وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

نکات اخلاقی در باب امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف از عارف کامل، حضرت آیةاللّه العظمی بهجت قدس سره

نکات اخلاقی در باب امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف  از عارف کامل، حضرت آیةاللّه العظمی بهجت قدس سره
زمان انتشار :
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 | 10:44
جمال درونی و باطنی او از زیبایی بدنی و جسمانی اش برتر و بزرگتر بود

حدیث ثقلین و اثبات غیبت امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف

»حدیث ثقلین» از ادله اثبات غیبت امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف است، زیرا در آن حدیث می فرماید: انهما لن یفترقا، مسند احمد/3/14، قرآن و عترت از هم جدا نمی شوند. یعنی چه حاضر باشند یا غایب. اگر کسی این حدیث را تحقیق و معنای آن را تحصیل کند، مسئله غیبت خیلی برای او واضح خواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت، «لزم الانفکاک بین القرآن و العترة»؛ (لازمه آن جدایی بین قرآن و عترت خواهد بود.(

طواف عاشقانه بر گرد قرآن و اهل بیت علیهم السلام

خدا کند در ما عشقی پیدا شود به مجموع قرآن و عترت، تا اولا بتوانیم یگانگی قرآن و عترت، و معجون مرکب از آن دو را بیابیم؛ و ثانیا در مقام پیروی و عمل، با توجه به آن دو و بر محور آن دو طواف عاشقانه بنماییم، و بدانیم که آنها از هر معشوقی بیشتر شایسته عشق ورزی هستند. راجع به حضرت یوسف علیه السلام است که: «جماله فی نفسه اعلی من جماله فی بدنه، و جماله النفسانی اعظم من جماله الجسمانی، و کل نبی او وصی نبی جماله الروحانی اعظم من جمال الجسمانی» جمال درونی و باطنی او از زیبایی بدنی و جسمانی اش برتر و بزرگتر بود.روشن است که این اختصاص به حضرت یوسف علیه السلام ندارد، بلکه جمال روحانی تمام پیامبران و اوصیا و جانشینان آنها از زیبایی جسمانی حضرت یوسف برتر و بیشتر است.

اشراف امام علیه السلام بر اعمال بندگان

گویا بنا بر این است که در عمل، خدا نادیده گرفته شود، با این که در روایت «کافی» دارد که: «در هر شهری عمودی از نور است که امام علیه السلام اعمال بندگان را در آن می بیند، و یا ملکی برای برای او خبر می آورد.» (اصول کافی1/387) هم چنین «روح القدس» مؤید او و با او است، غیر از آن روحی که هر سال یک بار در شب قدر بر او نازل می شود. (اصول کافی1/398) بنابراین، اگر مثلا پرده ای هم دور عمل خود بکشیم، فایده ندارد و دید امام علیه السلام نافذتر است، و در برابر چشمان واقع بین او علیه السلام مانع و حایل ایجاد نمی کند. هم چنین در روِیت امام علیه السلام مقابله و محاذات (هم سویی) شرط نیست، بلکه هر جا که نشسته، بر ارضین سفلی و سماوات سبع و ما فیهن و ما بینهن اشراف دارد. خداوند متعال می فرماید: و آتیناه الحکم صبیا، مریم/12، در حال کودکی، حکم را به او عطا کردیم. و نیز می فرماید: قال انی عبداللّه آتانی الکتاب و جعلنی نبیا، مریم/30، گفت: من بنده خدایم، خداوند به من کتاب عطا کرده و پیامبر قرار داده است. اگر مسئله امام شناسی بالا رود، خداشناسی هم بالا می رود؛ زیرا چه آیتی بالاتر از امام علیه السلام؟! امام آیینه ای است که حقیقت تمام عالم را نشان می دهد؟!

روایاتی ناب درباره آثار نماز

در فضل نماز فعلا روایتی بالغ تر و رساتر از این روایت در نظرم نیست که می فرماید: الصلاة معراج المؤمن (بحارالانوار/79/247و303)، نماز، معراج و نردبان ترقی مؤمن است. هم چنین در روایت داریم: لو یعلم المصلی ما یغشاه من جلال اللّه، ما انفتل من صلاته. این عبارت برگرفته از دو روایت است: الف «لو یعلم المصلی ما فی الصلاة ما انفتل»؛ کافی/3/265. ب   «لو یعلم المصلی ما یغشاه من جلال اللّه، ما سره ان یرفع رأسه من سجوده»؛ مستدرک الوسائل/3/80 اگر نمازگزار می دانست که از جلال الهی چه اندازه او را فرا می گیرد، هرگز از نماز روی برنمی گرداند. و نیز از حدیث «کل ش، من عملک تبع لصلاتک» نهج البلاغه/383؛ (تمام اعمال تو در قبول یا در تابع نمازت می باشد.) معلوم می شود که نماز از همه اعمال عبادی بالاتر است؛ اما از حدیث «لم یناد بش، کما نودی بالولایة» اصول کافی/2/21؛ (به هیچ چیز به اندازه ولایت فرا خوانده نشده است.) استفاده می شود که ولایت از بین عبادات خمس (نماز، روزه، حج، و ولایت) از همه بالاتر است، علت آن چیست؟ آیا به اعتبار این که ولایت از عقاید و اصول است؟ و صلاة فرعیت دارد؟ یا به اعتبار تلازم ولایت است با آنچه مؤمن نمازگزار در نمازها تحصیل می کند؟

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:16:46
طلوع خورشید 05:49:17
اذان ظهر 12:44:38
غروب خورشید 19:39:46
اذان مغرب 19:57:29
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟