وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

ديدگاه اهل بيت علیه السّلام درباره دشنامگويي به مقدسات ديگران

ديدگاه اهل بيت علیه السّلام درباره دشنامگويي به مقدسات ديگران
زمان انتشار :
یکشنبه 29 دی 1392 | 11:50
تجربه نشان داده كه هيچگاه دشنام گفتن به مقدسات ديگران موجب هدايت گمراهان نمي شود بلكه برعكس آنان را به لجاجت و مقابله به مثل وادار مي كند.

ديدگاه اهل بيت علیه السّلام درباره دشنامگويي به مقدسات ديگران :

تجربه نشان داده كه هيچگاه دشنام گفتن به مقدسات ديگران موجب هدايت گمراهان نمي شود بلكه برعكس آنان را به لجاجت و مقابله به مثل وادار مي كند. از اين رو اهل بيت علیه السّلام به شيعيان يادآور مي شدند كه خداوند از دشنام گفتن - حتي نسبت به بتهاي مشركان- نهي فرموده است. خداوند مي فرمايد:« به معبود كسانى كه غير خدا را مى‏خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها(نيز) از روى(ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند»

 [أنعام/108]

 بنابراين پرهيز از دشنام يك اصل قرآني و اسلامي است.

اهل بيت علیه السّلام نيز بر اين اصل تأكيد كرده اند از اين رو استثنا قايل شدن براي آن درشرايط خاص نيازمند دليل خاص است. در جنگ صفين برخي از اصحاب اميرالمؤمنين علیه السّلام طرف مقابل را دشنام مي دادند كه آن حضرت فرمود:  «بر شما روا نمي دانم كه نفرينگرو دشنام گوباشيد، وفحش دهيد واظهار نفرت كنيد. ولى اگركارهاى زشت آنان را بيان مى‏كرديد ومى‏گفتيد كه رفتار و كردارشان چنين و چنان بوده، سخنى درست‏تر گفته وعذرى رساتر آورده بوديد0

 نهج البلاغه[چاپ دارالهجره قم] خطبه 206 ص323 و نصر بن مزاحم، وقعة صفين [چاپ قاهره] ص103؛ ابوحنيفه دينوري، الأخبار الطوال[چاپ منشورات الرضي، قم] ص 165؛ ابن¬أعثم كوفي،الفتوح [چاپ بيروت] ‏ج2 ص543]

دراينجا اميرالمؤمنين علیه السّلام درعينِ نهي از دشنام گويي ، ياران خود را به افشاگري درباره عملكردِ دشمن فرا مي خواند.بنابراين پرهيز از دشنامگويي به معناي سكوت در مقابل انحرافات نيست بلكه به معناي روشنگريِ مؤدبانه و استدلالي است كه احتمال هدايت مخاطبان را بيشتر مي كند و در پيشگاه خداوند و درمقابل افكار عمومي نيز بهتر قابل دفاع است.

در روايتي ديگر خطاب به شيعيان آمده:« ازخدا پروا كنيد و با هركس همدم مي شويد به نيكويي همنشيني كنيد و با همسايگان خوشرفتار باشيد وامانت را به صاحبانش برگردانيد و مردم را خوك نخوانيد. اگر شيعه ما هستيد همانگونه كه ما سخن مي گوييم سخن بگوييد ومانند ما رفتار كنيد تا براستي شيعه ي ما باشيد » [قاضي نعمان مغربي، دعائم‏الإسلام[چاپ مصر] ج1 ص61 و ميرزا حسين نوري ، مستدرك‏الوسائل[چاپ قم]: ج 8 ص311]
 از اين روايت دانسته مي شود كه در آن روزگار برخي از تندروها، پيروان مذاهب ديگر را با القابي زشت نامگذاري مي كردند كه اهل بيت علیه السّلام از اين رفتار زشت نهي فرمودند. در زمان ما نيز برخي از افراطيها از هر دو مذهب القاب زشتي به مخالفان خود مي دهند كه بي ترديد ناروا و بر خلاف شيوه پيامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم و اهل بيت علیه السّلام مي باشد.
 در كتاب علل الشرايع(تأليف شيخ صدوق) كه از منابع مهم شيعه است آمده كه ابوحنيفه(پيشواي اهل سنت) نزد امام صادق علیه السّلام شرفياب شد و عرض كرد:«گروهي از شيعيان از سه خليفه نخست به شدت بدگويي و اعلام بيزاري مي كنند و مدعي هستند كه شما چنين توصيه اي به آنان كرده ايد» امام صادق علیه السّلام فرمودند: «واي بر تو! من چنين چيزي نگفته ام» ابوحنيفه گفت: «اما آنها بسيار براي اين كار اهميت قايلند!» امام علیه السّلام فرمودند:«از من چه انتظار داري؟» ابوحنيفه گفت:«اگر نامه اي برايشان بنويسيد و من به آنان برسانم از اين كار دست بر مي دارند.» امام علیه السّلام فرمودند:« [در اينصورت] سخنم را اطاعت نخواهند كرد.» . [محمد بن بابويه صدوق، علل الشرائع، [انتشارات مكتبة الداورى، قم‏]ج1 باب 81 ص91 و محمدباقر مجلسي، بحارالأنوار [چاپ بيروت] ج 2 ص294]
 گويا امام صادق علیه السّلام نگران بودند كه اگر چنين نامه اي توسط يك عالم سني به گروهي از تندروهاي شيعه در كوفه ابلاغ شود تأثيري نداشته باشد. اما از آنجا كه امام علیه السّلام براستي از تصريح مردم كوفه به لعن بزرگان اهل سنت ناخشنود بودند شخصاً نامه اي نوشتند و توصيه هاي فراواني به شيعيان كردند ازجمله اينكه بايد با اهل سنت خوشرفتاري كرده، از تظاهر به دشنامگويي خودداري كنند زيرا چنين رفتار ناشايستي جز اينكه طرف مقابل را به مقابله به مثل وادار كند سودي نخواهد داشت. از آن پس شيعيان آن نامه را در جايگاه نماز خود قرار مي دادند و بعد از نماز مي خواندند و تلاش مي كردند به آن پايبند باشند. [محمد بن يعقوب كليني، الكافي[چاپ تهران] ج8 ص 2 تا 14 و محمدباقر مجلسي، بحارالأنوار [چاپ بيروت] ج71 باب 14 ص 217 و ج 75 باب 3 ص 215]
 يكي از نايبان خاص امام زمان عجلّ الله تعالی فرجه الشّریف شخصي را به كار درباني گمارده بود اما پس از مدتي معلوم شد اين دربان به معاويه لعنت و دشنام مي دهد. نايب خاص(ره) پس از اطلاع از اين موضوع او را از كار بركنار فرمود. از آن پس آن شخص تا مدتها التماس مي كرد كه سر كار خود برگردد اما نايب خاص (ره) ديگر او را به خدمت قبول نفرمود. [محمد بن حسن طوسي، الغيبة [چاپ قم] ص : 386 و محمدباقر مجلسي، بحارالأنوار [چاپ بيروت] ج : 51 ص : 357]
گويي ايشان معتقد بودند كه شيعيان بايد حتي نسبت به حساسيت اقليتي از اهل سنت كه براي معاويه جايگاه قايل هستند ، توجه داشته باشند و نبايد تظاهر به بي احترامي به عقايد اهل سنت كنند.
 از برخي از روايات بر مي آيد اصل تبري كه از نظر ما شيعيان يكي از فروع دين است بايد بصورت « لعن ستمكاران بطور كلي » باشد و نبايد با ذكر نام و بصورت صريح باشد. كليني از امام باقر علیه السّلام نقل كرده كه فرزندِ يكي از سرانِ شرك، اسلام آورده و در ركاب پيامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم بود. يكبار ابوبكر در حضور او پدر مشركش را لعنت كرد كه او خشمگين شد و به ابوبكر پاسخي تند داد. در آن هنگام پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم - به عنوان يك سيره هميشگي - فرمودند: « وقتي مشرکان را لعن و بدگويي مي كنيد بطور کلي سخن بگوييد نه بطور خاص (با ذکرنام) كه فرزندانشان (که اكنون درشمار مسلمانان هستند) خشمگين شوند» [محمد بن يعقوب كليني، الكافي[چاپ تهران] ج8 ص69 . اين ماجرا در مصادر تاريخي نيز آمده است: بلاذري، أنساب الأشراف[چاپ بيروت] ج1 ص160 و467 و ج6 ص44 ؛ واقدي، المغازي[چاپ بيروت] ‏ج3 ص925 و ابن حبيب هاشمي، المنمق[چاپ بيروت] ص294]
 طبق اين روايت پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم از لعن صريح مشركان با ذكر نام، نهي فرمود تا موجب دودستگي بين مسلمانان نشود. معناي اين سخن اينست كه به جاي لعن با ذكر نام مثلا بگويند:«اللهم العن الظالمين».
 از اين روايت مي توان فهميد كه به طور كلي لعن افراد با ذكر نام – حتي درباره مشركان - اگر موجب كدورت ميان مسلمانان شود روا نيست و بايد از آن پرهيز شود
 به عنوان يك مصداق بايد گفت آنچه پس از عصر صفوي در برخي از محافل تحت عنوان «عيد الزهرا» رواج يافت امري غيرديني و بر خلاف سيره پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و اهل بيت علیه السّلام بوده است. از اين رو بسياري از مراجع تقليد شيعه به صراحت آن را خرافي و حرام اعلام كرده اند. حديثي كه برخي از افراطيها براي توجيه اين مراسم خرافي مورد استناد قرار مي دهند نيز به اعتقاد محققان جعلي و فاقد اعتبار است. در اين باره كتابي خواندني با عنوان « نهم ربيع؛ جهالت‌ها خسارت‌ها» منتشر شده است. اين كتاب كه توسط "مهدي مسائلي" تأليف شده است.
 نكته ديگر درباره زيارت شريف عاشوراست كه در قديمي ترين نسخه آن عبارت « اللهم خُصَّ‌ أنت اول ظالم باللَّعن و ابدأ به أولاً ثم الثاني و الثالث والرابع» - كه فعلا رايج و مشهور است - وجود ندارد و به جاي آن لعن كلي و عمومي به اين صورت آمده است :« اللهم خُصَّ أنت أول ظالم ظلم آل نبيك باللعن ثم العن أعداء آل محمد من الأولين و الاخرين» اين نسخه ي زيارت عاشورا در كتاب «كامل الزيارات» - كه از تأليفات ابن قولويه قمي(ازاستادان شيخ مفيد) است- آمده و از جهاتي از نسخه متداول معتبرتر مي باشد اما متاسفانه کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است. در ميان کتب دعاي معاصر «منتخب الادعيه» که زير نظرعلامه سيد مرتضي عسکريرحمة الله علیها تدوين شده اين متن را نقل کرده است. گفتني است اعتبار زيارت عاشورا به هيچ وجه نبايد مورد ترديد قرار گيرد و آنچه در اينجا بيان شد تنها ناظر به يك عبارت كوتاه بود كه بايد طبق نسخه هاي قديمي تر تصحيح گردد.

[جعفر ابن قولويه قمي(وفات حدود 368هـ)، كامل‏الزيارات[انتشارات مرتضويه، نجف اشرف]، صص174-179، باب71 و محمدباقر مجلسى ، بحارالأنوار [چاپ بيروت]ج98، ص292. و ميرزا ابوالفضل تهرانى(قرن13ق). شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور[انتشارات مرتضوى، تهران]، ج1، ص44 و سيد مرتضي عسكري، منتخب الأدعيه ، المجمع العلمي الاسلامي، تهران، 1404 ق. /1362 ش]

 

علماء شیعه و سنی: وحدت مسلمانان تیری در چشم دشمنان اسلام است

بیرجند - ایرنا - روحانیان و علماء شیعه و سنی در استان خراسان جنوبی تاکید کردند که وحدت شیعه و سنی، یکپارچگی مسلمانان و اتفاق کلمه میان آنها تیری در چشم دشمنان اسلام است.

 

جمعی از آنان به مناسبت هفته وحدت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ˈبیداری اسلامی در کشورهای منطقه و جهانˈ را الگو گرفته از وحدت ملت ایران و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رحمة الله علیها دانستند.

امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه در این خصوص گفت:وحدت یکی از ابزارهای مهم پیروزی انقلاب و نیز رمز ماندگاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همبستگی ملت ایران است.

مولویˈ سیداحمد عبداللهیˈ اظهار داشت:رمز قدرت و عظمت ایران اسلامی حضور دیندارانه و یکپارچه برادران شیعه و سنی در صحنه های انقلاب است. 

وی گفت:شیعه و سنی دست در دست هم با اتحاد و همبستگی و با حضور در صحنه های ملی و مذهبی به دشمنان نشان داده اند همواره مدافع سرسخت ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، آرمانهای امام راحل و منویات رهبر معظم انقلاب هستند.

یک مدرس حوزه علمیه اهل سنت بیرجند نیز گفت:مسلمین باید با وحدت و پیروی از پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم استکبار را در رسیدن به اهداف شومش ناکام کنند. 

مولوی ˈنایب عنانیˈ افزود:جنایاتی که در کشورهای اسلامی توسط صهیونیستها و استکبار جهانی رخ می دهد ناشی از تفرقه بین مسلمین است لذا مسلمانان باید در برابرکفر مانند یک ید واحده شوند

وی ادامه داد:اقتدار نظام جمهوری اسلامی در سایه وحدت بین شیعه و سنی در ایران آنچنان ارتقاء یافته که استکبار هرگز قادر به گسستن رشته های پیوند بین برادران شیعه و سنی در کشور ما نخواهد بود.

امام جمعه اهل سنت درمیان هم بر تحکیم بیش از پیش اتحاد مسلمانان تاکید و بیان کرد:بقاء اسلام و امت اسلامی در گرو وحدت است.

مولویˈ عبدالعزیر خالقیˈ گفت: نامگذاری هفته وحدت با درایت حضرت امام خمینی رحمة الله غلیها انجام شد و از همین منظر جمهوری اسلامی ایران امروز در بین تمام جوامع اسلامی می درخشد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی با تکیه بر وحدت در برابر همه دشمنان و استکبار ایستاده است افزود: وحدت جامعه اسلامی در کشور ما موجب شده همه گروهها اعم از شیعه و سنی در یک صف واحد قرار بگیرند

این روحانی اهل سنت گفت:اگر امروز همه مسلمانان جهان با یکدیگر متحد شوند استعمارگران و جوامعی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند نمی توانند ناامنی در کشورهای اسلامی بوجود آورند.

وی ادامه داد: دشمنان هر روز در کشورهای اسلامی به ایجاد جنگ و خونریزی می پردازند که تمام آن به دلیل ترس و وحشت از اتحاد شدن مسلمانان است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند هم گفت: امروز با توجه به توطئه های دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمین، لزوم حفظ وحدت بیشتر احساس می شود. 

مولوی ˈغلام حیدر فاروقیˈ ادامه داد:خواری مسلمانان در تفرقه اما پایداری و سربلندی آنان در گرو وحدت استلذا تمسک بهقرآن کریموعمل به دستورات الهی محوروحدت بین مسلمانان می باشد.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت:وحدت و یگانگی از اصول مسلم سیاسی و اعتقادی مسلمانان است. 

حجت الاسلام ˈکاظم لطفیانˈ افزود:خداوند تبارک و تعالی بزرگترین منادی وحدت است و در قرآن کریم مردم را به یکپارچگی و خودداری از اختلاف دعوت کرده است. 

وی با اشاره به اینکه اختلاف و تفرقه موجب توسعه آشوب در جامعه می شود گفت:ذلت در تفرقه و عزت در اجتماع است

او اظهار داشت:دنیای غرب نیز برای جلوگیری از موج اسلام خواهی، بیداری اسلامی و وحدت مسلمین، با هدایت صهیونیستها به فلسطین و تشکیل دولت جعلی صهیونیستی برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان تلاش می کند



وی با اشاره به پیروزی مسلمین در فلسطین و لبنان گفت: هرجا پیروزی برای مسلمانان رقم خورده بستر آن وحدت بوده است

او افزود: اگر وحدت و همدلی بین مسلمانان نباشد قطعا نخواهیم توانست اندیشه اسلامی را به جامعه بشریت عرضه کنیم

وی گفت:لازمه تاثیرگذاری بر نهضتهای مختلف دردنیا، وحدت سیاسی در داخل کشور است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: آنچه دشمنان اسلام را مایوس می کند وحدت مسلمین اعم از شیعه و سنی است

حجت الاسلام ˈمحمدعلی سلم آبادیˈ تنها راه موفقیت و پیروزی مسلمانان در برابر دشمنان اسلام را حفظ وحدت بین آنان دانست 
وی هفته وحدت را یادگاری از حضرت امام خمینی رحمة الله علیها ذکر و بیان کرد:همه مسلمانان جهان باید با دوری از تفرقه به ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام بپردازند.

او گفت:حضرت محمدصلّی الله علیه وآله و سلّم معلم همه انسانها است و یکی از درسهای مهم وحیاتی ایشانوحدت و اتحادبین مسلمانان می باشد.

یکی دیگر از علمای اهل سنت بیرجند با بیان اینکه دین مبین اسلام در هر موقعیت و شرایطی مسلمانان را به وحدت دعوت کرده گفت:مسلمین باید با محور قرار دادن مشترکات اسلامی از تفرقه دوری کنند.

مولوی ˈمحمدعمر عاشوریˈ افزود:با توجه به اینکه دشمن پایگاههای خود را در جوار مسلمین تقویت می کندانتظار می رود مسلمانان بیش از پیش اهمیت وحدت را احساس کنند و نگذارند دشمنان در رسیدن به اهداف شومشان موفق شوند. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تنها منادی وحدت در دنیا است گفت:بیداری امروز در کشورهای اسلامی نشات گرفته از انقلاب اسلامی می باشد.

او ادامه داد: گرامیداشت هفته وحدت نقش مهمی در تداوم همدلی بین اقشار مختلف شیعه و سنی در کشور دارد.

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:43:37
طلوع خورشید 06:06:47
اذان ظهر 12:37:36
غروب خورشید 19:08:49
اذان مغرب 19:25:14
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟