وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

شرح زيارت عاشورا(2)

شرح زيارت عاشورا(2)
زمان انتشار :
یکشنبه 19 آبان 1392 | 16:32
السلام عليک يابن رسول الله السلام عليک يابن اميرالمؤمنين و ابن‏سيد الوصيين السلام عليک يابن فاطمة سيدة نسآء العالمين

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام عليک يابن رسول الله

السلام عليک يابن اميرالمؤمنين و ابن‏سيد الوصيين

السلام عليک يابن فاطمة سيدة نسآء العالمين.

سلام بر تو اي فرزند رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم

سلام بر تو اي فرزند اميرالمؤمنين و فرزند آقاي اوصياء

سلام بر تو اي فرزند فاطمه، او که مهتر زنان عالم است.

گفتار امام حسين درباره‏ نسبش‏

براي آگاهي از علت حرکت انقلابي امام حسين عليه‏السلام، آشنايي با فرهنگ خانوادگي و شناخت هويت و تبار آن حضرت نقش بسزايي دارد.

به يقين، زماني که مي‏خوانيم: «السلام عليک يابن رسول الله»، «السلام عليک يابن اميرالمؤمنين» فضيلت‏ها و کرامت‏هاي حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و اميرمؤمنان علي عليه‏السلام در ذهن جلوه‏گر مي‏شود که تمام فضايل و مناقب آنان، در امام حسين عليه‏السلام جمع شده است.

روزي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نشسته بود و نزدش امام علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام بود. در اين هنگام امام حسين که شش سال داشت، وارد شد. رسول خدا او را در آغوش گرفت و در دامانش نشانيد و ميان دو چشم و لب‏هاي آن حضرت را بوسيد.

امام علي عليه‏السلام عرض کرد:

يا رسول الله! آيا شما پسرم حسين عليه‏السلام را دوست مي‏داريد؟

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:

چگونه او را دوست نداشته باشم، در حالي که عضوي از اعضاي من است.

(پس از آن که آن دو بزرگوار مطالبي را فرمودند، نوبت به امام حسين عليه‏السلام رسيد تا به درخواست رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم براي شمردن فضايل خويش پاسخ دهد.)

امام حسين عليه‏السلام فرمود:

من حسين بن علي بن ابي‏طالب هستم، مادرم فاطمه زهرا عليهاالسلام، سرور زنان عالم است و جدم محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم سرور همه‏ فرزندان آدم عليه‏السلام است... من کسي هستم که در گهواره جبرئيل هم زبان و هم سخن من و اسرافيل مصاحب من بود...

پس از آن که امام حسين عليه‏السلام فضايلش را برشمرد، در آغوش حضرت علي عليه‏السلام پريد و علي عليه‏السلام را بوسيد و حضرت نيز او را در آغوش خود مي‏بوسيد و فرمود:

خداوند، بزرگي، عظمت، شرافت، علم و صبر تو را زياد بگرداند و لعنت خداوند بر کساني که به تو ظلم مي‏کنند اي «اباعبدالله»

حسين، فرزند رسول الله

اشاره به اين که حسين عليه‏السلام، فرزند رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم است، از اين جهات است که هدف اصلي دعوت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به دين اسلام، اين بود که انسان‏ها روح ايماني که برتر از روح انساني است بدهد و اسلامي کامل، که ملازم با ايمان است و مجاهداني از خود رسته و به خدا پيوسته را که به خاطر دفاع از مقدسات و مبارزه با ستمگران از همه چيز مي‏گذرند تا به شهادت برسند، تربيت نمايد.

بنابراين امام حسين عليه‏السلام فرزند شايسته‏ پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم است.

از سوي ديگر، اساسي‏ترين مسأله در هر مکتبي، حفظ و نگهداري آن انحرافات و تضمين بقاي آن است که اين افتخار، در مکتب اسلام و تشيع به نام اباعبدالله الحسين عليه‏السلام ثبت شده است.

بدين جهت بارها پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:

حسين مني و انا من حسين

حسين از من است و من از حسينم

يعني نه تنها حسين فرزند من مي‏باشد، بلکه بقاي دين و آيين من نيز از اوست و اسلام به واسطه‏ فداکاري و جانبازي او و يارانش باقي مي‏ماند.

حسين، پاره‏ تن رسول الله

امام صادق عليه‏السلام فرمود:

به پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم خبر دادند که ام‏ايمن شب و روز گريه مي‏کند.

وي را به حضور پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم آوردند.

آن حضرت پرسيد: چرا گريه مي‏کني؟

گفت: خوابي دردناک ديده‏ام.

فرمود: خوابت را بگو.

گفت: بر من سخت است که خواب را بر زبان آورم.

فرمود: خوابت آن گونه نيست که مي‏پنداري.

گفت: يا رسول الله! شبي در خواب ديدم پاره‏اي از پيکرت جدا شد و در خانه‏ي من افتاد.

فرمود: ام‏ايمن! آسوده باش! فاطمه پسري به دنيا مي‏آورد، تو او را پرورش مي‏دهي و نگهداري‏اش مي‏کني. او پاره‏ي تن من است که در خانه‏ تو خواهد بود.

ام‏ايمن مي‏گويد: روز هفتم، نوزاد را به نزد پيامبر بردم.

حضرت فرمود: آفرين بر تو و نوزادي که در بغل داري! اين است تعبير خواب تو.

حسين، فرزند حضرت علي

اشاره به اين که حسين عليه‏السلام، فرزند حضرت علي عليه‏السلام است، از اين جهت است که حضرت علي عليه‏السلام خود را ملزم به تبعيت از سيره پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مي‏دانست و سيره‏ آن حضرت را سرمشق رفتارهاي خود قرار داد؛ چنانچه فرمود:

و اني حاملکم علي منهج نبيکم صلي الله عليه و آله و سلم و منفذ فيکم ما أمرت به ان استقمتم لي و بالله المستعان الا ان موضعي من رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم بعد وفاته کموضعي منه ايام حياته فامضوا لما تومرون وقفوا عند ما تنهون عنه

من شما را به راه و روش پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم خواهم برد و به آن چه فرمان داده شده‏ام درباره‏ شما عمل خواهم کرد. اگر به آن چه مي‏خواهم[ تن سپرديد و ]مستقيم شديد و[البته]از خدا بايد ياري جست. بدانيد که موضع من نسبت به رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم پس از رحلت او هم چون موضع من در دوران زندگي اوست. پس نسبت به آن چه امر مي‏شويد، ملتزم و نسبت به آن چه نهي مي‏شويد، متوقف شويد.

امام حسين، فرزند حضرت زهرا

اشاره به اين که امام حسين عليه‏السلام، فرزند حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام است، از اين جهت است که حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، براي نجات فضيلت‏هايي که بعد از رحلت جانسوز پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم به يغما رفته و ارزش‏هايي که در معرض غارت قرار گرفته و شکاف عميقي که بر پيکر امت اسلام به وجود آمده، با خطبه‏ بي‏نظير فدکيه، به افشاگري مي‏پردازد و آيات قرآن را يادآور مي‏شود و استدلال مي‏کند که تصور نکنيد قيام شما براي حمايت مظلومي چون من، شکافي در جامعه اسلامي ايجاد مي‏کند، بلکه به عکس سکوت شما همه چيز را زير سؤال مي‏برد و اين در حالي است که قدرت و امکانات داريد. اما بر خلاف فرموده قرآن «با پيمان شکنان به پيکار برخيزيد» عمل مي‏کنيد و به جاي ترس از خدا از آنان مي‏ترسيد!

حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمود:

علت سکوت شما اين است که روح عافيت طلبي بر شما چيره شده، با اين که با چشم خود مي‏بينيد که شايسته‏تر از همه براي خلاف است، کنار زدند، باز سکوت کرديد!

نيز آن حضرت عليهاالسلام فرمود:

هدف من اتمام حجت است، وگرنه اميدي به شما ندارم. جايي که در مسأله‏ خلافت سکوت کنيد، در مسأله‏ فدک به طريق اولي سکوت خواهيد کرد؛ اما سخنان امروز من در تاريخ ثبت مي‏شود و آيندگان قضاوت خواهند نمود.

شما ميوه تلخ اين سکوت را در همين دنيا، با به وجود آمدن حکومت‏هاي جبار - چون بني اميه و بني عباس - خواهيد چشيد. علاوه بر آن، در دادگاه عدل الهي نيز کفاره آن را خواهيد پرداخت. شما در انتظار باشيد، ما نيز منتظريم.

آري! حسين عليه‏السلام فرزند فاطمه عليهاالسلام است!

رفتار و گفتار اباعبدالله‏

از نگاه تربيتي و اخلاقي، يکي از بهترين و کارآمدترين روش‏هاي پرورشي و سازندگي، تربيت از راه نشان دادن الگوها و سرمشق‏هاي عيني و عملي است.

خداوند براي هدايت بشر، راهنما فرستاده و براي تعيين راه و پيمودن مسير، حجت قرار داده است.

الگوهاي مکتبي، الگوي همه جانبه امت براي راهيابي به کمال و خودسازي و بندگي‏اند.

اسلام به عنوان مکتبي انسان ساز و جامعه پرداز، اين اصل اصيل را در برنامه‏هاي تربيتي و اخلاقي خود مطرح کرده و با ارائه الگوهاي اصلي و حقيقي و پرهيز دادن از الگوهاي بدلي و دروغين، روش تربيتي ويژه‏اي را به جامعه بشري نشان داده است.

قرآن کريم افزون بر آموزش‏هاي موعظه‏اي، دستورالعمل‏هاي کلي و بنيادي در زمينه کسب فضايل و خصلت‏هاي انساني و آداب و اخلاق اسلامي؛ الگوهاي عيني را نيز معرفي کرده است. به نمونه‏هايي دقت کنيد:

قد کانت لکم أسوة حسنة في ابراهيم والذين معه

قطعاً براي شما در پيروي از ابراهيم و کساني که با اويند سرمشقي نيکوست.

لقد کان لکم في رسول الله أسوة حسنة

براي شما در زندگي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم سرمشق نيکويي است.

در قرآن، در چند آيه، سخن از نمونه‏هاي عالي انساني به ميان آمده و به عنوان راه يافتگان فرزانه و قابل پيروي معرفي شده‏اند.

در فرهنگ ديني و گفتار پيشوايان مذهبي نيز به اين اصل اساسي اشاره و تصريح شده است.

امام علي عليه‏السلام فرمود:

فتأس بنبيک الأطيب الأطهر صلي الله عليه و آله و سلم فان فيه أسوة لمن تأسي

پس به پيامبر پاکيزه و پاک‏ات صلي الله عليه و آله و سلم اقتدا کن که در - رفتار - او خصلتي است که زدودن اندوه خواهد...

در اين کلام نوراني که حضرت پيش از آن به اسوه‏هايي مانند حضرت موسي، عيسي و داود عليهم‏السلام اشاره مي‏کند، دو نکته قابل دقت است:

1. اصل اسوه پذيري و ضرورت الگو در زندگي انسان مسلمان.

2. نشان دادن بهترين و جامع‏ترين الگو در تمام زمينه‏هاي انساني و الهي؛ يعني وجود پر برکت و با کرامت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم.

در اين باره به فرمايشي از امام صادق عليه‏السلام دقت کنيد که از شيعيان مي‏خواهد که با زبان عمل، مردم را به فرهنگ ديني فراخوانند که اين زبان، اثرش از زبان گفتاري بسي بيشتر و سودمندتر است:

کونوا دعاة للناس بغير ألسنتکم ليروا منکم الورع والاجتهاد و الصلاة والخير فان ذلک داعية

مردمان را به غير گفتارتان به سوي اسلام و ارزش‏هاي ديني فراخوانيد تا در رفتار شما پرهيزگاري و تلاش و نماز و نيکي ببينند، چه اين که اين گونه دعوت کردن، اثر گذار است.

ترديدي نيست که يکي از بهترين و موفق‏ترين روش‏هاي تربيتي، تربيت از راه نشان دادن الگوهاي عملي است و به همين جهت قرآن کريم، پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم را اسلام مجسم و قرآن مجسد مي‏نامد، زيرا تمام مبادي ارزش‏ها در وجودش و در سخن و سيره‏اش متبلور شده است.

در کتاب‏هاي تربيتي نيز اين روش را براي پرورش و سازندگي فرد و جامعه سودمندتر مي‏دانند.

عملي‏ترين و پيروزمندانه‏ترين وسيله‏ تربيت، تربيت کردن با يک نمونه عملي و سرمشق زنده است. تأليف کتاب در موضوع پرورش آسان است و ترسيم يک نقشه خيالي اگر چه کامل و همه جانبه و وسيع باشد، آسان‏تر؛ اما اين روش و نقشه تا هنگامي که به يک حقيقت عيني و واقعي بر روي زمين تبديل نشده... مرکبي است بر کاغذ و نقشه معلق در فضا.

تنها روشي محقق مي‏شود و منشا حرکت مي‏گردد و تحولي در تاريخ ايجاد مي‏کند که عملاً بر روي زمين و در زندگي اجتماعي اعمال گردد.

بهترين سرمشق‏

امام حسين عليه‏السلام در سخن و سيره خود پس از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و پدر بزرگوارش امام علي عليه‏السلام و برادرش امام حسن عليه‏السلام بهترين سرمشق است. آن چنان که خود فرمود:

«فلکم في أسوة»

اسوه بودن امام حسين عليه‏السلام در تمام زمينه‏هاي فردي، اجتماعي، سياسي، نظامي، فرهنگي و اعتقادي تجلي و تبلور دارد، اما سيره‏ اخلاقي آن حضرت، هم چون سيره‏ سياسي و اجتماعي و عاشورايي وي الهام بخش و انسان‏ساز است.

به بيان ديگر، او همان گونه که سرور شهيدان و آزادگان است، سرآمد بزرگواري‏ها و فضيلت‏هاي انساني و اسلامي نيز هست.

مکتب حسيني تنها مکتب جهاد و مبارزه با ديوهاي ظلم و ستم بني اميه نبود، بلکه پيش از آن، اين مکتب و پرورش يافتگانش در ميدان جهاد اکبر آزمايش خود را نشان دادند و پيشتازي و جلوداري در ميدان ارزش‏ها را به نمايش گذاشتند.

امام حسين عليه‏السلام عصاره‏ رسالت و ميوه‏ درخت امامت است که سيره اخلاقي او، مي‏تواند ترسيم کنندهارزش‏هاي والاي قرآني باشد.

اعتلاي شخصيت اخلاقي امام حسين عليه‏السلام و استقلال شخصيت سياسي اجتماعي آن حضرت، انعکاس گسترده‏اي در جامعه اسلامي آن روز داشت؛ به گونه‏اي که دشمنان و مخالفان وي نيز آن را باور داشتند، تا آن جا که معاويه به فرزندش يزيد چنين سفارش کرد:

حسين أحب الناس الي الناس

حسين محبوب‏ترين چهره‏ مردمي است.

وليد بن عتبه، والي مدينه به عبيدالله بن زياد نوشت:

حسين به عراق روي آورده است.

او فرزند فاطمه و فاطمه دختر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم است.

بترس از آن که کم‏ترين ناگواري به او برساني و اگر با او بد رفتاري کني، مردم به تو و قبيله‏ات مي‏شورند و هيچ کس از خاصه و عامه تا ابد آن را فراموش نخواهد کرد.

اين دو نمونه، گواه اين نکته است که امام حسين عليه‏السلام به عنوان يک انسان وارسته و فرزانه در عصر خودش مطرح بوده و سيره و روش آن حضرت بر همگان روشن و معلوم بوده است.

چهره‏ سياسي اجتماعي و نيز چهره انساني و اخلاقي امام حسين عليه‏السلام به عنوان الگوي عيني جامعه اسلامي در ميان دوست و دشمن مطرح بوده است.

پيروي از سيره‏ حسيني‏

حسين بن علي عليهالسلام يکي از اين اسوه‏هاي کامل و الگوهاي همه جانبه است و آن چه از حضرتش بايد آموخت، نه تنها درس حماسه و جهاد و ظلم ستيزي، که درس عبوديت و سخاوت و جوانمردي و ارزش گرايي و تهجد و انس با قرآن و تکريم انسان است.

امروز اگر آن باده‏ جانبخش در ساغر دلمان نيست، مي‏توان و بايد از چشمه فيض ديگري شور و حال گرفت و سيره‏ حسيني را چراغ راه قرار داد.

در عصر بازسازي ايماني و فرهنگي، توجه به ابعاد الگويي امام حسين عليه‏السلام ضروري است، زيرا آن حضرت، تنها در کربلا اسوه ما نيست؛ الگو بودنش تنها در زمينه حماسه و خون و شهادت هم نيست؛ حتي در کربلا هم، فقط کربلاي حماسه و جهاد نبود و اوج صحنه‏هاي آن روز جاويدان هم، تنها شهادت امام عليه‏السلام و يارانش نبود.

ارزش‏هاي اخلاقي‏

اباعبدالله عليه‏السلام پيش از هر چيز، «عبدالله» بود و عبوديت در تمام زواياي زندگي و رفتار و گفتارش آشکار بود.

سيره‏ او سازنده‏ انسان و ترسيم کننده ارزش‏هاي اخلاقي است.

به اين حديث شريف از کلام نوراني امام باقر عليه‏السلام بنگريم و چهره انسان‏هاي سازنده را ترسيم نماييم:

امام باقر عليه‏السلام در ترسيم اسوه‏هاي خوب و بد، چنين مي‏فرمايد:

همانا براي پروردگار بنده‏هايي است، پر برکت و با ميمنت که خود خوش مي‏زيند و مردم نيز در پرتو آنان زندگي خوشي دارند، آنان در ميان بندگان مانند بارانند.

 در برابر، انسان‏هايي هستند نفرين شده و نکبت بار که نه خود زندگي سالمي دارند و نه کسي از زندگي آنان بهره‏اي مي‏گيرد. اين گروه مانند ملخ هستند که جز نابودي و تبهکاري چيزي ندارند.

امام حسين عليه‏السلام الگوي رحمت، رأفت، کرامت و بزرگواري است که باران وجودش همگان را سيراب مي‏سازد و شادابي و نشاط و حيات و حرکت مي‏آفريند.

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 05:00:23
طلوع خورشید 06:24:42
اذان ظهر 11:34:32
غروب خورشید 16:44:18
اذان مغرب 17:01:48
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟