وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

ماه شوّال

ماه شوّال
زمان انتشار :
شنبه 25 مرداد 1392 | 01:12
ماه شوّال، ماهى است كه خداوند بندگان خويش را به سوى خانه خود دعوت كرده است و آنان نيز با گوش جان نداى او را شنيده و به سوى او از نقاط دور و نزديك به حركت در مى آيند...

بسم الله الرحمن الرحیم

اين ماه نخستين ماه از ماههاى حج است ؛ زيرا حجّ تمتّع را مى توان در سه ماه، شوّال، ذى القعده و ذى الحجّه انجام داد و قبل از آن جايز نيست، هرچند عمره مفرده را مى توان در تمام سال انجام داد و اين خود دليل بر اهمّيّت و فضيلت اين ماه است.
ماهى است كه خداوند بندگان خويش را به سوى خانه خود دعوت كرده است و آنان نيز با گوش جان نداى او را شنيده و به سوى او از نقاط دور و نزديك به حركت در مى آيند، اين سه ماه را اشهر الحجمى نامند، ولى ماه شوّال جزء ماههاى حرام نيست.
وجود عيد بزرگ اسلامى فطر در ابتداى اين ماه نيز، فضيلت مهمّ ديگرى براى اين ماه به شمار مى آيد.

منتهى الآمال، زندگى امام صادق عليه السلام

شب اول از جمله لیالی شریفه است که در فضیلت ثواب عبادت و احیای آن ، احادیث بسیار وارد شده است و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست و از برای این شب مبارک وظایفی چند است که ازفیض آنها غفلت نباید نمود:

1. غسل است در وقت غروب آفتاب

2.احیای آن شب به نماز و دعا و سوال از حق تعالی ؛ چنانچه امیرالمؤمنین علیه السّلام می کرد و می فرمود: کارگر را مزدش در این شب می دهند.

3. آنکه بخواند در عقب نماز مغرب و عشاء و عقب نماز صبح و عقب نماز عید:

«الله اکبر الله اکبر لااله الا الله و الله اکبر

و لِله الحمدُ لِله علی ما هدانا،

و لَهُ الشُکرعلی  مَا أَولانا»

من لایحضره الفقیه،ج1،ص517؛ بحارالانوار، ج88،ص117

4. آن که چون نماز مغرب و نافله آن را خواند، دست ها را به سوی آسمان بلند کند و بگوید:

« یَا ذَا المَنِّ وَ الطَّولِ یَا ذَا الجُودِ یَا مُصطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ

نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ

اغفِر لِی کُلَّ ذَنبٍ أَحصَیتَهُ وَ

هُوَ عِندَکَ فِی کِتَابٍ مُبِین »

کافی،ج4،ص167؛ بحارالانوار،ج88،ص115

پس به سجده برودو صد مرتبه در سجده بگوید:

" اَتُوبُ إِلَی اللهِ"،

پس هر حاجت که دارد از حق تعالی بخواهد که برآورده خواهد شد، ان شاءالله تعالی.

5- زیارت امام حسین علیه السّلام است و من زیارت مخصوصه آن حضرت را در هدیه ذکر کرده ام.

6- آن که ده مرتبه بگوید:

« یَا دائِمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیَّةِ،

یَا بَاسِطَ الیَدَینِ بِالعَطِیَّةِ ،

یَا صَاحِبَ المَوَاهِبِ السَّنِیَّةِ،

صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیرِ الوَرَی سَجِیَّةً،

وَاغفِر لَنا یَا ذَا العُلی فِی هَذِهِ العَشِیَّةِ»

مصباح الکفعمی، ص647

و در هر شب عید و هر شب جمعه این دعا ده مرتبه خوانده می شود؛ چنانچه کفعمی  ذکر فرموده.

7- به جا آوردن دو رکعت نماز است؛ در رکعت اول بعد از حمد، هزار مرتبه توحید و

در دوم یک مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صد مرتبه بگوید:

" اَتُوبُ إِلَی اللهِ "

پس بگوید :

« یَا ذَا المَنِّ وَ الجُودِ یَا ذَا المَنِّ و الطَّولِ یَا

مُصطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلِیِّ اللهِ عَلیهِ وَ

آلِهِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَافعَل  بِی کَذَا وَ کَذَا »

الامالی صدوق، ص649؛ روضة الواعظین، ج2،ص355؛ بحارالانوار، ج88،ص120

و به جای آن حاجات خود را بطلبد و روایت است که امیرالمؤمنین علیه السّلام

این دو رکعت را با این کیفیت به جا می آورد، پس سر از سجده بر می داشت و می فرمود:

به حق آن خداوندی که جانم به دست قدرت او است.

هر که این نماز را بکند هر حاجت از خدا بطلبد؛ البته عطا کند و اگر به عدد ریگ های بیابان گناه داشته باشد، خدا بیامرزد.

و در روایت دیگر به جای هزار مرتبه توحید، صد مرتبه وارد شده، لکن نماز را باید بعد از نماز مغرب و نافله آن به جا آورد.

و شیخ و سید بعد از این نماز، دعایی نقل کرده اند مشتمل بر اسامی مبارکه حق تعالی و آن دعا را در " هدیه " ایراد کردم و اگر کسی دعا را نخواند، عیبی ندارد.

و سید چهارده رکعت نمازی برای این شب روایت کرده ، هر کس اقبال به آن داشته باشد

به " اقبال " رجوع کند.

اقبال الاعمال، ص 274

و شیخ کفعمی در اعمال این شب فرموده :

مستحب است در این شب آن که غسل کند، در اول شب و در آخر شب و شش رکعت نماز کند؛ به حمد یک دفعه و توحید پنج مرتبه مستحب است نیز ده رکعت نماز...

روز اول

روز عید فطر است و روز عید و سرور مؤمنین است برای قبولی اعمال ایشان و آمرزش گناهشان و رسیدن ایشان به آن جوایز و عطاهای سنّیه که از برای روزه ماه رمضان آن ها مهیّا شده و اعمال این روز شریف چند چیز است:

آن که بخوانیم بعد از نماز صبح و نماز عید آن تکبیراتی را که در شب بعد از نماز می خواندی.

آن که بخوانیم بعد از نماز صبح چنان چه سید روایت کرده

« اللهم انی توجهت الیک به محمد امامی ...»

و شیخ ایندعا را بعد از نماز عید ذکر کرده.

همان، ص 275-276

بیرون کردن زکات فطره و آن دادن شش صد و چهارده مثقال و ربع مثقال صیرفی از یکی از غلات اربع است به فقرا، از برای هر سری از خود و هر که عیال او باشد و تفصیل آن در کتب فقهیّه است.

غسل است و روایت است که در زیر سقفی بکن و چون خواستی غسل کنی بگو:

اللّهُمَّ إِیماناً بِکَ وَ تَصدِیقاً بِکِتابِکَ وَاتِّباعَ سُنَّةٍ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ

بحار الانوار، ج78، ص21

پس بِسمِ الله بگو و غسل کن و چون فراغ شدی از غسل بگو:

اللّهُمَّ اجعَلهُ کَفَّارَةً لِذُنُوبِی وَ طَهِّر دِینِی اللّهُمَّ أذهِب عَنِّی الدَّنَسَ

بحارالانوار ، ج78،ص21

پوشیدن جامه نیکو وبکار بردن بوی خوش و رفتن به سوی صحرا مرحوم والد در مفاتیح در اعمال روز عید فطر می فرماید:

و در غیر مکه، رفتن به سوی صحرا...

 و همچنین در مفاتیح در ذیل اعمال روز عید فطر فرموده:

بیرون نروی مگر بعد از طلوع آفتاب و بخوان...

علی ابن المؤلف بخوان:

« اللّهُمَّ إِلَیکَ وَجَّهتُ وَجهِی»

بحارالانوار، ج88، ص16

و چون متوجه به نماز عید شدی، بخوان :

اللّهُمَّ مَن تَهَیَّأَ فِی هذَا الیَومِ أَو تَعَبَّأَ أَو أَعَدَ وَاستَعَدَّ لِوِفادَةٍ إِلی مَخلُوقٍ رَجاءَ رِفدِهِ وَ نَوافِلِهِ وَ فَواضِلِهِ وَ عَطایَاهُ فَإِنَّ إِلَیکَ یَا سَیِّدِی تَهیِئَتِی وَ إِعدادِی وَاستِعدادِی رَجاءَ رِفدِکَ وَ َوائِزِکَ وَ نَوافِلِکَ وَ فَواضِلِکَ وَ فَضائِلِکَ وَ عَطایاکَ، وَ قَد غَدَوتُ إِلی عِیدٍ مِن أَعیادِ أُمَّةِ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللهِ عَلیهِ وَ عَلَی آلِهِ ، وَ لَم أَفِد إِلَیکَ الیَومَ بِعَمَلٍ صالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمتُهُ ، وَ لَا تَوَجَّهتُ بِمَخلُوقٍ أَمَّلتُهُ ،وَلکِن أَتَیتُکَ خاضِعاً مُقِرّاً بِذُنُوبِی وَ إِسائَتِی إِلی نَفسِی ، فَیا عَظِیمَ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ اغفِر لِیَ الاعَظِیمَ مِن ذُنُوبِی، فَإِنِّهُ لَایَغفِرُ الذُّنُوبَ العِظامَ إِلَّا أَنتَ یَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ یَا أَرحَمَ الرَّاحِمِینَ.

تهذیب الاحکام، ج3، ص142

پیش از نماز عید در اول روز افطار کنید و بهتر آن است به خرما یا شیرینی مثل شکر و غیره باشد و شیخ مفید فرموده است که مستحب است تناول کردن مقدار کمی از تربت سیدالشهدا علیه السّلام، که شفا ست از برای هر دردی.

بعد خواندن نماز عید است و آن دو رکعت است؛ در رکعت اول حمد سوره اعلی و بعد از قرائت، پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیری قنوت معروف را بخوان( قنوت نماز)

را بخواند. پس تکبیر ششم بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع و سجود برخیزد

به رکعت دوم و بعد از حمد، والشمس بخواند و در این رکعت، قنوت را چهار مرتبه بخواند. پس نماز را تمام کند و بعد از سلام ، تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستد.

و بعد از نماز عید دعا های بسیار وارد شده است و بهترین آنها دعای چهل و شش (46) صحیفه کامله است و اول آن " یا من یرحم من لا یرحمه العباد " است و شیخ دعایی را که بعد از نماز صبح از ناحیه مقدسه وارد شده بعد از نماز عید ذکر کرده.

و مستحب است که نماز عید در زیر آسمان و بر روی زمین بدون فرش و بوریا واقع شود

و آن که بر گردد از مصلّی، از غیر آن راهی که رفته بود و دعا کند از برای برادران دینی خود به قبولی اعمال.

زیارت کردن حضرت امام حسین علیه السّلام است و زیارت مخصوصه آن حضرت را در این روز در " هدیه " ذکر کردم.

خواندن دعای ندبه است و بدان که سزاوار است از برای تو که در این روز دلت مضطرب و معلّق باشد ما بین خوف و رجا ، زیرا که نمی دانیم روزه ات قبول شده و از عطاها و

جایزه های الهی نصیب تو شده یا آن که عملت مردود و از جمله اشقیا و بدعاقبت ها شده ای که از رحمت الهی محروم شده اند.

پس باید محزون و مغموم باشی و تضرّع و زاری و مسألت کنی از حق تعالی که

رحمتش را شامل حال تو کند و تو را دست خالی از در خانه خود بر نگرداند.

و حدیث حضرت مجتبی علیه السّلام در این روز مشهور است و این مطلب اختصاص به روز عید فطر ندارد ، بلکه باید عقب هر عبادتی ، حالت چنین باشد و نیز سزاوار است که در این روز محزون باشی ، به جهت غیبت امام زمان عجلّ الله تعالی فرجه الشریف و ممنوع بودن آن حضرت از تصرّف در امور رعیّت خود و فوت شدن نماز عید با آن حضرت و هم تأسی کرده باشی بر ایشان، زیرا که نمی شود عیدی از برای مسلمین مثل عید قربان و عید فطر، مگر آن که تازه اندوه و غصّه از برای آل محمد صلّی الله علیه وآله وسلّم،به جهت آن که می بیند حق خود را در دست غیرشان. یعنی امت و رعیّت خود را در حیرت و ضلالت می بیند و ممکن نیست به حسب ظاهر، ایشان را هدایت و تصرّف در امورشان.

و نیز شایسته است که در وقت جمع شدن مردم در مصلّی و وقوف ایشان، متذکّر شوی

روز قیامت را و بیرون آمدن مردگان از قبور و جمع شدن ایشان را در محشر و وقوف ایشان و چون مردم از نماز عید به منازل خود بر گشتند، متذکّر شوی رجوع مردمان را در قیامت به منازل خویش از جنّت و نار و هکذا. 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:40:57
طلوع خورشید 06:06:20
اذان ظهر 12:44:07
غروب خورشید 19:21:30
اذان مغرب 19:38:10
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟