وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

خوردن و آشامیدن

زمان انتشار :
چهارشنبه 9 مرداد 1392 | 23:56
خوردن وآشامیدن در نگاه دین بهره گیری از نعمت الهی در مسیر بندگی خداست، از همین رو در آموزه های دینی برای این رفتار توصیه هایی آمده است.

بسم الله الحمن الرحیم

خوردن وآشامیدن در نگاه دین بهره گیری از نعمت الهی در مسیر بندگی خداست، از همین رو در آموزه های دینی برای این رفتار توصیه هایی آمده است؛ از جمله نهی از خوردن و آشامیدن به سان بیگانگان؛ امام صادق علیه السلام می فرماید:

امیرمؤمنان علیه السلام پیوسته فرموده: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود، مادامی که به سان عجم ها«بیگانگان» غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می کند.

(المحاسن، ص410)

برخی آداب غذا خوردن

حلال خواری:

در حدیث معراج آمده است:ای احمد! اگر خوردن و آشامیدنت پاک باشد در حفظ و حمایت من هستی.

(ارشاد القلوب، ص 203)

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می فرماید:

هرکس غذای حلال بخورد فرشته ای بالای سرش بایستد و برایش آموزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.

(الدعوات، ص25)

شست وشوی دست:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می فرماید:

شست وسوی دست پیش از غذا فقر را دور می کند و پس از غذا غم را بزداید و دیده را بهبود بخشد.

(مکارم الاخلاق، ص139)

امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید:

شستن دستان پیش از غذا و پس از آن، روزی را زیاد می کند.

(تحف العقول، ص101)

امام باقر علیه السلام می فرماید:

صاحبخانه پیش از غذا، قبل از همه و پس از غذا بعد از همه دستان خود را می شوید.

(قرب الاسناد، ص34)

امام صادق علیه السلام می فرماید:

شست و شوی دستان پیش از غذا و پس از آن روزی را بیفزاید.

(الکافی، ج6، ص290)

همچنین می فرماید:

پیش از غذا صاحبخانه شستن دستان را آغاز می کند تا کسی خجالت نکشد؛ اما پس از غذا از سمت راستدر (ورودی پذیرایی) شستن دستان بدون تفاوت میان افراد شروع می شود.

(علل الشرائع، ص291)

نیز می فرماید:

هرکس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی می کند.

(الکافی، ج6، ص290)

و می فرماید:

هرگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم به ویژه نان و گوشت می خورد، دستایش را به خوبی می شست سپس مانده آب دستانش را به صورت میکشید.

(مکارم الاخلاق، ص31)

گفتن بسم الله:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می فرماید:

با جماعت بخورید و بسم الله الرحمن الرحیم بگویید تا برکت غذا زیاد شود.

(مکارم الأخلاق، ص149؛ مستدرک الوسائل، ج16، ص231)

امام باقر علیه السلام می فرماید:

هنگام نوشیدن بسم الله الرحمن الرحیم و پس از آن الحمد لله رب العالمین بگویید.

(مکارم الاخلاق، ص152)

مرحوم صدوق گوید:

روایت شده که هرکس فراموش کرد برای هر نوع غذایی بِسمِ الله بگوید، «پس از یادآوری» بگوید:

« بِسمِ الله عَلَی أَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ»

(الفقیه، ج3، ص356)

سپاسگزاری:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می فرماید:

پاداش کسی که می خورد و سپاس آن را می گزارد، همانند کسی است که برای خدا روزه می گیرد.

(الکافی، ج3، ص94)

راه نرفتن:

امام صادق علیه السلام می فرماید:

در حال راه رفتن غذا نخور، مگر از روی ناچاری.

(الفقیه،ج3،ص354 )

نایستادن:

انس گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم از ایستاده آشامیدن نهی فرمود.پرسیدم: ایستاده غذا خوردن چه حکمی دارد ؟

فرمود: خوردنِ بدتر است.

(عوالی اللئالی،ج1،ص76)

رسول خدا می فرماید:

هنگام غذا کفش هایتان را بکنید. زیرا مایه راحتی پاهایتان و سنت زیبایی است.

 (مکارم الاخلاق،ص124)

ونیز می فرماید:

غذا خوردن در بازار مایه پستی است.

(الدعوات،ص139)

ندمیدن:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

در خوردنی و آشامیدنی فوت نکنید.

 (الجامع الصغیر،ج2،ص695)

از امام صادقسلام الله علیه نقل شده که آن حضرت از دمیدن در خوردنی و آشامیدنی منع نمی کرد و می فرمود:

این کار در حضور دیگری نا پسند است،زیرا ممکن است وی این کار را نپسندد.

(دعائم الاسلام،ج2،ص118 )

نخوابیدن:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

در حالی کهبرشکم خوابیده اید غذا نخورید.

(الجامع الصغیر،ج2،ص688)

داغ نبودن غذا:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

از غذای داغ بپرهیزید،زیرا برکت را می برد و غذای سرد بخورید،چرا که هم گوارااست هم برکتش بیشتر است.

(عوالی اللئالی، ج1، ص163)

با طهارت بودن:

امیر مومنان سلام الله علیه می فرماید:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم از غذا خوردن هنگام جنابت نهی فرمود.

 (الفقیه،ج4،ص3 )

به فرموده امیرمومنان سلام الله علیه:

غذاخوردن در حال جنابت فقر می آورد.

(کتاب خصال،ص505 )

توجه به مُصلِح غذایی:

امام صادق سلام الله علیه می فرماید:

هر گاه پنیر و گردو با هم خورده شوند در هر یک شفایی هست؛ولی اگر جداگانه خورده شوند درهر یک دردی هست.

(الکافی،ج6،ص340 )

امیرمومنان می فرماید:

سزاوار است کهخردمند [هر نوع غذایی را نخورد،بلکه ]هنگام خوردن غذای لذیذ و شیرین، تلخی دارو را به یاد آورد.

(شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج20،ص272)

رعایت غذای مناسب:

اما م رضا سلام الله علیه می فرماید:

به اندازه ای غذا بخور که متناسب بدنت باشد و بیشتر از آن ارزش غذایی ندارد و هر کس به اندازه بخورد اورا سود بخشد و همچنین است آشامیدن آب.

(مستدرک الوسائل،ج16،ص220)

رعایت غذا ومیوه هر فصل:

امام رضا سلام الله علیهمی فرماید:

به اندازه توان ومیل خود در تابستان غذای با طبع سرد و در زمستان غذای با طبع گرم و در دوفصل دیگر غذای متعادل بخور.

(بحار الانوار،ج59،ص311)

به پشت خوابیدن پس از غذا:

امام صادق سلام الله علیه می فرماید:

[کمی]به پشت دراز کشیدن پس از سیری بدن را فربه،غذا را گوارا و درد را ریشه کن می کند.

(الدعوات،ج80)

امام رضا سلام الله علیه نیز می فرماید:

هر گاه غذا خوردی [کمی]به پشت دارز بکش و پای راست را روی پای چپ قرار ده.

(الکافی،ج6،ص299)

نکته:

مقصود امیرمؤمنان از این روایات دراز کشیدن کوتاه پس از غذاست نه خوابیدن،زیرا در روایات دیگر خوابیدن پس از غذا نهی شده است.

وعده های غذایی

شخصی به خدمت امام صادق سلام الله علیه از بیماری های گوارشی شکایت کرد.آن حضرت [برای پیشگیری از بیماری های گوارشی ]فرمود:

صبحانه و شام بخور و میان آن دو چیزی نخور،چون مایه فساد بدن است.مگر نشنیدی که خدا می فرماید:

در آنجا (بهشت )هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت.

(الکافی،ج6،ص288)

ولی به ناچار به این نوع بیماری،پزشکان توصیه می کنند که در فاصله های کم از غذای مناسب استفاده شود.

امام رضا سلام الله علیه می فرماید:

در جسم انسان رگی به نام رگ "عشاء"وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین کند و گوید:

خدا تو را گرسنه و تشنه کند،چنان که مرا گرسنه وتشنه کردی،پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند،هر چند به لقمه ای نان یا جرعه ای از آب باشد.

(الکافی،ج6 ص289)

امام صادق سلام الله علیه می فرماید:

هر گاه نماز صبح خواندی اندکی غذابخور تا دهانت خوش بو و حرارتت خاموش و دندانهایت محکم ولثه ات سفت و روزی ات جلب و اخلاقت نیکو گردد.

(الدعوات،ص140 )

برخی آداب سفره

گروهی غذا خوردن:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

محبوب ترین غذا نزد خدا ان است که دست ها بر آن بسیار باشد.جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید،چرا که برکت در جمع است.

(طب النبی،ص21)

همچنین می فرماید:

بدترین مردان شما کسانی هستند که تنها غذا می خورند.

(الکافی،ج2،ص292)

نیز می فرماید:

برکت در سه چیز است: با هم غذا خوردن،سحر گاهان خوردن و تلیت کردن.

(طب النبی،ص20)

و نیز می فرماید:

هر گاه غذا خوردن با چهار ویژگی همراه باشد کامل خواهد بود: از حلال باشد،دست بر آن بسیار باشد و با بسم الله آغاز شود و با الحمدلله پایان پذیرد.

(الکافی،ج6،ص273)

امام کاظم سلام الله علیه می فرماید:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم سه گروه را نفرین کرد: کسی را که در سفر توشه اش را تنها بخورد...

(الفقیه،ج2،ص277)

راوی گوید:هر گاه امام رضا سلام الله علیه سفره اش را می گسترد بردگان و غلامانش و حتی دربانان و تیمار گرا ن حیوانات را نیز کنار باخود می نشاند.

(عیون الرضا ج2،ص184)

از نزد خود برداشتن:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

هر گاه سفره گسترده شد از نزد خود بخور و از پیش روی همنشینخود غذا برندار و از قلّه [برجسته آن ]غذا نخور زیرا برکت از بالای آن می آید.

(مکارم الاخلاق،ص149)

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

هر گاه ترید [تلیت ]خوردید از پیرامون آن بخورید،زیرا برکت در وسط است.

(عیون اخبار الرضا ج2،ص34)

ساده نشستن:

امیرمومنان سلام الله می فرماید:

بر سر سفره به سان غلام و بنده بنشینید و یک پا را بر روی پای دیگر نگذارید و چهار زانو ننشینید،چرا که خدای عزّو جلّاین گونه نشستن و صاحب آن را دشمن می دارد.

(الکافی،ج6،ص272)

به آرامی خوردن:

امام صادق سلام الله علیه می فرماید:

نشستن برسر سفره را طولانی کنید،چرا که از عمرتان به شمار نمی آید.

(مستدرک الوسائل،ج16،ص233)

اجابت دعوت:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

اینکه کسی به غذایی فرا خوانده شود ولی نپذیرد یا بپذیرد ولی نخورد از موارد جفاست.

(قرب الاسناد،ج16،ص74)

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

هر گاه بر برادر مسلمانی وارد شدید و شما را به غذا یا نوشیدنی فرا خواند بخورید و بنوشید و از آن نپرسید.

(الجامع الصغیر،ج1،ص91)

غذانخوردن بدون دعوت:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم به امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

هشت گروه اگر مورد اهانت قرار گیرند جز خود را سرزنش نکنند؛ یکی از آنها کسی است که بر سر سفره ای حاضر شود که به آن دعوت نشده است... .

(کتاب الخصال، ص410)

بهره گیری از سبزی ها:

در حدیثی آمده است که سفره هایتان را با سبزی ها سر سبز کنید، چرا که خوردن سبزی همراه با گفتن بسم الله، شیطان را دور می کند.

(مکارم الاخلاق، ص176)

امام رضا علیه السّلام فرمود:

من از سفره ای که در آن سبزی نباشد غذا نمی خورم.

(مکارم الاخلاق، ص176)

رهنمود های امام مجتبی علیه السّلام درباره سفره

امام مجتبی علیه السّلام می فرماید:

درباره سفره دوازده نکته است که هر مسلمانی باید آنها را بداند:

چهار نکته فرض (واژه «فرض» هرچند به معنای «لازم» است، در اینجا به معنای واجب فقهی نیست، بلکه مراعات امور یاد شده در این حدیث مورد تأکید است)، چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است.

اما لازم: شناخت خدا، خشنودی خدا، بسم الله گفتن (یاد خدا) و الحمدلله گفتن (سپاس داشتن).

 اما سنت: دست شستن پیش از غذا، نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و لیسیدن انگشتان (اگر با دست بخورد).

 و اما ادب: از نزد خود خوردن، لقمه کوچک برداشتن، خوب جویدن و کم نگریستن به چهره دیگران.

(الفقیه، ج3، ص359)

آداب نوشیدن

با دست شسته:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

دستانتان را بشویید، آنگاه در آنها آب بنوشید، چرا که هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.

(الجامع الصغیر، ج1، ص184)

سر نکشیدن ظرف:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

از سر مشک [و ظروفی مانند پارچ] آب ننوشید.

(معانی الاخبار، ص281)

و نیز فرمود:

بسان چارپایان آب ننوشید. با دستانتان بیاشامید که بهترین ظرف های شمایند.

(الفقیه، ج4، ص10)

طلا نبودن ظرف:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

کسی که در ظرف طلا و نقره غذا می خورد یا نوشیدنی می آشامد در شکم خود آتش دوزخ را غرغره می کند.

(الجامع الصغیر، ج1، ص320؛ ر.ک: عوالی اللئالی، ج4، ص8)

از سمت دستگیره ظرف ننوشیدن:

 رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

آب را از سمت دستگیره آن ننوشید؛ چرا که محل جمع شدن چرک و آلودگی است.

(مکارم الاخلاق، ص424)

شکسته نبودن محل نوشیدن:

امام کاظم علیه السّلام می فرماید:

از جای شکسته ظرف آب ننوشید، چرا که قرارگاه شیطان (آلودگی) است؛ آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدلله پایان دهید.

(مکارم الاخلاق، ج5، ص151-152)

سپاسگزاری:

امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

هرگاه رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم آب می آشامید می فرمود:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَجْعَلْهُ أُجَاجاً بِذُنُوبِنَا وَ جَعَلَهُ عَذْباً فُرَاتاً بِنِعْمَتِه

سپاس خدای را که آن را به سبب گناهانمان برایمان تلخ قرار نداد، بلکه آن را به سبب نعمتش شیرین و گوارا قرار داد.

(ارشادالقلوب، ص37)

ایستادن:

امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

ایستاده آب ننوشید، چرا که درد بی درمان آورد، مگر اینکه خدای عزّ و جلّ بهبودی بخشد.

(علل الشرائع، ص465)

امام صادق علیه السّلام با تفکیک میان نوشیدن در شب و روز، در حقیقت سخن حضرت امیرعلیه السّلام را تفسیر کرده و می فرماید:

ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا می کند و در شب زرداب می آورد.

(الکافی، ج6، ص383)

پس از دیگران نوشیدن:

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

کسی که به گروهی آب می دهد خودش پس از دیگران آب بنوشد.

(کنزالفوائد، ج1، ص170)

رهنمود امام صادق علیه السّلام درباره نوشیدن

امام صادق علیه السّلام می فرماید:

هرکس در آب آشامیدن این آداب را رعایت کند خدا او را مستحق بهشت گرداند:

وقتی که ظرف آب را در نزدیک دهان آورد بسم الله بگوید، سپس بنوشد و پیش از سیراب شدن ظرف را از دهانش دور کند و حمد خدا بگوید. سپس دوباره بنوشد و ظرف را از دهانش دور کند و حمد خدا بگوید. سپس بنوشد و ظرف را دور کند و حمد خدا بگوید.

(الکافی، ج2، ص96-97)

گردآوری خرده های غذا

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

هرکس ریزه های سفره را بخورد خدا او را بیامرزد.

(الجامع الصغیر، ج2، ص587)

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم به امیرمؤمنان علیه السّلام فرمود:

غذایی را که در سفره ات می ریزد بخور، چرا که فقر را از تو دور می کند و آن مهریه حورالعین است و هر کس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ایمان و نور شود.

(الدعوات، ص154)

امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

ریزه های سفره را بخورید که شفای هر دردی است.

(تحف العقول، ص103)

راوی می گوید: در محضر امام جواد علیه السّلام به خوردن غذا پرداختم. پس از برداشتن سفره خادم آمد تا خرده های غذا را جمع کند. آن حضرت به او فرمود:

[در صحرا] غذاهای ریخته شده از سفره را جمع نکنید، حتی اگر ران گوسفندی باشد و در خانه وارسی کرده، جمع کنید.

(الفقیه، ج3، ص356)

پرخوری

رسول خدا صلی الله علیه و آل و سلم می فرماید:

خود را از غذا سیر نکنید، زیرا نور معرفت در دل هایتان خاموش می شود و هرکس با شکم سبک نماز شب بخواند حورالعین پیرامونش می مانند.

(مکارم الاخلاق، ص150)

 نیز  فرمود:

دلهایتان را با پرخوری و پرنوشی نمی میرانید، زیرا دل ها مانند زراعت اند که آب بسیار آنها را نابود می کند.

(مکارم الاخلاق، ص149)

همچنین فرمود:

کسی که هرچه بخواهد می خورد خدا بدو نظر لطف نکند تا آن روش را ترک گوید.

(تحف العقول، ص38)

امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

پرخوری و پرخوابی، جان را فاسد می کنند و زیان بارند.

(غررالحکم ص 360)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند:

خدا سه چیز را دوست دارد : کم حرفی، کم خوابی و کم خوری.

(تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج2، ص121)

 نیز فرمود:

غذایتان را با یاد خدا و نماز هضم و ذوب کنید و با شکم پر نخوابید که سنگدل می شوید.

(الدعوات، ص76 ؛مستدرک الوسائل، ج12 ، ص94)

 باز فرمود:

هر که در دنیا [بر اثر پرخوری] زیاد آروغ بزند در قیامت گرسنگی اش بیشتر خواهد بود.

(مکارم الاخلاق، ص147)

همان حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم از حضرت عیسی علیه السّلام چنین نقل می کند:

هرگاه که غذا می خورید معده را پر نکنید؛ زیرا سنگینی غذا بر معده و سینه، شادابی چهره را می بَرَد.

(علل الشّرائع، ص497)

لقمان به پسرش فرمود:

پسرم! هرگاه معده پر شد اندیشه می خوابد، حکمت گنگ می شود و اندامها از عبادت باز می مانند.

(تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص102)

امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

ابو جحیفه نزد پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم آروغ زد. حضرت فرمود:

آروغت را باز دار، زیرا سیرترین افراد دنیا گرسنه ترین های روز قیامت اند.

امام علیه السّلام می فرماید:

پس از آن ابو جحیفه تا هنگامی که به خدا پیوست شکمش را از غذا پر نکرد.

(عیون اخبار الرضا علیه السّلام ،ج2، ص 38-39)

ونیز می فرماید: اگر پیش از سیر شدن از غذا دست برداری از غذا لذّت می بری.

(تحف العقول، ص172)

در حدیث آمده است که هرکس کم بخورد بدنش سالم باشد و قلبش صفا یابد و هرکس بیشتر بخورد بدنش بیمار و قلبش سخت گردد.

(الدعوات، ص77-78)

امام باقر علیه السّلام می فرماید:

نزد خدا چیزی مبغوض تر از شکم پر نیست.

(الکافی ،ج6 ،ص270)

امام صادق علیه السّلام می فرماید:

خدا پرخوری را دشمن می دارد.

 و افزودند:

 آدمیزاد برای ادامه حیات به ناچار باید غذا بخورد، پس وقتی غذا می خورید یک سوم شکم را برای غذا و یک سوم را برای نوشیدنی و یک سوم را برای [راحت] نفس کشیدن قرار دهید و به سان خوکان خود را فربه نسازید.

(الکافی، ج6 ،ص269)

امام صادق علیه السّلام می فرماید:

 مؤمن نباید مقهور شهوت و رسوای شکم شود.

(تحف العقول، ص358)

سیره پیامبر در خوردن و آشامیدن

امیرمؤمنان علیه السّلام می فرماید:

برای پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم غذایی آوردند. آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون دید داغ است فرمود: بگذارید سرد شود که برکتش بیشتر است؛ خدا غذای داغ به ما نداده است.

(عیون اخبار الرضا علیه السّلام ، ج2، ص40)

امام حسین علیه السّلام می فرماید:

هرگاه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم غذایی می خورد می گفت:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَ ارْزُقْنَا خَيْراً مِنْهُ

 خدایا! در آن برای ما برکت قرار ده و بهتر از آن را روزیمان فرما.

و هرگاه شیری می نوشید می گفت:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَ ارْزُقْنَا فِيهِ

 خدایا! در آن برای ما برکت قرار ده و روزیمان را در آن قرار ده.

(عیون اخبارالرضا علیه السّلام، ج2، ص39)

امام صادق علیه السّلام می فرماید:

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از هنگام بعثت تا پایان عمر خود در حال تکیه دادن غذا نخورد و پیوسته مانند برده غذا می خورد و مانند برده می نشست و این کار را برای تواضع  و فروتنی در برابر خدا انجام می داد.

(الکافی، ج6، ص270-271)

 همچنین می فرماید:

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم خوردن و آشامیدن و برداشتن چیزی را با دست چپ نمی پسندید.

(مکارم الاخلاق، ص142)

راوی گوید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم برای خوردن، آشامیدن و وضو از دست راست خود استفاده می کرد.

(الجامع الصغیر، ج2، ص372)

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم غذای داغ نمی خورد تا سرد شود و می فرمود:

خدا به ما آتش نخورانده است. غذای داغ برکت ندارد پس آن را سرد کنید، و آن حضرت هرگاه غذا می خورد بسم الله می گفت و با سه انگشتش از غذای پیش روی خود می خورد و از غذای جلوی دیگران میل نمی کرد و خوردن غذا را پیش از دیگران آغاز می کرد و با سه انگشت ابهام( شست) و انگشت کنار آن( سبابه) و انگشت وسط می خورد و گاهی از انگشت چهارم کمک می گرفت و[ گاهی] با همه کف دستش غذا می خورد و با دو انگشت غذا نمی خورد و می فرمود: با دو انگشت خوردن کار شیطان است.

( مکارم الاخلاق، ص28)

انس می گوید:

هرگز رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از غذایی بدگویی نکرد. اگر غذایی را می پسندید آن را می خورد و اگر غذایی را نمی پسندید آن را نمی خورد.

( مکارم الاخلاق، ص30)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم سیر، پیاز، تره فرنگی و عسل آغشته با شیره ای که از درخت در شکم زنبور می ماند نمی خورد، زیرا بوی آن دردهان می ماند.

( مکارم الاخلاق، ص30)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم ساده و محقر بر سر غذا می نشست و انگشتانش را [ بعد از غذا] می لیسید و هرگز آروغ نمی زد و دعوت آزاد و برده را می پذیرفت، هر چند بر غذایی که از پاچه و سیرابی تهیه می شد( در آن دوران غذایی که از پاچه و سیرابی آماده می شد غذای بی ارزشی بود، چنان که اکنون هم در برخی از مناطق عربی چنین است) و هدیه را می پذیرفت، هرچند جرعه ای از شیر باشد و آن را می خورد؛ ولی صدقه نمی خورد.

( مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج1، ص146؛ بحارالانوار، ج6، ص227)

امام صادق علیه السّلام می فرماید:

غذای پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نان جو بدون خورشت و روغن بود.

(الزهد، ص29)

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی کرد و هنگام تنفس ظرف را ازدهانش دور می کرد.

( مکارم الاخلاق، ص31)

راوی گوید: هرگاه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  غذا می خورد، به فرد روبه روی خود لقمه تعارف می کرد و هنگام نوشیدن، به کسی که در سمت راست او بود آب می داد.

( الکافی، ج6، ص299)

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 05:07:51
طلوع خورشید 06:26:43
اذان ظهر 12:32:12
غروب خورشید 18:37:15
اذان مغرب 18:53:04
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟