وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

توصیه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به تسبیحات

توصیه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به تسبیحات
زمان انتشار :
سه شنبه 6 فروردین 1392 | 10:14
حضرت آیت الله مرعشی نجفی رحمة الله علیه می گوید...


در راه زیارت عسکرییّن علیهم السّلام (امام هادی و عسکری) و در جاده ای که به امامزاده سید محمد علیهالسّلام منتهی می شود راه را گم کردم و در اثر شدت تشنگی و گرسنگی از زندگی مأیوس شده،  به حالتبیهوشی روی زمین افتادم. ناگهان چشم باز کردم،  دیدم سرم در دامن شخص بزرگواری است. آن شخص به منآب گوارایی داد که مانندش را در عمر خود نچشیده بودم. بعد از آن، سفره اش را باز کرد،  و در میان آن دو یاسه عدد قرص نان بود که از آن نیز خوردم. آنگاه به من فرمود: «ای سید! قصد کجا را داری؟» گفتم: حرم مطهر سید محمد.

فرمود: «این حرم سید محمد است.» نگاه کردم دیدم در زیر بقعه سید محمد قرار داریم،  در حالی که من درقادسیه گم شده بودم و مسافت زیادی بین آنجا و حرم امامزاده سید محمد وجود دارد.

در مدتی که با آن شخص بزرگوار بودم،  بهره های فراوانی نصیبم شد و مرا به انجام چندین عمل سفارش کرد؛از جمله:تلاوت قرآن کریم... و تسبیحفاطمۀ زهرا سلام الله علیها و... ولی به ذهنم خطور نکرد این آقا کیست،  مگر زمانی که از نظرم غایب شد.

برتری تسبیح فاطمۀ زهرا سلام الله علیها

خداوند به هیچ تحمیدی برتر ازتسبیحفاطمۀ زهرا سلام الله علیهاعبادت نشده است و اگر برتر از آن چیزی وجود می داشتپیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّمآن را به دخترش می بخشید و آن پس از هر نمازی در هر روز نزدامام صادق علیه السّلاممحبوب تر از هزار رکعتنمازدر هر روز است و هر بنده ای که ملازم و متعهد نسبت به آن باشد، هیچ گاه شقی و بدبخت نخواهد شد و بنابراین، همان گونه که باید کودکان را به اصل خواندن نماز امر کرد،  می باید به خواندن این تعقیبات نیز امر نمود؛ زیرا هر چند این ذکر در زبان صد تاست،  ولی در میزان الهی هزار تا به شمار می آید،  شیطان را دور سازد و خشنودی پروردگار را جلب نماید، سنگینی هایی که در گوش ها وجود دارد،  برطرف می کند و آن را هیچ بنده ای نمی گوید،  مگر این که قبل از این که پایش را از جانماز بردارد و تکان بخورد،  خداوند او را می بخشد و بهشت را بر او واجب می گرداند،  مخصوصاً پس از نماز صبح و هنگامی که آن را با گفتن «لا اِلهَ اِلَّا اللهُ» تکمیل کند و سپس استغفار نماید. با گفتن این تسبیحات است که بندۀ خدا در زمره کسانی محشور می شود که بسیار ذکر خدا می گویند «اَلذّاکِرینَ اللهَ کَثیراً» و شایسته آن می شود که خداوند وعده کرده و فرموده است: «فَاذکُرونی اَذکُرکُم».

الجواهر،  ج 10،  ص 396

نشانه مؤمن

در مکارم الاخلاق حکایت شده که تسبیحفاطمۀ زهرا سلام الله علیها یکی از نشانه های پنج گانۀ مؤمن است...

فلسفۀ تسبیحفاطمۀ زهرا سلام الله علیها

هدیۀ بی نظیر

در حدیث آمده است:

اِنَّ عَلِیَّ بْنَ اَبی طٰالِبٍ عَلَیْهِ السَّلٰام اَمَرَ فٰاطِمَةَ سَلٰامُ اللهِ عَلَیْهٰا تَسْتَخْدِمُ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمفَقٰالَتْ: یٰا رَسُولَ اللهِ! اِنَّهُ قَدْشُقَّ عَلَیَّ الرَّحیٰ – وَ اَرَتْهُ اَثَراً فی یَدَیْهٰا مِنْ اَثَرِ الرَّحیٰ – فَسَأَلَتْهُ اَنْ یُخْدِمَهٰا خٰادِماً،  فَقٰال: اَوَلاٰ اُعَلِّمُکَ خَیْراً مِنَ الدُّنْیٰا وَ مٰا فیهٰا؟ اِذٰا آوَیْتِ اِلیٰ فِرٰاشِکِ فَکَبِّری اَرْبَعاً وَ ثَلاثینَ تَکْبیرَةً وَ ثلاٰثاً ثَلاٰثینَ تَحْمیدَةً وَ ثَلاٰثاً وَ ثَلاٰثینَ تَسْبیحَةً.

کنزالعمال،  2: ص 57

امیرالمؤمنان علی علیه السّلام به حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها فرمود که برود و از پیامبر خادمی بخواهد. او رفت و ضمن نشان دادن پینه های دستش گفت: «آسیاب کردن مرا به زحمت انداخته است» پس درخواست خادمی کرد. پیامبر در پاسخ فرمود: «آیا نمی خواهی – به جای خادم – هدیه ای به تو دهم که از همه دنیا ارزشمندتر باشد؟ هنگامی که برای خواب آماده شدی سی و چهار بار «اَللهُ اَکبَر» و سی و سه بار «اَلحَمدُ لِلهِ» و سی و سه بار «سُبحانَ الله» بگو.»

تسبیح بهتر از خادم

در دعائم الاسّلام از علی علیه السّلام نقل شده است که فرمودند: «یکی ازشاهان عجم برده ای به پیامبر هدیه کرد،  به فاطمه گفتم: «نزد رسول خدا برو و خدمتکاری را برای خود از ایشان بخواه.» فاطمۀ زهرا سلام الله علیها نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم رفته و این موضوع را با ایشان در میان گذاردند.

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ای فاطمه جان! چیزی به تو بدهم که برای تو از خادم و آنچه در دنیاست بهتر باشد؛ بعد از نماز سی و چهار بار «اَللهُ اَکبَر» و سی و سه بار «اَلحَمدُ لِلهِ» و سی و سه بار «سُبحانَ الله» بگو آنگاه این اذکار سه گانه را با «لاٰ اِلٰهَ اِلّا الله» پایان بخش و این برای تو از آنچه خواسته ای و از دنیا و آنچه در دنیاست بهتر خواهد بود.» و لذا فاطمۀ زهرا سلام الله علیها ملتزم بودند که این تسبیحات را بعد از هر نماز بگویند و به همین علت تسبیحات به ایشان نسبت داده شد و در میان مردم به نام «تسبیحات فاطمۀ زهرا سلام الله علیها» معروف است.

سرّ تسبیح

در احادیث از ائمه علیهم السّلام است که: «اضافه به ذکر مأثور در تسبیح حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها که سی و چهار بار «اَللهُ اَکبَر» و سی و سه بار «اَلحَمدُ لِلهِ» و سی و سه بار «سُبحانَ الله» است این تسبیح را به «لاٰ اِلٰهَ اِلّا الله» ختم کنید.»

بحارالانوار،  ج 85،  ص 336

شاید سرّ این همه فضیلت آن باشد که سائلی از امام جعفر صادق علیه السّلام سؤال کرد که: سرّ این که خانه کعبه چهار رکن دارد و مکعب مربع است چیست؟ امام فرمود: «چون بیت المعمور چهار رکن دارد.» سائل پرسید: چرا بیت المعمور چهار رکن دارد؟ امام فرمود: «چون عرش چهار رکن دارد.» سائل پرسید: چرا عرش چهار رکن دارد؟ امام فرمود: «چون هر عرش استوار است بر رکنی. اولی «اَللهُ اَکبَر»،  دومی «سُبحانَ الله» سومی «اَلحَمدُ لِلهِ» چهارمی «لاٰ اِلٰهَ اِلّا الله».» و این حدیث می رساند که هرچه در عالم تشریع است سرّی در عالم تکوین دارد و اگر پیامبر این تسبیح را به حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها یاد می دهد و اسم او را روی این تسبیح می گذارد و یا امام صادق علیه السّلام می فرماید: «گفتن این تسبیح برای ما بهتر از هزار رکعت نماز است.» شاید برای این مطلب است که این تسبیح قدرت دارد انسان را تا به عرش بالا برد و شاید به همین دلیل رو به قبله بودن در حال تسبیح و یا با وضو بودن در حال تسبیح برای آن شرط کرده و این که این تسبیح مثل نماز قدرت به معراج بردن انسان ها را دارد و اگر انسانی از روی خلوص نیت اقرار به این سه ذکر مهم کند و آن را به «لاٰ اِلٰهَ اِلّا الله» ختم کند،  آیا غیر خداوند نزد او بزرگ باشد و یا او دیگری را حمد کند و بدون وصل به خدا،  و یا شخص دیگری را اِلٰه خود قرار دهد،  با وجود اینکه در «لاٰ اِلٰهَ اِلّا الله»یک نفی «اِلٰه» و یک اثبات «الله» است. آری این چنین شخصی در گذر زمان امکان اینکه منحرف شود کم است؛ زیرا به چیزی تمسک کرده است که محکم تر از آن وجود ندارد،  زیرا او به عرش خدا تمسک کرده و از خداوند مسئلت داریم که به ما بندگان گنهکار توفیق دسترسی به عرش خودش و تمسک به آن حبل المتین را عنایت کند.

علت تشریع تسبیح فاطمۀ زهرا سلام الله علیها

حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم به دخترش فاطمه سلام الله علیها اذکار و تسبیحاتی آموخت که پس از هر نماز و به هنگام خوابیدن آنها را بگوید که مشهور به تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها است.

علامه مجلسی رحمة الله علیه گوید: علت تشریع این تسبیح به طوری که امامیه و دیگران روایت کرده اند،  آن بود که امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: «هنگامی که من سختی و زحمت شدید فاطمه سلام الله علیها را در کارهای خانه دیدم و از آن طرف خبردار شدم که برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم اسیرانی به عنوان غنیمتت جنگی آورده اند،  به فاطمه سلام الله علیها گفتم: «چرا نمی روی نزد پدرت و از او درخواست خدمتگزار نمی کنی تا در کارهای خانه به تو کمک کند و قدری از زحمت و رنج تو کاسته شود؟» او نزد حضرت رفت،  ولی مشاهده کرد عدّه ای در خدمت حضرت نشسته اند. مطلب خود را نگفته بازگشت،  حضرت متوجه شد که فاطمه برای کاری آمده که برایش اهمیت داشته است. فردای آن روز صبحگاهان به منزل فاطمه آمده از علت آمدن دیروز پرسش کرد. او از بیان تقاضای خود خجالت کشید. به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کردم: «شما می دانید که کارهای خانه چه قدر زیاد است: آبکشی،  آسیا کردن،  جارو نمودن و امثال اینها که به شدت او را ناراحت کرده است. من به او گفته بودم که خوب است نزد شما آمده درخواست کند تا خدمتگزاری برای او تعیین نمایید تا قدری از رنج و زحمتش کاسته شود.» حضرت فرمود: «ای فاطمه! آیا تو را به چیزی بهتر از خدمتگزار دلالت و راهنمایی نکنم؟» گفت: «آری،  ای رسول الله!». حضرت این تسبیح معروف را به او تعلیم فرمود که در هنگام خواب و پس از هر نماز بخواند.

 

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:40:57
طلوع خورشید 06:06:20
اذان ظهر 12:44:07
غروب خورشید 19:21:30
اذان مغرب 19:38:10
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟