وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

راهکارهای تقویت چشم

راهکارهای تقویت چشم
زمان انتشار :
سه شنبه 20 خرداد 1399 | 22:07
چشم ها بخش بسیار ظریف و حساس بدن هستند. مراقبت نكردن از چشم ها می تواند قدرت بینایی را در معرض خطر قرار دهد.برخی از محققان چشم پزشك 15 روش را برای حفظ و تقویت بینایی انسان مطرح می كنند

بسم الله الرحمن الرحیم

راهکارهای تقویت چشم

چشم ها بخش بسیار ظریف و حساس بدن هستند. مراقبت نكردن از چشم ها می تواند قدرت بینایی را در معرض خطر قرار دهد.برخی از محققان چشم پزشك 15 روش را برای حفظ و تقویت بینایی انسان مطرح می كنند.
دانستن نحوه عملكرد بینایی
با فراگیری نحوه عملكرد بینایی می توان فهمید كه برای تقویت بینایی چه كارهایی باید انجام داد. با علم این موضوع برای تقویت بینایی باید روش همیشگی دیدن و استفاده از چشمان را تغییر داد.
استفاده از نمودار بینایی
با استفاده از یك نمودار بینایی و نصب آن بر روی دیوار می توان پیشرفت بینایی خود را اندازه گرفت.
استراحت دادن به چشمان

ستراحت دادن به چشمان از دیگر روش های تقویت بینایی است برای این منظور كف دو دست خود را بر روی هم بكشید تا گرم شود سپس كف دستان خود را كه گرم شده است بر روی چشمانتان بگذارید تا آنها استراحت كنند.
این كار را هر چند وقت یك بار در طول روز به ویژه زمانی كه پشت رایانه نشسته اید، انجام دهید.
همچنین می توانید برای آرامش دادن به چشمانتان هر روز از كمپرس های جایگزین سرد و گرم نیز استفاده كنید.

 حفظ رطوبت

حفظ توازن طبیعی رطوبت چشمان یكی از مهمترین مسائل در زمینه سلامت چشم است.
چشمان خشك خارش پیدا می كنند قرمز شده و حتی دردناك می شوند. سعی كنید مرتب پلك بزنید حتی زمانی كه به صفحه تلویزیون و یا رایانه نگاه می كنید.
ورزش دادن به چشمان
اگر می دانید كه فعالیت ماهیچه ها باعث ورزیده تر شدن آنها می شود در آن صورت احتمالا می دانید كه هر چقدر كمتر به ماهیچه ها ورزش دهید آنها را تنبل تر كرده اید. این موضوع در مورد چشم نیز صدق می كند.
ورزش های خاصی وجود دارد كه می توان برای تقویت ماهیچه های چشم انجام داد و این ورزش ها به تقویت بینایی كمك می كنند.
یكی از این ورزش ها استفاده از روش 20 در 20 در 20 است. برای این منظور باید هر 20 دقیقه بر روی یك شئ كه دست كم 20 فوت (600 سانتی متر) فاصله دارد برای 20 ثانیه تمركز كرد.
با استفاده از این ورزش مشاهده می كنید كه چقدر بهتر می توان دید.
یكی روش دیگر برای ورزش دادن چشم این است كه انگشت شصت خود را پنج اینچ (12.7 سانتی متر) دورتر از صورت خود نگاه دارید و بر روی آن تمركز كنید و بعد از پنج ثانیه به فاصله دورتر نگاه كنید. این كار را هر از گاهی كه وقت دارید انجام دهید.
افزایش انعطاف چشم
اگر ورزش می كنید باید بدانید كه بعد از هر برنامه ورزشی انجام حركات كششی و انعطافی مهم است. اگر حركات كششی انجام ندهید و اگر بارها و بارها از چند ماهیچه استفاده كنید و از گروه ماهیچه های مخالف استفاده نكنید در آن صورت ماهیچه ها انعطاف خود را از دست خواهند داد.

اگر شغلی دارید كه لازمه آن صرف مدت زمان زیادی در مقابل صفحه رایانه است باید هر از گاهی بر روی روی اشیایی كه دورتر قرار گرفته اند تمركز كنید و سعی كنید كه برای مدت طولانی چشمان خود را بر روی یك هدف قرار ندهید.
كم كردن روشنایی صفحه رایانه
كم كردن میزان روشنایی صفحه رایانه می تواند به استراحت دادن به چشمان كمك كند اما در عین حال باید در نظر داشته باشید كه روشنایی صفحه رایانه باید به اندازه باشد كه مشكلی برای دیدن ایجاد نكند؛ علاوه بر این صفحه نمایش رایانه خود را باید به صورتی نگاه دارید كه بازتاب نور مواجه نشوید.
 
استراحت دادن مكرر به چشم
اگر چشمان شما باید مدت طولانی بر روی یك وظیفه تمركز كند. هر ساعت 10 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید تا از فشار بر چشم كاهش یابد و به چشمان فرصتی برای ترمیم داده شود.
كاهش تنش
سیستم بدن هر كسی واكنش متفاوتی به تنش نشان می دهد. چشمان مدام تحت فشار و استرس قرار دارند. هر چقدر بیشتر تلویزیون نگاه كنید، به رایانه بیشتر خیره شوید، بیشتر با بازی های تلفن همراه خود بازی كنید بیشتر چشمان خود را تحت تنش و استرس قرار می دهید.
سعی كنید كه بیشتر از نور طبیعی استفاده كرده و كمتر از ابزارهای دیجیتالی استفاده كنید.
اگر این كار را انجام دهید در نتیجه آن متعجب می شوید كه بهتر مشاهده خواهید كرد.
اندكی بخوابید
تا كنون متوجه شده اید زمانی كه برای مدت زیادی كار می كنید و به اندازه كافی نمی خوابید احساس خستگی و سردرد می كنید و دید شما تار می شود.

 خواب برای تمام عملكردهای بدن مهم است و استراحت مناسب می تواند باعث تقویت بینایی

شود زیرا خواب به ماهیچه های چشم كه زیاد كار می كند اجازه می دهد كه كاملا استراحت کنند
عینك آفتابی بزنید
از دیگر اقداماتی كه برای تقویت بینایی می توان انجام داد حفظ چشمان در برابر اشعه UVاست. برای این منظور با استفاده از عینك آفتابی مناسب می توان از چشمان در برابر اشعه UV حفاظت و در نتیجه بینایی را تقویت كرد.
چشمانتان را تغذیه كنید
چشمان نیز مانند سایر قسمت های بدن برای عملكرد خوب به تغذیه مناسب نیاز دارد. برای این منظور هویج، كلم پیچ، زغال اخته، زردآلو، و سایر غذاهای غنی از بتا كاروتن مصرف كنید زیرا آنها موجب تقویت بینایی می شوند.
آب بنوشید
بدن انسان به طور متوسط از حدود 60 درصد و یا میزان بیشتری آب تشكیل شده است.
اگر چشمان شما اغلب خشك ، خسته می شوند و دید تار پیدا می كنید سعی كنید مصرف آب خود را افزایش دهید.علاوه بر این نوشیدن آب برای كل بدن مفید است.
مصرف ویتامین هایی كه برای بینایی مفید هستند
از دیگر اقداماتی كه برای تقویت بینایی می توان انجام داد مصرف ویتامین هایی است كه برای بینایی مفید هستد.
برای این منظور باید مقدار زیادی ویتامین های A و C و همچنین لوتئین و zeaxanthin مصرف كرد.
از سوی دیگر مصرف امگا 3 را فراموش نكنید. اسیدهای چرب امگا 3 از مواد مغذی مفیدی هستند كه به سلامت انسان كمك می كنند.

بیشتر مردم می دانند كه مصرف امگا 3 برای سلامت قلب خوب است با این وجود بسیاری نمی دانند كه مصرف امگا 3 می تواند باعث سلامت شبكیه شود و روند كاهش دید مرتبط با افزایش سن را متوقف سازد.
مصرف آمینو اسیدها
مصرف آمینو اسیدها از دیگر اقدامات مفید برای تقویت بینایی هستند.آمینو اسیدها به ویژه تورین (Taurine) برای سلامت چشم ضروری هستند. آمینو اسیدها از چشمان در برابر رادیكال های آزاد محافظت كرده و بافت چشم را سالم نگاه داشته و از زوال چشم جلوگیری می كند.

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:16:46
طلوع خورشید 05:49:17
اذان ظهر 12:44:38
غروب خورشید 19:39:46
اذان مغرب 19:57:29
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟