وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، چه اتفاقاتی در عالم رخ داد؟

زمان انتشار :
یکشنبه 18 آبان 1393 | 03:17
هنگامی حسین بن على علیه السلام را شهید كردند، تا هفت روز، هر گاه که نماز عصر را می خواندیم می دیدیم آفتابی كه بر دیوارهاى خانه ها می تابید به قدری قرمز بود که گویا چادر های سرخ است که بر آن کشیده اند، و می دیدیم که برخی از ستارگان همدیگر را می زدند (با یکدیگر برخورد می کردند).

بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، چه اتفاقاتی در عالم رخ داد؟

شیعیان، اعتقاد دارند که نصب امام و جانشین پیامبر به دست خداوند است و مردم اجازه دخالت در انتخاب امام ندارند؛ همان طوری كه انتخاب پیامبر به دست خداوند است و مردم حق انتخاب نبی را ندارند. در قرآن كریم آیات بسیاری وجود دارد كه این مطلب را ثابت می‌كند. خداوند كریم درباره امامت حضرت ابراهیم علیه السلام می‌فرماید:

إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما. البقره / 124.

من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم !

و نیز می‌فرماید:

وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ وَ كلاً جَعَلْنَا نَبِیا.مریم / 49.

ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هر یك را پیامبرى (بزرگ) قرار دادیم!

طبق این آیه، جعل امامت حضرت ابراهیم به دست خدا بوده است؛ همان طوری كه جعل نبوت او به دست خدا بود؛ اما هیچ آیه در قرآن وجود ندارد كه انتخاب نبی و امام را به دست مردم سپرده باشد.

و نیز شیعیان اعتقاد دارند همان طوری که پیامبران الهی برای اثبات نبوت و رسالت نیاز به ارائه معجزه و کرامات خارق العاده داشتند، اوصیاء و جانشینان آنان نیز باید برای اثبات امامت خویش از كرامت و معجزه استفاده می كردند وگرنه سخن آنان پذیرفته نشده و قابل تصدیق نیست.

و ائمه اهل بیت علیهم السلام، هر کدام دارای معجزات و کراماتی بوده اند که افراد با دیدن آن ها از ائمه، سخن آنان را پذیرفته و به امامت آنان تن می دادند.

حضرت سید الشهداء علیه السلام امام سوم شیعیان، دارای معجزات و كرامات زیادی در زمان حیاتشان و حتی بعد از شهادتش بوده که این معجزات ثابت می کند، آن بزرگوار، امام بر حق و منصوب از جانب خداوند و جانشین شایسته بعد از برادرش امام حسن علیه السلام است؛ زیرا محال است خداوند این معجزات و کرامات را به دست نااهلان و مدعیان دروغین ولایت الهی بسپارد و نعوذ بالله با در اختیار قرار دادن این معجزات به دست آن ها زمینه های گمراهی مردم را مهیا سازد.

ما در این مختصر، سعی می کنیم به معجزاتی از امام حسین بپردازیم که بعد از شهادت آن حضرت در عالم اتفاق افتاده است، معجزات منحصر به فردی که عقل هر عاقلی را مبهوت می کند. بی تردید، هر یک از این معجزات برای روشن شدن حقیقت برای حق پرستان و کسانی که به دنبال هدایت الهی هستند کفایت می کند؛ البته به شرطی که تعصب های جاهلی را کنار گذاشته شده و فقط با چشم دل به این معجزات نگریسته شود.

و از آن جایی که شیعیان و پیراوان اهل بیت علیهم السلام به امامت حسین بن علی علیه السلام و معجزات و کرامات آن بزرگوار یقین دارند و از جانب دیگر، طرف ما کسانی هستند که نمی خواهند ولایت فرزند رسول خدا را بپذیرند و به جای پیروی از ثقلین، دنبال رو دشمنان اهل بیت هستند، ما سعی می کنیم این معجزات و کرامات را فقط از معتبرترین کتاب ها و از قول برترین عالمان و دانشمندان آن ها نقل و ثابت کنیم تا حجت و برهان بر همه حقیقت جویان تمام شده و راه انکاری باقی نماند.

1.برخورد ستارگان آسمان با یکدیگر:

عن عیسى بن الحارث الكندی، قال: لما قتل الحسین مكثنا سبعة أیام إذا صلینا فنظرنا إلى الشمس على أطراف الحیطان كأنها الملاحف المعصفرة، ونظرنا إلى الكواكب یضرب بعضها بعضا.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 432 – 433 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 15 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 227.

عیسى بن حارث كندى می گوید: هنگامی حسین بن على علیه السلام را شهید كردند، تا هفت روز، هر گاه که نماز عصر را می خواندیم می دیدیم آفتابی كه بر دیوارهاى خانه ها می تابید به قدری قرمز بود که گویا چادر های سرخ است که بر آن کشیده اند، و می دیدیم که برخی از ستارگان همدیگر را می زدند (با یکدیگر برخورد می کردند).

2.آسمان خون گریه کرد:

عَنْ نَضْرَةَ الْأَزْدِیةِ قَالَتْ: لَمَّا أَنْ قُتِلَ الْحُسَینُ بن علی (علیهما السلام) مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً فَأَصْبَحْتُ وَ كُلُّ شَی ءٍ لَنَا مَلْآنُ دَما.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 433 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 312، 313 و الثقات، ابن حبان، ج 5، ص 487 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 227 – 228.

نضره ازدیه گوید: هنگامى كه حسین بن علی علیه السّلام شهید شدند، آسمان خون بارید و ما همچنان می دیدیم كه تمام اشیاء و اسباب ما مملو از خون است.

جعفر بن سلیمان قال حدثنی خالتی أم سالم قالت لما قتل الحسین بن علی مطرنا مطرا كالدم على البیوت والجدر قال وبلغنی أنه كان بخراسان والشام والكوفة.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 433 – 434 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 312 – 313 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 16 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 228 – 229.

جعفر بن سلیمان، روایت كرده كه خاله ام، ام سالم، گفت: هنگامى كه امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، بارانی همانند خون بر دیوارها و خانه ها می بارید. و گفت: به من خبر داند که همین باران خون، در خراسان، شام و كوفه نیز باریده است.

3.اشک ریختن آسمان:

عن ابن سیرین قال لم تبك السماء على أحد بعد یحیى بن زكریا إلا على الحسین بن علی.

سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 225 – 226.

ابن سیرین گفت: آسمان برای هیچ کسی جز یحیی بن زکریا و حسین بن علی (علیهم السلام) گریه نکرده است.

4. تاریک شدن دنیا:

حدثنا خلف بن خلیفة، عن أبیه، قال: لما قتل الحسین اسودت السماء، وظهرت الكواكب نهارا حتى رأیت الجوزاء عند العصر وسقط التراب الأحمر.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 431 – 432 و تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 305 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 226.

خلف بن خلیفه از پدرش نقل می کند که گفت: زمانی که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستاره های آسمان ظاهر شدند؛ تا جائی که ستاره جوزا در عصر دیده شده و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت.

و قال: وقال علی بن مسهر، عن جدته: لما قتل الحسین كنت جاریة شابة، فمكثت السماء بضعة أیام بلیالیهن كأنها علقة.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 432 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 226.

علی بن مسهر از جده اش نقل می كند كه می گفت: هنگامی كه امام حسین به شهادت رسید من دختری نوجوان بودم، آسمان چند شبانه روز درنگ نمود كه گویا لخته خون بود.

5.سرخ شدن آسمان:

و قال علی بن محمد المدائنی، عن علی بن مدرك، عن جده الأسود بن قیس: احمرت آفاق السماء بعد قتل الحسین بستة أشهر، نرى ذلك فی آفاق السماء كأنها الدم. قال: فحدثت بذلك شریكا، فقال لی: ما أنت من الأسود؟، قلت: هو جدی أبو أمی قال: أم والله إن كان لصدوق الحدیث، عظیم الأمانة، مكرما للضیف.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 432 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 15 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 312 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 227.

علی بن مدرك از پدر بزرگش اسود بن قیس نقل می كند كه گفت: پهنه آسمان پس از شهادت امام حسین به مدت شش ماه سرخرنگ شده بود كه ما آن را شبیه خون در آسمان مشاهده می كردیم، علی بن محمد مدائنی از وی سؤال كرد: چه نسبتی با اسود داری؟ گفت: او جد مادری من است گفت: به خدا سوگند كه او راستگو و امانتداری بزرگ و میهمان نواز بود.

و قال عباس بن محمد الدوری، عن یحیى بن معین: حدثنا جریر، عن یزید بن أبی زیاد، قال: قتل الحسین ولی أربع عشرة سنة، وصار الورس الذی كان فی عسكرهم رمادا واحمرت آفاق السماء ونحروا ناقة فی عسكرهم فكانوا یرون فی لحمها النیران.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 434 – 435 و تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 305 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 313 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 15 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 230.

یزید بن ابی زیاد می گوید: من چهارده ساله بودم كه حسین بن علی به شهادت رسید گیاه ورس در بین لشكر به خاكستر تبدیل شد و پهنه آسمان قرمز رنگ شد شتری را لشكریان ذبح كردند آتش از گوشتش زبانه می كشید.

عن هشام عن محمد قال تعلم هذه الحمرة فی الأفق مم هو فقال من یوم قتل الحسین بن علی.

سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 312 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 15 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 228.

هشام از محمد نقل می كند كه گفت: می دانی سرخی افق از چه زمانی بوده؟ از روزی كه حسین بن علی به شهادت رسید این سرخی در افق دیده شد.

6.دیوار دار الإماره خون گریه کرد:

حدثنی أبو یحیى مهدی بن میمون قال: سمعت مروان مولى هند بنت المهلب، قال: حدثنی بواب عبید الله بن زیاد أنه لما جئ برأس الحسین فوضع بین یدیه، رأیت حیطان دار الامارة تسایل دما.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 433 – 434 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 229.

هنگامى كه سر مبارك امام حسین علیه السلام را در برابر ابن زیاد نهادند، دیدم كه از دیوارهاى دارالاماره خون جارى مى گشت.

7.گرفتن خورشید:

عَن أَبُو قَبِیلٍ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِی علیه السلام كُسِفَتِ الشَّمْسُ كَسْفَةً بَدَتِ الْكَوَاكِبُ نِصْفَ النَّهَارِ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهَا هِی.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 433 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 228 و تلخیص الحبیر، ابن حجر، ج 5، ص 84 و السنن الكبرى، البیهقی، ج 3، ص 337.

هنگامى كه امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، خورشید گرفت و آن قدر تاریك شد كه هنگام ظهر ستاره هاى آسمان ظاهر گردیدند. از این اتفاق چنین پنداشتم كه قیامت برپا شده است!

8.جاری شدن خون تازه از زیر سنگ ها:

 (وقال) یعقوب بن سفیان ثنا سلیمان ابن حرب ثنا حماد بن زید عن معمر قال َ أَوَّلُ مَا عُرِفَ الزُّهْرِی تَكَلَّمَ فِی مَجْلِسِ الْوَلِیدِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ فَقَالَ الْوَلِیدُ أَیكُمْ یعْلَمُ مَا فَعَلَتْ أَحْجَارُ بَیتِ الْمَقْدِسِ یوْمَ قُتِلَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِی فَقَالَ الزُّهْرِی بَلَغَنِی أَنَّهُ لَمْ یقْلَبْ حجرا إِلَّا وَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِیط.

تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 305 و تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 434 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 314 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 16 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 229.

ابو بكر بیهقى از معروف روایت كرده كه ولید بن عبد الملك از زهرى پرسید سنگ هاى بیت المقدس در روز كشته شدن حسین بن على چه حالتى به خود گرفتند، زهرى  گفت: به من خبر دادند كه در روز شهادت حسین بن علی هر سنگى را كه از زمین بر می داشتند در زیر او خون تازه می دیدند.

عَنْ أُمِّ حَیانَ قَالَتْ یوْمَ قُتِلَ الْحُسَینُ أَظْلَمَتْ عَلَینَا ثَلَاثاً وَ لَمْ یمَسَّ أَحَدٌ مِنْ زَعْفَرَانِهِمْ شَیئاً فَجَعَلَهُ عَلَى وَجْهِهِ إِلَّا احْتَرَقَ وَ لَمْ یقَلَّبْ حَجَرٌ بِبَیتِ الْمَقْدِسِ إِلَّا أَصْیب تَحْتَهُ دَماً عَبِیطا

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 434 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 229 و...

از ام حیان نقل است كه گفت: روز شهادت حسین آسمان سه شبانه روز تاریك شد وهر كس دست به زعفران می زد دستش می سوخت و زیر هر سنگی در بیت المقدس خون دیده می شد.

محمد بن عمر بن علی عن أبیه قال أرسل عبد الملك إلى ابن رأس الجالوت فقال هل كان فی قتل الحسین علامة قال ابن رأس الجالوت ما كشف یومئذ حجر إلا وجد تحته دم عبیط.

تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 16 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 229 – 230.

عبد الملك شخصی را نزد پسر راس الجالوت فرستاد تا از وی بپرسد كه آیا نشانه ای از كشته شدن حسین در عالم دیده شده است یا نه، او در پاسخ گفت: هیچ سنگی از زمین بر داشته نشد مگر اینكه خون تازه دیده می شد.

9.خاکستر شدن گیاه ورس (اسپرک):

 (وقال) ابن معین حدثنا جریر ثنا یزید بن أبی زیاد قال قتل الحسین ولی أربع عشرة سنة وصار الورس الذی فی عسكرهم رمادا.

تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 305 و تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 434 – 435 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 313 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 15 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 230.

یزید بن ابی زیاد می گوید: من چهارده ساله بودم كه حسین بن علی به شهادت رسید گیاه ورس در بین لشكر به خاكستر تبدیل شد.

 (و قال) الحمیدی عن أبن عیینة عن جدته أم أبیه قالت لقد رأیت الورس عاد رمادا ولقد رأیت اللحم كأن فیه النار حین قتل الحسین.

تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 305 و تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 435 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 313 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 16.

ابن عیینه از مادر بزرگ پدری اش نقل می كند كه گفت: هنگام شهادت حسین گیاه ورس را دیدم كه تبدیل به خاكستر شد و در گوشتها آتش می دیدم.

وقال محمد بن المنذر البغدادی، عن سفیان بن عیینة: حدثتنی جدتی أم عیینة: أن حمالا كان یحمل ورسا فهوى قتل الحسین، فصار ورسه رمادا.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 435 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 231.

ام عیینه می گوید: شخصی در حال حمل گیاه ورس بود به ذهنش افتاد كه برای جنگ با حسین او هم شركت كند كه ناگهان گیاه تبدیل به خاكستر شد.

أخبرنا أبو محمد السلمی أنا أبو بكر الخطیب وأخبرنا أبو القاسم بن السمرقندی أنا أبو بكر قالا أنا أبو الحسین أنا عبد الله نا یعقوب نا أبو نعیم نا عقبة بن أبی حفصة السلولی عن أبیه قال إن كان الورس من ورس الحسین یقال به هكذا فیصیر رمادا.

تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 230 – 231.

ورس:همان اسپرك است كه گیاهى است شبیه به كنجد با برگ هاى سبز رنگ كه از رنگ آن براى رنگ كردن لباس ها استفاده مى شود و در یمن زیاد مى روید و لباس ورسى، لباس سرخ رنگ را گویند.

11.تلخ شدن گوشت شتر غنیمت گرفته شده از امام:

عَنْ جَمِیلِ بْنِ مُرَّةَ قَالَ أَصَابُوا إِبِلًا فِی عَسْكَرِ الْحُسَینِ علیه السلام یوْمَ قُتِلَ فَنَحَرُوهَا وَ طَبَخُوهَا قَالَ فَصَارَتْ مِثْلَ الْعَلْقَمِ فَمَا اسْتَطَاعُوا أَنْ یسِیغُوا مِنْهَا شَیئا.

تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 306 و تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 435 – 436 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 16 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 231.

جمیل بن مره گوید: شترى از لشكرگاه حسین بن علی را در روز شهادت او غارت گرفتند، و سپس او را نحر كرده و طبخ نمودند، راوى گوید: گوشت او آن چنان تلخ شد که آنان نتوانستند از آن گوشت استفاده كنند.

12.دیده شدن آتش در گوشت شتر غنیمت گرفته شده:

و قال محمد بن عبد الله الحضرمی: حدثنا أحمد بن یحیى الصوفی، قال: حدثنا أبو غسان، قال: حدثنا، أبو نمیر عم الحسن ابن شعیب، عن أبی حمید الطحان، قال: كنت فی خزاعة فجاؤوا بشئ من تركة الحسین فقیل لهم: ننحر أو نبیع فنقسم؟ قالوا: انحروا، قال: فجعل على جفنة فلما وضعت فارت نارا.

تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 435 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 231.

از حمید طحان روایت شده است كه در قبیله خزاعه بودم، از جمله چیزهائى كه از امام حسین علیه السلام چپاول شده بود و به آن قبیله آورده بودند، یك شتر بود. مردم آن قبیله گفتند: این شتر را نحر كنیم و یا معامله نمائیم؟ كسى كه شتر را آورده بود گفت: مى خواهم آن را نحر كنید.

حمید گفت: سپر را براى نحر كردن آن حیوان آماده ساختم، همین كه شتر را خوابانیده و سپر را به زمین گذاشتم و آماده كشتن آن بودیم، ناگهان آتشى از آن سپر مانند آب فوران كرد!

 (وقال) ابن معین حدثنا جریر ثنا زَیدِ بْنِ أَبِی الزِّنَادِ قَالَ قُتِلَ الْحُسَینُ وَ لِی أَرْبَعَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ صَارَ الْوَرْسُ رَمَاداً الَّذِی كَانَ فِی عَسْكَرِهِمْ وَ احْمَرَّتْ آفَاقُ السَّمَاءِ وَ نَحَرُوا نَاقَةً فِی عَسْكَرِهِمْ فَكَانُوا یرَوْنَ فِی لَحْمِهَا النِّیرَان.

تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج 2، ص 305 و تهذیب الكمال، المزی، ج 6، ص 434 – 435 و سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج 3، ص 313 و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج 5، ص 15 و تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، ج 14، ص 230.

ابن معین از جریر از یزید بن زیاد روایت مى كند كه او گفت: سالى كه امام حسین علیه السلام به شهادت نائل آمد، من چهارده سال داشتم (و همان روزها شنیدم كه آثارى در پى شهادت آن حضرت در لشكر مخالفان ظاهر گردیده، از جمله آن كه) گیاهان ورس در لشكرگاه آنها خاكستر شد، و آسمان سرخ گون گردید، و در لشكرگاه شترى را نحر كردند ولى مثل این بود كه آتش در آن نهاده بودند!

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «شبهه را براى این شبهه نامیدند كه به حقشباهت دارد. امّا نور هدایت كننده دوستان خدا، در شبهات، یقیناست، و راهنماى آنان مسیر هدایتالهىاست، امّا دشمنان خدا، دعوت كننده شان در شبهات، گمراهى است، و راهنماى آنان كورى است. آن كس كه از مرگ بترسد نجات نمى یابد، و آن كس كه زنده ماندن را دوست دارد براى همیشه دردنیا نخواهد ماند.»


جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 05:00:23
طلوع خورشید 06:24:42
اذان ظهر 11:34:32
غروب خورشید 16:44:18
اذان مغرب 17:01:48
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟