وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

نظر مداحان اهلبیت علیهم السّلام پیرامون یک تفرقه انگیز

نظر مداحان اهلبیت علیهم السّلام پیرامون یک تفرقه انگیز
زمان انتشار :
یکشنبه 29 دی 1392 | 18:45
آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت می‌گیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهل‌بیت علیهم السّلام به دور است و آن چه بر این نگرانی می‌افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه «رفع القلم» و... انجام می‌گیرد.

در آستانه هفته وحدت

 نظر مداحان اهلبیت علیهم السّلام پیرامون یک تفرقه انگیز

چه بسا این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

، با پایان ماه محرم و صفر، روزهای شادی اهل بیت فرا می رسد. ماه ربیع الاول، ماهی است که مناسبت هایی همچون میلاد رسول گرامی اسلام و امام جعفر صادق  علیه السّلام  در آن واقع شده است. نهم ربیع الاول روزی است که از دید علما باید گرامی داشته شود و جشن برپا شود. اما دلیل آن و چگونگی برگزاری آن حائز اهمیت است که توجه به آن ضروری است. این روز، روز آغاز ولایت حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنا فداه می باشد. بی توجهی به این موضوع تبعاتی را به دنبال خواهد داشت  که گاه قابل جبران نیست. عده ای از روی کوته فکری و عدم توجه به مسائل دینی آب به آسیاب دشمنان می ریزند در حالی که نباید اینگونه باشد.

در کتاب نهم ربیع که نویسنده آن «مهدی مسائلی» است با عنوان زیرین «آسیب‌شناسی انسجام شناسی» توسط انتشارات وثوق منتشر شده است که در آن علاوه بر بحث تاریخی درباره تاریخ قتل خلیفه دوم و ابولولو، بررسی روایت‌شناسی «روایت نهم ربیع‌الاول» نظر مراجع تقلید اعم از مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، مصباح یزدی، وحید خراسانی، مظاهری و همچنین مرحوم آیت‌الله بهجت تبریزرحمة الله علیها ، آیت‌الله ملکی تبریزرحمة الله علیها و آیت‌الله فاضل لنکرانی تبریزرحمة الله علیها ارائه شده است.

 

9 ربیع الاول تاریخ قتل خلیفه دوم نیست

در این کتاب عنوان شده است که اساساً قتل خلیفه دوم روز 9ربیع الاول نبوده است.  بلکه بر اساس اعلام اکثر علمای شیعه و مورخان سنی و شیعه تاریخ قتل خلیفه دوم 26 یا 27 دی‌الحجه سال 23 هجری بوده است و روز 9 ربیع الاول روز کشته شدن عمر بن سعد به دست مختار ثقفی است که در آن سال‌ها جشن‌هایی به این زمینه گرفته می‌شد که بعدها به دلیل هم اسم بودن عمر بن سعد با خلیفه دوم به این نام یعنی «عمر کشون» مشهور شده است.

استفتاء مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی درباره «عیدالزهرا»

در بخشی از این کتاب استفتائاتی در این زمینه گرفته شده و آمده است: در قرن های اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز نهم ربیع - با توجه به نسبتی که به این روز می‌دهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در آن تشکیل می‌داده‌اند.

 

از صحت و سقم این انتساب که بگذریم آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این مجالس صورت می‌گیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهل‌بیت علیهم السّلام به دور است و آن چه بر این نگرانی می‌افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه «رفع القلم» و... انجام می‌گیرد.

متأسفانه در سالهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت کنندگان در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلم ها و صوت‌ها به کشورهای مجاورمان که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه گردیده است. با توجه به نکاتی که گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سؤالات بیان فرمائید.

. 1حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟

. 2شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

. 3نظر حضرت عالی درباره «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام می‌شود چیست؟

. 4توصیه‌ای به این افراد را بیان کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این استفتا می‌نویسند: 

هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام اکید است.

آیت‌الله نوری همدانی نیز می‌نویسد:چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هرچیزی که موجب وَهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ خود به این استفتا مرقوم کرده است: اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم درآن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً: بر فرض چنین چیزی باشد که نیست، مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه درهیچ زمانی مجاز نیست.

هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثاً:تولّی و تبرّی راه‌های صحیحی دارد نه این راه‌های خلاف.

آیت‌الله بهجت رحمة الله علیها:عیدالزهراء روز بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک لعن است.

بنابراین گزارش در کتاب «در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت» ، نوشته محمدحسین رخشاد ، آیت‌الله بهجت رحمة الله علیها نیز درباره برگزاری مجالس به مناسبت حضرت زهرا سلام الله علیها (عیدالزهراء ) توصیه می‌فرمودند که به بیان فضایل اهل بیت علیهم السّلام به‌ویژه حضرت زهراسلام الله علیها و بیان حدیث ثقلین پرداخته شود.

به فرموده ایشان شیوه مرحوم آیت الله بروجردی حمة الله علیها نیز همین بوده است یعنی بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک مطاعن و مثالب یا لعن و سب آشکار.

 

آیت الله بهجت رحمة الله علیها درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا نیز می‌گوید: چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که دربلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

آیت الله بهجت رحمة الله علیها بر ضرورت دقت شیعیان در گفتار و رفتار تاکید بسیاری داشتند که مبادا موجب تحریک اهل سنت شود و بسیار بر تقیه عملی و قولی تاکید می کردند اما تقیه و تزلزل قلبی را حرام می دانستند.

 

آیت‌الله جاودانشیعه‌ها را سر می‌بریدند، ثوابش باشد برای آن سخنران و آنها که تشویقش کردند

حاج منصور ارضی: یکی از نزدیکان ایشان عنوان کرد مسیر حاج منصور ارضی، مسیری است که رهبر انقلاب دراین زمینه داشته اند و به لزوم عدم برگزاری چنین برنامه هایی تاکید کردند.

 

غلامرضا سازگار: ضمن رد اینگونه مجالس و هرگونه فعالیت تفرقه آمیز میان مسلمانان، بر گرفتن جشن تاجگذاری امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف و خواندن مدح و ثنای اهل بیت در این مراسم تاکید کردند.

 

مرتضی طاهری  در این خصوص گفت: اولا در اصل قضیه که تشکیک هست که این ایام مصادف با آن ماجرا مصادف هست یا نه! دوماً امروزه به دلیل حساسیت هایی که هست و حفظ وحدت در جهان اسلام که از واجبات امروز است و طبق نظر بیشتر مراجع ما را از این کار نهی کرده اند. مسئله تبری چیز دیگری است و از فروعات دین ماست و ما همیشه زیارت عاشورا را خواهیم خواند. روز نهم ربیع روز تاج گذاری آقا امام زمان است و مردم باید این روز را جشن بگیرید و حالا در مراسم حتما ذکر علی بن ابی طالب هم گفته شود همانطور که پیامبر فرمودند مجالس خودتان را به ذکر علی بن ابی طالب مزین کنید یا جای دیگری که فرمودند ذکر علی عبادت است.

 

محسن طاهری نیز درخصوص برگزاری مراسم عیدالزهرا سلام الله علیها گفت:وقتی همه مراجع نظرشان این است که برگزاری چنین مراسمی درست و به صلاح نیست، ما کسی نیستیم که بخواهیم در این زمینه نظر بدهیم و از نظر این بزرگان تبعیت می کنیم.

وی افزود:بنده بررسی کردم و متوجه شدم تقریبا نظر همه علما و مراجع این است که این مراسم به صلاح جامعه و نظام نیست و حتی حضرت آیت الله وحید هم که بسیار در زمینه برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها حساس هستند نیز نظرشان همین است که برگزاری مراسم عیدالزهرا سلام الله علیها صحیح نیست؛ لذا حتی اگر قرار بر برابری کفه تولی و تبری هم باشد این بزرگواران نیز نظرشان بر عدم برگزاری این مجالس است.

این مداح اهل بیت علیهم السّلام درانتها گفت: برادران بنده هم سال ها است که در چنین مراسماتی شرکت نمی کنند.

 

روح الله بهمنی نیز ضمن مخالفت شدید با این گونه مجالس تاکید کردند ما باید طبق نظر حضرت آقا و ولی امر مسلمین عمل نماییم و از هرگونه تفرقه افکنی بین مسلمین پرهیز کنیم چرا که جنایتکاران تکفیری استنادشان به این گونه مراسم ها هست.
وی در ادامه افزود:جشن مولودی امام زمان که در آن مدح ذوات مقدسه اهل بیت شود جایگزین بسیار مناسبی برای اینگونه مراسم ها است و ما یادمان نرود که ذکر علی علیه السلام خاری است در چشم دشمنان اسلام.

 

حسن خلج درباره مراسم های این مناسبت گفت بهتر است چنین برنامه هایی به مدح اهل بیت علیهم السلام برگزار شود.

 

سید مهدی حسینی هم گفت:امام زمان علیه السلام فرمودند در زمان غیبت مراجعه کنید به علما و ماهم دین را از پدرانمان نگرفته ایم بلکه از علما گرفته ایم و این علما بوده اند که اسلام ناب محمدی را در طول دوران تاریخ برای ما حفظ کرده اند .حال اگر این علما بفرمایند که ما از این به بعد برای ابا عبدالله سینه هم نزنیم ما نمی زنیم . چه برسد به این گونه مجالس که باعث وهن تشیع است .البته اگر کسی قلبا نسبت به دشمنان اهل بیت تبری نداشته باشد شیعه نیست و به قول آیت الله بهجت محتوای این مراسم ها مناقب اهل بیت و مدح و ثنای این بزرگواران باشد.

 

 

 

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:08:26
طلوع خورشید 05:42:48
اذان ظهر 12:41:49
غروب خورشید 19:40:48
اذان مغرب 19:58:47
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟