وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

هفته وحدت از دیدگاه علماء(1)

هفته وحدت از دیدگاه علماء(1)
زمان انتشار :
یکشنبه 29 دی 1392 | 00:40
یکی از نکات حائز اهمیت این است که بانیان اولیه تقریب کمتر نظریۀ خود را با نام "وحدت" ترویج نموده اند، زیرا به خوبی واقف بوده اند که عینیت و یکی شدن همه فرق و مذاهب اسلامی از نظر اعتقاد به وقوع نخواهد پیوست.

درایّامی به سرمیبریم که هرکدام از محبین اهل بیتعلیهم السلامنوشته ای درخصوص چرایی و چگونگی نظریه ی تقریب مذاهب درفضای مجازی به رشته ی قلم درآورده اند،اما دراین نوشتار تضادهایی دیده میشود مثلا برادری برای تیترمقاله ی خود نوشته است(برمخالفین تقریب مذاهب لعنت) یا عزیزه دیگری عنوان(مابادشمن علی برادر نمیشویم) را برای عنوان مطلب خود انتخاب کرده است،همین امر بنده رابرآن کرد تا طیّ مطلبی به بررسی بایدها ونبایدهای نظریه ی تقریب مذاهب بپردازم.

تبری یعنی؟ تبری به معنای بیزاری جستن قلبی ازدشمنان خدا و اولیاء او ودوری کردن ازرفتار آنها درعمل است .

تبری دریک کلام:"اِنّی سِلمٌ لِمَن سالِمَکُم وحَربٌ لِمَن حارِبَکُم"

زیارت عاشورا،مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی

چراتبری؟ روزی شخصی به امام صادقعلیه السلامعرض کرد:

همانا شخصی است که محبت شمارا دردل دارد اما دربرائت جستن

از دشمان شما ضعیف است .

امام پاسخ دادند:"دروغ میگوید کسی که ادعا می کند مارادوست دارد

اما ازدشمنان ما برائت نمی جوید."

بحارالانوار،جلد۲۷،صفحه ی ۵۷

اما برای بدست آوردن سیره ی ائمه ی اطهارعلیهم السلام و عمل به باید توصیه ها و روایات ایشان رادرکنارهم قرار داد وضمن اعتقادصریح به روایات تبری بایدسبک زندگی ایشان با مخالفین رادنبال کرد،کسانی که به دنبال حق هستند باید روایات را درکنارهم بررسی کنند نه اینکه به روایتی عمل واز روایتی چشم پوشی کنند.

روزی امام جعفر صادقعلیهم السلام به یکی ازیاران خود فرمودند:

" شنیده ام اگر کسی پیش رویت به علیعلیه السلام دشنام گوید و تو قدرت داشته باشی با او برخورد شدیدی می کنی؟"

او گفت: آری فدایت شوم. من و خانواده ام این گونه ایم.

امامعلیه السّلام فرمودند: "این کار را نکن. به خدا قسم بارها شده که کسی به علی علیه السلام دشنام می داد در حالی که بین من و او فقط به اندازه ی ستونی فاصله بود. ولی من خودم را پشت آن ستون پنهان می کردم و گاه نمازم که تمام می شد، از کنار او می گذشتم و به او سلام می کردم." بحارالانوار،جلد۷۲،صفحه ی ۴۱۱a

تاریخ تقریب مذاهب و چگونگی آن:

به لحاظ تاریخی می توان پیشینه طرح تقریب بین مذاهب اسلامی در قالبی منسجم را در دهۀ 1940 میلادی جست و جو کرد.  در این سال ها بود که از یک سو حوزۀ علمیۀ قم به زعامت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی قدس سره و از سوی دیگر دانشگاه الزهرا مصر به سردمداری شیخ عبدالمجید سلیم، پیشگام حرکتی شدند که بعدا با فتوای شیخ محمود شلتوت ( از شاگردان شیخ عبدالمجید سلیم ) مبنی بر رسمیت تشیع به عنوان یکی از مذاهب اسلامی ( 1958 میلادی)، موفقیت های بزرگی به دست آورد.

یکی از نکات حائز اهمیت این است که بانیان اولیه تقریب کمتر نظریۀ خود را با نام "وحدت" ترویج نموده اند، زیرا به خوبی واقف بوده اند که عینیت و یکی شدن همه فرق و مذاهب اسلامی از نظر اعتقاد به وقوع نخواهد پیوست. در حقیقت واقع گرایی آنان اقتضا می کرد هدفی را دنبال کنند که قابل دسترسی باشد، نه آن که دنبال امری باشند که رخ دادن آن بیشتر به افسانه می ماند و نسبتی با واقعیت ندارد. مرحوم آقای محمّد تقى قمّى، مؤسّس دار التقریب بین المذاهب الإسلامیّه و نماینده مرحوم آیت اللّه بروجردىقدس سره در مدرسه فیضیّه گفته بود: « هدف از تأسیس این مرکز، تقریب میان مذاهب است نه توحید مذاهب، یعنى هدف این نیست که شیعه از اصول و معتقدات خودش فاصله بگیرد، و یا سنّى از مبانى اعتقادیش دست بر دارد.»

بنابراین شاید بتوان گفت اگر هم کلمۀ "وحدت" مورد استعمال قرار می گرفت، جایگاهی سیاسی برای آن تعریف می شد و نوعی یکپارچــــگی را در برابر اندیشه ای که هماره درصدد تضعیف جامعۀ اســلامی بوده، می رساند. از این منظر "وحدت" مفهومی سیاسی به شمار می آید که البته این اتحاد سیاسی، مطلوب شرع و بزرگان دینی نیز بوده است.

تقریب مذاهب ازدیدگاه مراجع بزرگ شیعه:

مرحوم آیت الله بروجردی و توهین به خلفاء (لعنت الله علیهم):

یکی ازعلمای قم، منظومه ای فقهی منتشر کرد. نسخه ای نزد آیت الله بروجردی فرستاد.
در یکی از ابیات به خلفا توهین شده بود. آیت الله بروجردی گفتند: در این شرایط وقت این حرف هاست؟ آن هم به صورت مکتوب دراین اثر شیعی؟
ایشان دستور دادند که این شعر حذف شود و با هزینه ی خودشان اصلاح شود. 
گوینده شهادتین مانند پیرو مذهب جعفری محترم است.

وحدت اسلامی از دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت:

آيت‌الله مهدي هادوي تهراني، مي فرمايد:
ايشان در عين عشق به اهل بيت علیهم السلام، از حاميان تقريب مذاهب اسلامي بودند. كلامشان در اين زمينه، شبيه آيت‌الله بروجردي، قهرمان صحنه تقريب بين مذاهب بود. آن تعبير اين بود كه مي‌فرمودند: مسائل شيعه و سني مربوط به گذشته‌هاي تاريخي است و نبايد اين مسائل، باعث اختلاف شيعه و سني شود، بلکه بايد فضايل اهل بيت و مرجعيت علمي اهل بيت علیهم السلام  را مطرح كنيم كه هميشگي و ماندگار است.

بهار سال 1373، عده ای ازمسئولین حکومتی، به محضر مرحوم آیت ا...‌ بهجت مشرف شدند. شخصی ایشان پرسید: بنده دردانشگاه ناتینگهام انگلستان درس می‌خوانم. آنجا دانشجویان عرب که همه سنی هستند، از دانشگاه ، فضایی برای اقامه‌ی نماز جماعت خواسته‌اند و دانشگاه نیز جایی را به آنها اختصاص داده است. بنده نماز اول وقت را پشت سر آنان به جماعت می‌خوانم. آیا اعاده نماز واجب است؟ 
مرحوم آیت‌الله بهجت فرمودند:‌ « نه تنها اعاده نماز واجب نیست، بلکه نماز خواندن پشت سر آنها، ثوابش از شمشیر زدن در رکاب رسول خدا در صف اول جنگ احد بیشتر است ». 
سپس بعد از مکثی افزودند: «اگر ما شیعیان و امامانمان اینگونه عمل نمی‌کردیم، پنج شیعه آن‌ روز اکنون صدوپنچاه میلیون شیعه نبود».

بیانات حضرت آیت الله سیستانی درجمع علماء شرکت کننده درکنفرانس وحدت اسلامی در نجف اشرف:

به شما خوشامد مي گويم كه به نجف آمديد و ... بعد از تعرض به مرقد عسكريين عليهما السلام همه شيعيان را به آرامش دعوت كردم و از آنها خواستم كه واكنشي نشان ندهند و گفتم كه اين اقدام از طرف اهل سنت نبوده است. من اطمينان دارم كه ريشه تفرقه افكني در خارج است. من [ در زمان طلبگي ] نزد شيخ احمد الراوي كه از علماي اهل سنت در سامرا بود درس خواندم و به ذهنم خطور نكرد كه ايشان پيرو مذهب ديگري بودند. همچنين به برخي از پزشكان كه از اهل سنت بودند مراجعه مي كرديم و چون ما از طلاب علوم ديني بوديم از ما پول ويزيت نمي گرفتند و اصلا فكر نمي كردند كه ما شيعه هستيم يا سني. ... بايد بر مشتركات تمركز كنيد و دليلي ندارد به مسائل اختلافي بپردازيد. مشاركت كردن در ايجاد تفرقه حتي به اندازه يك كلمه يا نصف كلمه جايز نيست. واجب است كه از ادبيات تشنج آفرين پرهيز شود.

-

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:43:37
طلوع خورشید 06:06:47
اذان ظهر 12:37:36
غروب خورشید 19:08:49
اذان مغرب 19:25:14
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟