وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

فواید عید نوروز از دیدگاه اسلام

فواید عید نوروز از دیدگاه اسلام
زمان انتشار :
سه شنبه 5 فروردین 1393 | 11:57
عطر زیبای خداجویی و استمداد از خداوند ارحم الراحمین فضای کل ایران رو عطراگین می کند

 

١.دعای دست جمعی

در هیچ روزی و هیچ ساعتی از سال تو ایران سراغ نداریم که همه همزمان با هم دعا کنند مگر به هنگام تحویل سال نو با خوانده دعای زیبای " یا مقلب القلوب..."

که عطر زیبای خداجویی و استمداد از خداوند ارحم الراحمین فضای کل ایران  رو عطراگین می کنه

که شاید به واسطه این خداجویی و خداخواهی درهای رحمت خداوند بر کل انسانهای روی زمین باز شود

٢.دید و بازدید از اقوام

که در اسلام فوق العاده به این امر سفارش شده که احیای این امر احیای امر خداوند تبارک و تعالاست

٣.مسافرت

و سیرو فی الارض

در زمین مسافرت و گردش کنید

که در این چند روز تعطیلات خیلی از خونواده ها با مسافرت به شهرهای مختلف در هوای بهاری لذت تعطیلات را صد چندان می کنند

عید نوروز از دیدگاه امام صادقعلیه السّلام

علامه مجلسی در کتاب (زاد المعاد )از قول معلی ابن خنیس نقل کرده که امام جعفر صادق علیه السلام در فضیلت نوروز به حق خانه کعبه سوگند یاد کرده وعید نوروز را تفسیر، واهمیت آن را چنین بیان داشته اند:

در عید نوروز حق تعالی در روز الست ازارواح بندگان پیماان گرفته است که او را به یگانگی بپرستند وبرای او شریکی قرار ندهند.

این روز اولین روز  طلوع آفتاب ،اولین روز وزیدن بادها ورویش گیاهان می باشد .در این روز جبرئیل بر حضرت رسول اکرم  صلی الله علیه وآله وسلم  وحی الهی را آورد وبعثت پیامبر اکرم  صلی الله علیه وآله وسلم  از این روز آغاز شد، وحضرت رسول اکرم  صلی الله علیه وآله وسلم در چنین روزی بت های کافران را نابود کرد.

عید نوروز، روز عید غدیر خم، روز ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام  به امر الهی میباشد؛ ودر این روز پیامبر اسلام  صلی الله علیه وآله وسلم  به سرکرده های صحابه امر فرمود که بروند وبه امیرالمؤمنین سلام کنند وبگویند : "السلام علیک یا امیرالوؤمنین"ونیز به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین علی علیه السّلام   به در خواست مردم در این روزبوده است. عید نوروز روز ظهور حضرت مهدی موعود عجلّ الله تعالی فرجه الشریف و روز رجعت امامان علیه السّلام به دنیا خواهد بود وروز انتظار فرج می باشد.

حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - در بیان اعمال عید نوروز چنین فرموده اند:
در روز نوروز غسل کنید و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوشید و به بهترین بوها خود را خوشبو نمایید. در این روز، روزه بگیرید و بعد از به جا آوردن نمازهای پیشین و پسین و نافله های آن چهار رکعت نماز بخوانید. در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره انا انزلنا...و در رکعت دوم ده مرتبه سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه قل هو الله احد و در رکعت چهارم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس را بخوانید و بعد از نماز سجده شکر را به جا آورید و این دعا را بخوانید:
«
اللهم صل علی محمد و آل محمد الاوصیاء و المرضیین و علی جمیع انبیائکه و رسلک بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و صل علی ارواحهم و اجسادهم . اللهم بارک علی محمد و آل محمد و بارک لنا فی یومنا هذا الذی فضلته و کرمته و شرفته و عظمت فطره اللهم بارک لی فیما انعمت به علی حتی لا اشکر احدا غیرک و وسع علی رزقی یا ذالجلال و الاکرام اللهم ما غاب عنی فلا یغیبن عنی عونک و حفظک و ما فقدت من شی ء فلا تفقدنی عونک حتی لا اتکلف ما لااحتیاج الیه یا ذالجلال و الاکرام .» (این دعا دارای سند معتبر می باشد و اگر نماز را هم به جا نیاوردید می توانید دعا را بخوانید)
در کتب غیر مشهور دعای زیر را نیز روایت کرده اند: یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
که در هنگام تحویل سال انسان بر زبان جاری کند و از خداوند تبارک و تعالی بخواهید که او را از خواب بیدار نماید و با تغییری که در فصل پیش ‍ می آید و زمین به اذن الهی زنده می شود حالتهای انسان نیز دچار دگرگونی شود و از دامهای جهالت رهایی یابد و به خداوند نزدیکتر شود.

منبع:روزها و رویدادها ، مرکز فرهنگی نور ولایت، قم: نشر پیام مهدی (عج) ، ۱۳۷۹ ، صص ۱۵-۱۶ .
هفت سین آیات قرآن:
ـسلام علی نوح فی العالمین (آیه ۷۹ سوره صافات)
ـ سلام علی ابراهیم(آیه ۱۰۹ سوره صافات)
ـسلام علی موسی و هارون(آیه ۱۲۰ سوره صافات)
ـ سلام علی ال یاسین(آیه ۱۳۰ سوره صافات)
ـ سلام علی المرسلین(آیه ۱۸۱ سوره صافات)
ـ سلام علیکم بما صبرتم(آیه ۲۴ سوره رعد)
ـ سلام هی حتی مطلع الفجر(آیه ۵ سوره قدر)

منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان

 نگاهي به عيد نوروز در دين مبين اسلام

در ابتدا حلول سال 3139 هجري شمسي را به همه پيروان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در پهنه گيتي و بويژه مردم سرافراز ايران اسلامي و نيز مخاطبان ارجمند خود تبريك مي‌گوييم و سالي سرشار از موفقيت و بهروزي را در سايه پر مهر و عطوفت حضرت ولي عصر عجج براي آنان مسالت مي‌نماييم.
نوروز ايرانيان كه در آغاز فصل بهار جشن گرفته مي‌شود، پيام آور نو شدگي سال و آمدن گرما و مرگ زمستان و رويش دوبارۀ طبيعت، و زمان خروج انسان از عالم خمودگي و پيوستن به طبيعت و شروع به حيات اجتماعي دوباره در جامعه است.

بلوكباشي، علي؛‌ نوروز، تهران، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي، 1380، ص 10.
نوروز، سمبل تحول و تغيير و دگرگوني است. علاوه بر اينكه طبيعت بي‌جان جاني تازه مي‌گيرد، ايرانيان نيز با خانه تكاني و پوشيدن لباس نو و ... سعي مي‌كنند به استقبال اين تحول بروند. بدون شك اين تحول به سمت نيكويي و بهتر شدن است .
 
اين همه نيکويي و نيک پسندي آنگاه به بالاترين ارزش رسيد که فرهنگ غني ايران با معارف سعادت آفرين اسلام عجين شد و چشم هاي حقيقت بين را از تماشاي مظاهر تحول طبيعت به انقلاب باطن رهنمون ساخت.

پيشينه نوروز: عيد نوروز از زمان‌هاي قديم يكي از دو عيد بزرگ ايرانيان بوده است، عيد ديگر شانزدهم مهرماه به نام «مهرگان» بوده است.

يعقوبي، ابن واضح؛ تاريخ يعقوبي، ترجمه محمد ابراهيم آيتي، تهران، علمي و فرهنگي، 1371، چاپ ششم، ج1، ص 117.

 امروزه عيد مهرگان از اهميت چنداني برخوردار نيست. نوروز در روزگار «جمشيد» چهارمين پادشاه دوره پيشدادي پديد آمد و در پادشاهي او به صورت آئين درآمد.

مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، علمي و فرهنگي، 1374، ج1، ص 218.

 مسعودي در «التنيه و الاشراف آورده است: «هرمز در روز نخست ماه فروردين به مظالم (دادگري) نشست. پس آن روز را «نوروز» نام كرد و سنت گشت».

مسعودي، علي بن حسين؛ التنيه و الاشراف، ترجمه ابوالقاسم پاينده، تهران، علمي و فرهنگي، 1365، چاپ دوم، ص 196.
فردوسي در داستان پديد آمدن نوروز نقل مي‌كند كه؛ وقتي جمشيد از كارهاي كشوري بياسود بر تخت كياني نشست و همه بزرگان لشكري و كشوري بر گرد تخت او فراهم آمدند ... جمشيد آن روز را كه نخستين روز از فروردين و آغاز سال بود، نوروز ناميد و جشن گرفت».                 
فردوسي، ابوالقاسم؛ شاهنامه فردوسي، تهران، بروخيم، 1314، ج1، ص 26-25.
اسلام و نوروز: از نظر اسلام نوروز و بزرگداشت آن نه تنها مذمت نشده است که بهانه اي فرخنده براي هر انسان خردمند است تا بتواند شتابي افزون تر در پيمودن راه دراز معنويت پيدا نمايد. نه فقط نوروز که هر زمان و مکان ديگري نيز که آدمي را به بلاي غفلت دچار سازد و او را مشغول لهو لعب نمايد، ناپسند است. اين ماييم که مي توانيم اين مناسبتها را به "عيد واقعي " تبديل کنيم يا نه.

توصيه ها و سفارشهايي که امامان معصوم
علیهم السّلام در پاسخ به سوالاتي که پيرامون عيد نوروز کرده اند همگي در همين راستا بوده و نبايد از آن غافل ماند. دوري از اسراف و تجمل گرايي، اجتناب از تفاخر و بزرگنمايي، صله ارحام و بازديد از آشنايان، رفع کدورتها و قهرها، احسان به والدين و سالمندان، محاسبه عملکرد مادي و معنوي در سال گذشته، برنامه ريزي و تصميمگيري جدي براي سال آينده، محبت به کودکان و سفرهاي کوتاه و بلند از جمله سنتهاي حسنه نوروز است که مي تواند آن را براي ما به "عيد" واقعي تبديل کند، همان چيزي که در دعاي کوتاه و درس آموز هنگام تحويل سال از آن به عنوان "احسن الحال" ياد شده است.

اما در اين ميان توجهي دوباره به محرومان ونيازمندان ارزش بالاتري دارد. قرين بودن جشن نيکوکاري با عيد نوروز براي ملت ما هميشگي است. نبايد هيچگاه از امداد و کمک رساني به دستهاي لرزان و نيازمند غفلت کرد و خوشي و سرور شخصي و خانوادگي، دردها و حاجتهاي پابرهنه ها را فراموش سازد.

در خصوص نوروز و نكو داشت آن در اسلام، روايات مختلف وجود دارد. هر چند بيشتر روايات دلالت بر اين دارند كه اسلام آن را به عنوان روزي مهم، مورد تأييد قرار داده است. در روايتي که مُعلّي بن خنيس از امام صادق علیه السّلام روايت كرده، حضرت بزرگداشت اين روز را به خاطر وقايعي مي‌داند كه در اين روز اتفاق افتاده است.

عاملي، شيخ حر؛ وسائل الشيعه، قم، آل البيت (عليهم‌السّلام)، 1409، ج8، ص 173.

 ابن فهد حلي مي‌نويسد: «روز نوروز روزي جليل القدر است... به اين روز عباداتي تعلق دارد كه مطلوب شارع است».
حلي، ابن فهد؛ مهذب البارع، قم، جامعه مدرسين، 1407، ج1، ص 191.  
علامه مجلسي پس از نقل روايات فراواني در خصوص نوروز و اهميت اين روز، در روايتي مخالف با روايات سابق مي‌نويسد: امام موسي بن جعفرعلیه السّلام خطاب به منصور دوانيقي فرمودند: «من روايات رسول خداصلّی الله علیه و آله و سلّم را جستجو كرده‌ام اما براي اين عيد روايتي نيافتم. اين روز سنت ايرانيان است كه اسلام آن را محو كرده است و پناه بر خدا كه ما بخواهيم آن را احيا كنيم».

مجلسي، محمدباقر؛ بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1404، ح56، ص 101.
علامه مجلسي سپس مي‌نويسد: «اخبار معلي بن خنيس از جهت سند قوي‌تر از اين روايت هستند و بين اصحاب شهرت بيشتري دارند».
 
همان، يكي از محققان مي‌نويسد: «اسلام عيد نوروز را نه به طور كلي رد نموده و نه به صورت كلي قبول كرده است بلكه اسلام يكسري از كارهاي خوب نوروز كه جنبه الهي داشت و سعادت بشر در آن بود قبول كرد و به آن جهت شرعي و اسلامي داد و جهات منفي و بدش را كه بوي شرك و خرافات و انحراف مي‌داد ممنوع نمود. محمدي نيا، اسدا...، اعياد اسلامي و نوروز، قم، نصايح، 1376، چاپ اول، ص 41.
آداب نوروز: در خصوص روز نوروز در روايات مختلف آداب گوناگوني ذكر شده است كه به پاره‌اي از آن‌ها به صورت مختصر اشاره مي‌شود:
1- نماز نافله، يك نماز چهار ركعتي پس از نماز ظهر و عصر روز نوروز
(نحوه خواندن اين نماز در مفاتيح الجنان در اعمال عيد نوروز ذكر شده است. ) و دعا كردن در سجده اين نماز كه موجب بخشش گناهان مي‌شود.

عاملي، شيخ حر؛ پيشين، ج8، ص 173.
2- غسل كردن و پوشيدن لباس تميز و استعمال بوي خوش. در روايتي امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «روز نوروز غسل كن و پاكيزه‌ترين لباس‌هايت را بپوش و خود را با بهترين عطرها خوشبو كن».

همان، ج3، ص 335.
3- ذكر گفتن خصوصا ذكر «يا ذي الجلال و الإكرام»

قمي، شيخ عباس؛ مفاتيح الجنان، اعمال عيد نوروز، ص 559.[14]- همان، ص 558.
4- روزه گرفتن.

همان، ص 558.
5- دعا كردن در لحظه سال.
همان، ص 559، خصوصاً دعاي «يا مقلب القلوب و الابصار...»


 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:08:59
طلوع خورشید 05:27:43
اذان ظهر 11:31:30
غروب خورشید 17:34:51
اذان مغرب 17:50:39
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟