کنند.
معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین هم با اشاره به چنار خون بار زرآباد در الموت قزوین می گوید: این درخت هر سال در صبح عاشورا خون چکانی می کند. به همین دلیل عاشقان زیادی از سراسر کشور و هم چنین کشورهای مختلف جهان مانند پاکستان، هند، بحرین، افغانسان، کویت و امارات برای دیدن این درخت به این منطقه می آیند.
مرحوم آیت اللّه العظمى مرعشى نجفى در حاشیه عروه به هنگام بر شمردن خون هاى پاک مى نویسد:
همچنین است خونى که از درختى موجود در قریه زرآباد از توابع قزوین خارج مى شود.
شیخ آقا بزرگ تهرانی در قسمتی به نام چنار خونبار می نویسد:
در احوال درختی که گفته می شود از آن در روز عاشورای هر سال خون جاری می شود این درخت در زرآباد، دهکده ای در هشت فرسخی قزوین است و در آن حرم یکی از اولاد ائمه علیهم السّلام واقع است.
به هر حال اشخاص و کتبی که این ماجرا و این معجزه را نقل کرده اند بسیارند که به بعضی از آنها اشاره می شود:
1
ـ چنار خونبار: قوام الدين محمد بن مهدي حسيني سيفي قزويني ,متوفى 1150 هـ، این کتاب را برای سلطان حسين صفو ی نگاشته است.
2
ـ چنار خونبار: ميرزا مير رضا بن مير قاسم بن مير باقر بن مير جعفر كامل حسيني قزويني ,متوفى 1170 هـ. این کتاب مخطوط است.
3
ـ سفينة النجاة: ابن علي شيرازي، ص 144
4
ـ مخزن البكاء: ملاّ محمد صالح بَرغاني قزويني ,متوفى 1271 هـ، ص 18

5 ـ أسرار الشهادة: فاضل دربندي ,متوفّى 1285 هـ، ص 586 ، 628 , طبع حجريه
6
ـ نفايس الأخبار: واعظ الاصفهاني, متوفى 1329 هـ، ص 343
7
ـ منتخب التواريخ: محمد هاشم خراساني متوفى, 1352 هـ ، ص 132
8
ـ بيان الفرقان: آية الله شيخ مجتبى قزويني
9
ـ جواهر الكلام في سوانح الأيام: أشرف الواعظين ,متوفى 1361 هـ ، ص 514
10
ـ مستدرك سفينة البحار: شيخ علي نمازي شاهرودي، الجزء 5 ، ص 364
-11سرزمين قزوين : دكتور پرويز درجاوند، ص 241
12
ـ برگي از تاريخ قزوين : مدرّسي طباطبائي
13
ـ تعليقة العروة الوثقى: آية الله العظمى سيد شهاب الدين مرعشي نجفي, متوفى 1411 هـ، ص 63
14
ـ الغاية القُصوى لمن رام التمسّك بالعروة الوثقى، الجزء الأول، ص 92
15
ـ داستانهاى شگفت : آية الله سيد عبدالحسين دستغيب
16
ـ الذريعة إلى تصانيف الشيعة: آية الله آقا بزرگ طهراني، الجزء 5 ، ص 308 ، والجزء 7، ص 278
17
ـ مجله ميراث جاويدان , سال سوم ص 97
18
ـ سيماى استان قزوين :عباس حاجي آقا محمدي، ص 146
-19اجساد جاویدان , علی اکبر مهدی پور,موسسه نشر و مطبوعات حاذق, قم, چاپ دوم 1377 ه.ش ,صفحات 97-103

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:59:48
طلوع خورشید 06:24:05
اذان ظهر 11:34:03
غروب خورشید 16:43:57
اذان مغرب 17:01:26
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟