وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

حکمت دعا برای ولی عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف

حکمت دعا برای ولی عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف
زمان انتشار :
سه شنبه 10 فروردین 1400 | 22:15
دعا برای سلامتی امام عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف از جمله دستورات شرعی است که حکمت ‏های فراوانی را در بَردارد......

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حکمت دعا برای ولی عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف

دعا برای سلامتی امام عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف از جمله دستورات شرعی است که حکمت ‏های فراوانی را در بَردارد.

برخی از روایات محل خاصی را برای سکونت آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف  مشخص نمی ‏کنند و جایگاه آن حضرت را در بیابان‏ ها و کوه‏ ها معرفی می‏ کنند، مانند روایت ابن مهزیار که شیخ طوسی (ره) در کتاب غیبت بیان کرده است. 

 دسته‌‏ ای دیگر از روایات، منطقه خاصی را برای زندگی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه و شریف  تعیین می‌‏کنند.

مثلاً: مدینه و پیرامون آن و یا کوه رضوی که در اطراف شهر مدینه است.

اساساً وجود مقدس امام عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف  در حال حاضر در چه شرایطی به سر می برند و در پاسخ افرادی که، از محل زندگانی و حضور ایشان، در دوران غیبت سؤال می کنند، چه جوابی باید داد؟

در این زمینه سه گونه روایت داریم که در ابتدای امر، هر یک با دیگری مخالفت دارند.

 برخی از روایات محل خاصی را برای سکونت آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف  مشخص نمی ‏کنند و جایگاه آن حضرت را در بیابان‏ها و کوه‏ها معرفی می‏ کنند، مانند روایت ابن مهزیار که شیخ طوسی (ره) در کتاب غیبت بیان کرده است. 

 دسته‌‏ ای دیگر از روایات، منطقه خاصی را برای زندگی حضرت حجت   عجل الله تعالی فرجه و شریف  تعیین می‌‏کنند.

 مثلاً: مدینه و پیرامون آن و یا کوه رضوی که در اطراف شهر مدینه است.
علامه شوشتری در این باب می‌‏گوید: در نصوص معتبره رسیده که جایگاه حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف  درغیبت صغرا و کبرا، کوه رضوی است.

 این که کیسانیه می ‏پندارند که مقّر محمد بن حنفیه در کوه رضوی است، دلیل نمی ‌‏شود که این کوه، جایگاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و شریف  نباشد؛ زیرا کیسانیه اخباری را که از پیامبر اکرم صلی الله وعلیه وآله و سلم شنیده بودند و به تواتر ثابت شده بود که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و شریف  غیبتی دارد و...، آنها را بر محمد بن حنفیه، تطبیق کرده بودند و اصولاً باید بیان کرد که، هر انحراف و شبهه‏‌ ای، منشأش یک مطلب حقی است که، مورد سوء استفاده قرار می‌‏گیرد.
دومین مکانی که برای حضور حضرت بقیه الله الاعظم ارواحناء له الفدا بیان شده است، شهر مقدس مکه و پیرامون این شهر است.
از برخی روایات، استفاده می ‌شود که آن حضرت در مکانی به نام «ذی طوی» و در پیرامون شهر مکه زندگی می‌‏ نمایند و از همان جا نیز، همراه یارانشان قیام خواهند کرد.

دعا برای سلامتی، در واقع شامل سلامتی از بیماری‌‏ها و ناراحتی‌‏ها است، هرچند این ناراحتی ها جزئی و کوچک باشند و آنچه قطعی است، در واقع، اصل بقای وجود آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف  است و نه حتی آرامش و راحتی آن وجود مبارک، پس از این جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتی با اراده ازلی خداوند نخواهد داشت.
دسته سوم، اخباری هستند که از جایگاه خاصی نام نمی‌‏ برند و فقط بیان می‌دارند که آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف ، با مردم حشر و نشر دارند و به گونه ای ناشناس زندگی می‌‏ کنند.

حال که این سه دسته روایت را، اجمالاً مرور کردیم، با کمی دقت در می ‌‏یابیم که بین آنها هیچ گونه تضاد و ناسازگاری وجود ندارد؛ زیرا اصل اولی بر این است که، زندگی آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف، به شیوه عادی و معمولی باشد و به گونه ‏ای باشد که موجب حساسیت نگردد و این نوع زندگی برای خود آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف  نیز، آسان‏ تر خواهد بود.
البته این مطلب با این موضوع که حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف ، در بیشتر اوقات در مدینه یا مکه باشند و گاهی به جهت ضرورت از مردم دوری گزیند و در کوه‏ها و بیابان‏ها بسر برند، منافات ندارد.

اساساً چه نیازی برای دعا کردن برای سلامتی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه و شریف  وجود دارد و چرا، اصولاً می بایست منتظر ایشان بمانیم و دعا نماییم؟

دعا برای سلامتی امام عصرعجل الله تعالی فرجه و شریف از جمله دستورات شرعی است که حکمت‏های فراوانی را در بَردارد و این حکمت‏ها و لو این که تماماً برای ما ناشناخته باشند، از امور واقعی هستند، چنان چه اگر پزشک، دارویی را تجویز می‌‏نماید بی علت و بی حکمت نخواهد بود.
به هر حال ما طبق دستور عمل می ‌‏کنیم و مطمئنیم که دعا برای سلامتی آن وجود مبارک عجل الله تعالی فرجه و شریف، بدون علت نخواهد بود، اما پیرامون فهم مطلبِ چرایی و حکمت دعا برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه و شریف، می توان به نکاتی اشاره داشت.
دعا برای سلامتی،  در واقع شامل سلامتی از بیماری‌‏ها و ناراحتی‌‏ها است، هرچند این ناراحتی ها جزئی و کوچک باشند و آنچه قطعی است، در واقع، اصل بقای وجود آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف است و نه حتی آرامش و راحتی آن وجود مبارک، پس از این جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتی با اراده ازلی خداوند نخواهد داشت.
اولاً می بایست به صراحت بیان کرد که یکی از عوامل سلامتی آن وجود نازنین   عجل الله تعالی فرجه و شریف ، همین دعاها و قرائت آنها است، نه به این معنا که اگر ما دعا نکنیم، حضرت   عجل الله تعالی فرجه و شریف  سالم نخواهند بود، بلکه به هر حال، حتماً کسان بسیاری خواهند بود که همواره برای آن حضرت دعا خواهند کرد، در واقع اصل دعای افراد، به طور علی البدل مؤثر است، مثل اینکه اگر عده‏ ای خاص مرتد شوند، دین از بین نخواهد رفت، چون به هر صورت قرآن کریم می فرماید: « فَإِن یَکْفُرْ بهَا هَؤُلاءِ فَقَدْ وَکلْنَا بهَا قَوْماً لَّیْسوا بهَا بِکَفِرِین، أُولَئک الَّذِینَ هَدَی اللَّهُ»، یعنی اگر به فرض، افرادی نسبت به دین کفر ورزند، (آیین حق زمین نمی ‌‏ماند)؛ زیرا کسان دیگری را نگاهبان آن می‌سازیم که نسبت به آن، کافر نباشند.
مثلاً بر طبق قانون عام؛ می بایست کسانی در مقابل امام حسین علیهم السلام قرار داشته باشند، اما این که آن کسان، شمر لعین و یا لشکر ابن سعد ملعون باشند، به اختیار خود آنها است و اعمال آنها، در اجرای این قانون عام، تأثیر خواهد داشت.
ثانیاً، دعا برای سلامتی، در واقع شامل سلامتی از بیماری‌‏ها و ناراحتی‌‏ها است، هرچند این ناراحتی ها جزئی و کوچک باشند و آنچه قطعی است، در واقع، اصل بقای وجود آن حضرت عجل الله تعالی فرجه و شریف  است و نه حتی آرامش و راحتی آن وجود مبارک، پس از این جهت هم دعا مؤثر خواهد بود و منافاتی با اراده ازلی خداوند نخواهد داشت.
در واقع برای نائل شدن به فخرعبودیت و بندگی حضرت رحمان، چاره‌ای جز محبت ورزیدن به اهل بیت علیهم السلام وجود نخواهد داشت و این موضوع به صراحت در روایات آمده است که بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ‏ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی‏.

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:54:41
طلوع خورشید 06:16:05
اذان ظهر 12:39:38
غروب خورشید 19:03:37
اذان مغرب 19:19:47
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟