وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

فضیلت و اعمال روز عید فطر

فضیلت و اعمال روز عید فطر
زمان انتشار :
یکشنبه 5 مرداد 1393 | 15:59
روز عید فطر روز بسیار مهمی برای مسلمانان است زیرا پس از یک ماه روزه و تهجد و عبادت، برای گرفتن پاداش الهی آماده می شوند...

عید فطر در کلام امام خمینیرحمة الله

 

بنیانگذار انقلاب اسلامی می فرمایند که فطر، روزی است که خداوند برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز آن، راه و روش خود را در مقابل دشمنان خونخوار اسلام بیابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از جماران؛ حضرت امام خمینی رحمة الله علیه   در بیاناتی که در سال های حیات خود داشته اند درباره عید فطر فرموده اند:

«عید شریف فطر عید است برای ضیافت الله، و عید شریف قربان عید است برای لقاءالله و آن عید که ضیافت الله است، مقدمه است برای لقاء الله»

(صحیفه امام، ج‏18، ص 118)

«فطر، روزی است که خداوند تعالی برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه ‏های مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند.»

(صحیفه امام، ج‏3، ص 170)

«فطر امسال، عید حماسه و جنبش هرچه بیشتر تمام جناح های ملت ایران بود؛ روزی که رشد فکری و عملی ملت را به دنیا ثابت کرد و پوچ بودن تبلیغات پر دامنه مخالفین نهضت را ثابت نمود؛ پیوستگی تمام جناح ها را ثابت کرده خواستِ تمام ملت را که رفتن شاه و برچیده شدن بساط ظلم و چپاول مردم مسلمان است، با کمال صراحت اعلام نمود. مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید، دست به عبادت ارزنده دیگری زدند که آن فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر برای بپاداشتن حکومت عدل اسلام است که کوشش در این راه از اعظم عبادات است‏.»

(صحیفه امام، ج‏3، ص 454)

«این ضیافت، همه‏ اش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی ها، نوشیدنی ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می ‏کند. خداوند دعوت کرده است ما را به این که شما باید وارد بشوید در این میهمان خانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودی ها، ترک منیها، منیتها. این ها همه در این میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلًا، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه؟... استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت عید دارید.

عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد از این ضیافت. همان طوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکند، از شهوات باطنی که بالاترین سد راه است برای انسان، باید از این ها جلوگیری کند. تمام این مفاسدی که در عالم حاصل می شود، برای این است که در این ضیافت وارد نشده‏ اند یا اگر وارد شده‏ اند استفاده نکرده‏ اند. خطاب به همه مردم است، همه دعوت شدید به ضیافت اللَّه، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است. اگر ذره‏ای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است.

تمام این جاروجنجال هایی که در دنیا می ‏بینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکرده‏ اند، در این مهمانی وارد نشده‏ اند، دعوت خدا را قبول نکرده‏ اند. کوشش کنید که این دعوت را لبیک بگویید. ...اگر می ‏بینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم- خدای نخواسته- نمونه ‏اش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان‏... اما شما او را ردش کردید ، پس زدید.»

(صحیفه امام، ج‏21، ص45 و 46)

فضیلت و اعمال روز عید فطر

روز عید فطر روز بسیار مهمی برای مسلمانان است زیرا پس از یک ماه روزه و تهجد و عبادت، برای گرفتن پاداش الهی آماده می شوند.

لذا این روز، از سویی سبب شادی و سرور است چراکه هر مسلمانی از انجام وظیفه الهی خوشحال و مسرور است؛ ولی از سویی چون روز دریافت جوائز الهی است، انسان در حالت خوف و دلهره به سر می برد از این که نمی داند اعمال یک ماهه او تا چه اندازه مورد قبول قرار گرفته است؟

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امام باقر علیه السّلام از رسول خدا صلّ الله علیه وآله و سلم  نقل کرده است که آن حضرت فرمود: هنگامی که روز اول شوال فرا می رسد، منادی ندا می دهد؛ ای مومنان برای دریافت جوایز و پاداش های خود بشتابید؛ آنگاه امام علیه السّلام  فرمود: جایزه های خداوند مانند جایزه های پادشاهان نیست. (یعنی جایزه او بسیار بزرگ و معنوی و قبولی طاعات و رضوان الهی است.)

در پایان نیز تاکید فرمود: "روز اول شوال روز دریافت جایزه هاست.» برای روز اول شوال اعمالی ذکر شده است:

اول

تکبیر است و بعد از نماز صبح و نماز عید فطر آن را بخواند به شرح زیر

اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ

خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است.

وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا.

و خدای را سپاس و سپاس خدای را بر آنچه ما را بدان هدایت کرد، و او را شکر بر آنچه به ما ارزانی داشت.

دوم

پیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسی به مستحق دارد بپردازد والا کنار بگذارد، برای هر نفر یک صاع (حدود سه کیلو) از گندم یا مواد غذایی دیگر که در آن شهر غذای غالب مردم محسوب می شود.

زکات فطره واجب موکد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان است و خداوند نیز در قرآن آن را مقدم بر نماز (عید) شمرده است و می فرماید:

«قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی وَ ذَکَر اسمَ رَبّهِ فَضَلی»

به یقین آن کس که زکات دهد و یاد پروردگارش را کند سپس نماز بخواند، رستگار است

سوم

غسل کردن است و وقت آن به فرموده «شیخ طوسی» بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید.

قبل از غسل این دعا را بخواند:

اللَّهُمَّ إِیمَانا بِکَ وَ تَصْدِیقا بِکِتَابِکَ وَ اتِّبَاعَ سُنَّةِ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ

خدایا تنها برای ایمان به تو و تصدیق به کتاب تو و پیروی از روش پیامبر تو محمد درود خدا بر او و خاندانش باد.

آنگاه "بسم الله" بگوید و غسل کند. پس از پایان غسل بگوید:

اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ کَفَّارَةً لِذُنُوبِی وَ طَهِّرْ دِینِی اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الدَّنَسَ.

خدای این غسل را کفاره گناهانم قرار ده و دینم را پاک کن، خدایا هر آلودگی را از من برطرف فرما.

چهارم

به فرموده "شیخ طوسی" در این روز نیکوترین لباسش را بپوشد و خود را معطر سازد و با وقار به سمت مصلای عید حرکت کند.

پنجم

پیش از نماز عید، در ابتدای روز افطار کند و بهتر آن است که افطارش با خرما باشد. "شیخ مفید" فرموده است: مستحب است مقدار کمی از تربت سیدالشهدا، امام حسین علیه السّلام  را تناول نماید که شفای هر دردی است.

ششم

پس از طلوع آفتاب برای نماز عید حرکت کند (همانگونه که از رسول خدا صلّ الله علیه وآله و سلم  نقل شده است) و دعاهایی را که از طریق معصومین علیه السّلام   وارد شده است، بخواند؛ از جمله آنکه امام باقر علیه السّلام  فرمود: در عید فطر و عید قربان و جمعه وقتی که برای رفتن به نماز مهیا شدی، این دعا را بخوان:

اللَّهُمَّ مَنْ تَهَیأَ فِی هَذَا الْیوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَی مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ عَطَایاهُ فَإِنَّ إِلَیکَ یا سَیدِی تَهْیئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعْدَادِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ رِفْدِکَ وَ جَوَائِزِکَ وَ نَوَافِلِکَ وَ فَوَاضِلِکَ وَ فَضَائِلِکَ وَ عَطَایاکَ

خدایا هرکس در این روز آماده شد یا نیت کرد یا مهیا و مستعد شد برای ورود به درگاه یکی از بندگانت‏ به امید جایزه‏ ها و صله‏ ها و بهره‏ ها و عطاها، ولی ای آقای من آماده شدن و قصد کردن و مهیا و مستعد شدن‏ من تنها به جانب توست به امید جایزه‏ ها و صله‏ ها و بهره‏ ها و عطاهایت

وَ قَدْ غَدَوْتُ إِلَی عِیدٍ مِنْ أَعْیادِ أُمَّةِ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَیکَ الْیوْمَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَکِنْ أَتَیتُکَ خَاضِعا مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَی نَفْسِی

اینک‏ صبح کردم در عیدی از اعیاد امت پیامبرت محمد(درود خدا بر او و خاندانش)، درحالی‏ که به عمل صالحی که به آن اطمینان کنم و آن را پیش آورده باشم بر تو وارد نشدم و به مخلوقی که آرزومندش باشم رو نکردم، بلکه در حال فروتنی تنها به جانب تو آمده‏ ام به گناه و بدی نسبت به خویش اعتراف دارم،

فَیا عَظِیمُ یا عَظِیمُ یا عَظِیمُ اغْفِرْ لِی الْعَظِیمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنْتَ یا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

پس ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ، گناهان‏ بزرگم را بیامرز، که گناهان بزرگ را جز تو نیامرزد، ای که معبودی جز تو نیست، ای‏ مهربان‏ترین مهربانان.

هفتم

خواندن نماز عید

خواندن نماز عید در زمان ما مستحب است و آن دو رکعت است؛ در رکعت اول سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر این قنوت را بخواند:

اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ

خدایا ای اهل بزرگی و عظمت،

وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ

و ای اهل جود و سلطنت،

وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ

و اهل گذشت و رحمت،

وَ أَهْلَ التَّقْوَی وَ الْمَغْفِرَةِ

و اهل تقوا و مغفرت،

أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیدا

از تو درخواست می کنم به حق این روز که برای مسلمانان عید قرار دادی،

وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهِ عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخْرا وَ شَرَفا وَ مَزِیدا

و برای‏ محمد صلّی اللّه علیه و آله ذخیره و فزونی در شرف،

أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

که بر محمد و خاندان محمد درود فرستی،

وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ

و مرا در هر خیری‏ که محمد و خاندان محمد را وارد نمودی وارد کنی،

وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ أَجْمَعِینَ

و از هر شری که محمد و خاندان محمد(درود خدا بر او و خاندانش) را بیرون آوردی مرا بیرون آوری،

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ

خدایا از تو درخواست می ‏کنم، بهترین چیزی که بندگان شایسته ‏ات‏ درخواست کردند و

وَ أَعُوذُ بِکَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ.

به تو پناه می آورم از آنچه بندگان شایسته‏ ات به تو پناه بردند.

(در صورت عدم توانایی بر این قنوت، هرگونه قنوت دیگری نیز می تواند بخواند.)

سپس تکبیر ششم را بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع و سجده، برخیزد و رکعت دوم را شروع کند؛ در رکعت دوم، بعد از سوره حمد،

سوره «والشمس» یا سوره دیگری را بخواند؛ آنگاه چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر همان قنوت را بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به

رکوع و سجود برود و نماز را تمام کند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها  را بگوید و آنگاه دعاهایی که نقل شده است را بخواند که یکی از آن ها دعای چهل و ششم "صحیفه سجادیه" است

مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد و بعد از نماز برای دیگر مومنان جهت قبولی اعمال دعا کند.

هشتم

دعای ندبه را بخواند. مرحوم محدث قمی می گوید: به فرموده «سید بن طاووس» پس از دعا به سجده برود و بگوید:

أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لا یطْفَی وَ جَدِیدُهَا لا یبْلَی وَ عَطْشَانُهَا لا یرْوَی

به تو پناه می‏ آوردم از آتشی که حرارتش خاموش نمی‏ شود و تازه‏ اش کهنه نمی‏ گردد و تشنه‏ اش سیراب نمی‏ شود.

پس گونه راست را بر زمین گذارد و بگوید:

إِلَهِی لا تُقَلِّبْ وَجْهِی فِی النَّارِ بَعْدَ سُجُودِی وَ تَعْفِیرِی لَکَ بِغَیرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَیکَ بَلْ لَکَ الْمَنُّ عَلَی

خدایا رخسارم را پس از سجده و به خاک مالیدن آن برای تو در آتش‏ زیرورو مکن، که من در این کار بر تو منت ندارم، بلکه تنها تو را بر منمنت است

سپس گونه چپ را بر زمین‏ گذارد و بگوید:

ارْحَمْ مَنْ أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَکَانَ وَ اعْتَرَفَ.

رحم کن بر کسی‏ که بد کرده و مرتکب گناه شده و بیچاره گشته و اعتراف نموده است.

آنگاه به حال سجده برگردد و بگوید:

إِنْ کُنْتُ بِئْسَ الْعَبْدُ فَأَنْتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِکَ فَلْیحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِکَ یا کَرِیمُ

اگر من بنده بدی بودم، تو پروردگار خوبی هستی، گناه از بنده‏ ات بزرگ شده، شایسته و نیکو است‏ گذشت از جانب تو باشد ای کریم.

پس 100 مرتبه بگوید:

الْعَفْوَ الْعَفْوَ

ببخش ببخش

تاریخچه عید فطر

بنا بر مستندات تاریخی، تاریخچه عید فطر به سال دوم هجری برمی گردد در حقیقت در ماه رمضان سال دوم هجری اولین نبرد بزرگ مجاهدان صدر اسلام به نام جنگ بدر به وقوع پیوست و با این که نیروی مجاهدان خیلی کمتر از نیروی ارتجاع قریش بود، اما آنها پیروز شدند، و این خیلی در روحیه مجاهدان و مردم تأثیر گذاشت.

در پایان این ماه بود که پیامبر اسلام صلّ الله علیه وآله و سلم  روز اول شوال را روز عید فطر اعلام کرد و خودش برای نماز بیرون رفت و جمعیت نیز پشت سر پیامبر برای نماز رفتند درحالی که شعارهای توحید و یگانگی سر می دادند. پیامبر صلّ الله علیه وآله و سلم  گفته بود همه افراد در این مراسم شرکت کنند، حتی بر عکس سنت های آن زمان که دختران جوان را در خانه ها نگه می داشتند، پیامبر صلّ الله علیه وآله و سلم  گفت آنها هم باید شرکت کنند، همه افراد از کودکان، تا پیران از زنان تا مردان، همه و همه شرکت کنند. یک مراسم همگانی چه آنها که روزه بودند، چه آنها که نبودند، چه آنها که در جنگ شرکت کرده بودند و چه آنها که شرکت نکرده بودند، قرار بر این شد که همه در این آیین جمعی شرکت کنند. هم چنین شرکت در آیین بعدی روز عید فطر یعنی پرداخت زکات فطره همگانی بود و همه کسانی که سرپرست خانواده ها بودند، باید در پرداخت فطریه شرکت می کردند.

اهمیت زکات فطره

پرداخت زکات فطره که با نیت عبادت و تقرب به خداوند متعالی انجام می شود، نوعی بهره گیری از مادیات برای رسیدن به معنویات است. اگر زکات فطره از صورت پرداخت فردی به سمت بُعد اجتماعی آن سوق داده شود، پشتوانه و سرمایه مهم اقتصادی در حل مشکلات مردم خواهد بود. ایجاد مراکز درمانی، تأسیس کانون های علمی و صنعتی برای اشتغال زایی بیکاران جامعه، سرمایه گذاری برای مسائل بهداشتی و عمران محیط زیست، تقویت بنیه دفاعی مسلمانان و پاسداری از مرزهای اسلامی، توسعه فرهنگ عمومی و دینی و ایجاد مؤسسات پژوهشی و تحقیقاتی، برخی از دست آوردهای پرداخت زکات فطره در روز عید است که در صورت جمع آوری و مصرف صحیح این بودجه دینی به دست خواهد آمد.

فلسفه پرداخت فطریه در اسلام

وقتی مجاهدان صدر اسلام از مکه به مدینه مهاجرت کردند، در شرایط بسیار سختی بودند، ارتجاع قریش اموال بسیاری از آن مجاهدین را مصادره کرده بود، خیلی از آنها مال و دارائی هایشان را در مکه رها کرده و به مدینه آمده بودند. قبل از آن هم در محاصره «شعب ابیطالب» در خود مکه تحت فشار و محاصره دشمن قرار داشتند. خیلی از آنها مجاهدان حرفه ای بودند که دائم در خدمت اهداف حضرت محمد فعال بودند.

 در همان جنگ بدر نیز که اشاره شد، خیلی از همان مجاهدان حتی غذای مکفی برای خوردن نداشتند.

علاوه بر نیازی که مجاهدان حضرت محمد به کمک های اقتصادی داشتند، در مدینه نیز فقرا و مستمندانی به مسلمانان پیوسته و پناه آورده بودند که بغایت فقیر بوده و نیاز به کمک داشتند. برای برداشتن همین فاصله های طبقاتی، برای این که به همان مجاهدان حرفه ای که از شهر خود هجرت کرده و همه مال و اموالشان را در آنجا رها کرده بودند تا جنبش رهائی بخش محمد را یاری کنند، کمک شده باشد، نوع خاصی از زکات به عنوان زکات فطره مطرح شد.

در تفاسیر آمده که زکات فطره، مالیات بدن است، یعنی هر مسلمانی برای بدن خودش هم باید جهت بستن فاصله های طبقاتی و سیر کردن گرسنگان و نیازمندان و همه آن مصادیقی که در آیه 60 سوره توبه:

 "إِنَّمَا الصدَقَات لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَساکِینِ وَ الْعَامِلِینَ عَلَیهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فی الرِّقَابِ وَ الْغَارِمِینَ وَ فی سبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السبِیلِ فَرِیضةً مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکیمٌ"

اشاره شده از جمله مجاهدان راه آزادی، پرداخت کند.

 در حقیقت«زکات فطره» بر همه کسانی که درآمد سالیانه شان کفاف هزینه هایشان را می دهد، واجب است.

زکات فطره در شب عید و قبل از افطار آخر معمولا کنار گذاشته می شود تا در اولین فرصت به شایسته ترین مصرف خود برسد.

آداب حضور در نماز عید فطر

از دیگر اعمال این عید بزرگ بندگی، نماز این روز است. که به آداب حضور در نمازعید فطر می پردازیم:

امیرمؤمنان علی علیه السّلام  در روز عید فطر در خطبه ای می فرماید این روز شبیه ترین روز به قیامت است و چنین فرمودند:

ای مردم! امروزِ شما، روزی است که در آن به نیکوکاران پاداش داده می شود و بدکاران در آن زیان می کنند. امروز، شبیه ترین روزها به قیامت شماست. با بیرون آمدن از خانه هایتان به مصلا، از بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید، و از توقف و ایستادن در محل نماز، وقوف خود در برابر خدا را به یاد آورید، و از بازگشت به خانه هایتان، بازگشت خود را به جهنم و بهشت فرا یاد آرید.

خداوند متعال در فرازی از آیه 31 سوره اعراف می فرماید:

«خذوا زینتکم عند کل مسجد...»

یعنی:

هنگام رفتن به مسجد زینت های خود را بردارید.

 این خطاب به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل اعصار قرون می شود که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید.

این جمله می تواند هم اشاره به زینت های جسمانی باشد که شامل پوشیدن لباس های مرتب و پاک و تمیز و شانه زدن موها، و به کار بردن عطر و مانند آن می شود، و هم شامل زینت های معنوی، یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص و اگر می بینیم در بعضی از روایات اسلامی تنها اشاره به لباس خوب یا شانه کردن موها شده و اگر می بینیم تنها سخن از مراسم نماز عید و نماز جمعه به میان آمده است، دلیل بر انحصار نیست بلکه هدف بیان مصداق های روشن است و هم چنین اگر می بینیم که در بعضی دیگر از روایات، زینت به معنی رهبران و پیشوایان شایسته تفسیر شده دلیل بر وسعت مفهوم آیه است که همه زینت های ظاهری و باطنی را در بر می گیرد.

منابع:

مفاتیح الجنان، دعای قنوت نماز عید فطر

نهج البلاغه، حکمت 428

روضة الواعظین، ترجمه: مهدی دامغانی

وسائل الشیعه، ج 9، ابواب زکاة الفطره، ص 318

سوره توبه آیه 60

سوره اعراف آیه 31

 

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:40:57
طلوع خورشید 06:06:20
اذان ظهر 12:44:07
غروب خورشید 19:21:30
اذان مغرب 19:38:10
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟