بسم الله الرحن الرحیم
الگوی امام خمینی و عملکرد و رهنمودهای ایشان با توجه به اخلاصی که داشت، همواره برای ما درس و عبرت است. بخصوص در شرایط کنونی که برخی از همراهان امام خمینی به آرمان های ایشان پشت کرده و راه ذلت و سازش و وابستگی را در پیش گرفته اند.
تسنیم:الگوی امام خمینی و عملکرد و رهنمودهای ایشان با توجه به اخلاصی که داشت، همواره برای ما درس و عبرت است بخصوص در شرایط کنونی که برخی از همراهان امام خمینی به آرمان های ایشان پشت کرده و راه ذلت و سازش و وابستگی را در پیش گرفته اند.مکتب سیاسی امام خمینی مبتنی بر اصولی است که امام خمینی در طول دوران مبارزاتی خویش از نخستین اثر خویش در سال ۱۳۲۳ در کتاب کشف الاسرار تا آخرین مکاتبات خویش در سال ۱۳۶۸ آنها را ارائه نموده است. اصول مکتب سیاسی امام خمینی را می توان با مراجعه به آثار مکتوب و شفاهی ایشان تدوین نمود. ابعاد مکتب امام (رحمت الله علیه)مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به عنوان تداوم بخش نهضت امام (رحمت الله علیه) روشنکننده ابعاد اصلی و اساسی مکتب امام (رحمت الله علیه) بارها به تبیین و مشخص نمودن این ابعاد پرداخته است. ایشان در بیانات در بیست و دومین سالگرد امام خمینی (رحمت الله علیه) در ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ به تبیین این ابعاد پرداخت. از منظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مکتب امام یک بسته کاملی است که از اسلام گرفته شده است و همه مؤلفهها را در کنار هم دارد و غفلت از برخی از ابعاد و عدم توجه به همه ابعاد آن، انحراف به وجود خواهد آورد، سه بعد اصلی مکتب امام عبارتاند از: ۱.عقلانیت ۲.معنویت ۳.عدالت حضرت آقا فرمودند: "مکتب امام یک بسته کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است. این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. دو بعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بعد معنویت و بعد عقلانیت است... بعد سومی هم وجود دارد. که آن هم معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است... و آن هم بعد عدالت است." با توجه به نسبت مستقیم دور شدن از مکتب امام خمینی با تغییر نظام ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی، میبایست نسبت به تحریف راه و اندیشههای نورانی و الهی امام عظیمالشأن راحل حساسیت به خرج داد و با تاکتیک دو گام به جلو یک گام به عقب در پروژهی امامزدایی، هوشمندانه برخورد کرد و دچار سادهاندیشی نشد.
عقلانیت:
بهکارگیری خرد و تدبیر در پیشبرد امور و فکر و محاسبه عقلانی در پیشبرد انقلاب اسلامی، بعد عقلانیت مکتب امام را نشان میدهد. از این منظر هر حرکت و اقدامی با توجه به تدبیر و خرد انجام میگیرد و امام راحل عظیمالشأن در مراحل مختلف انقلاب و در نظامسازی پس از انقلاب با توجه به آن عمل نمودند و برای نیل به تمدن بزرگ اسلامی توجه به آن ضروری است.مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مظاهر مختلفی از بعد عقلانیت مکتب امام را برشمردهاند که به اختصار میتوان به آن اشاره کرد.
- گزینش مردمسالاری برای نظام سیاسی کشور (تکیه بر آراء مردم)
- سرسختی و عدم انعطاف در مقابل دشمن مهاجم (عدم اعتماد به دشمن)
"امام به دشمن اعتماد نکرد. بعد از آنکه دشمن ملت ایران و دشمن این انقلاب را درست شناخت، در مقابل او مثل کوه ایستاد. آن کسانی که خیال کردند و خیال میکنند اقتضاء میکند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطه مقابل این تصور حرکت کرد. عقلانیت امام و آن خرد پخته قدامیافته این مرد الهی، او را به این نتیجه رساند که در مقابل دشمن، کمترین عقبنشینی و کمترین نرمش به پیشروی دشمن میانجامد."
- تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکایی در ملت:
- تدوین قانون اساسی به عنوان یک قاعده محکم برای بنا نهادن تمدن عظیم اسلامی
معنویت:
توجه به معنویت یکی دیگر از ابعاد مکتب امام (رحمت الله علیه) است مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است که ایشان به آن اشاره نمودهاند. ایشان توجه به این موضوع را مورد تاکید قرار ندادهاند که امام صرفاً به تکیه به عوامل مادی و ظاهری راه خود را پی نمیگرفته است. و در عقلانیت امام توجه به علل و عوامل الهی هم مد نظر بوده است. از این روی توجه خاص و ویژه به عنایات الهی و توکل و اعتماد و حسن ظن به خدا یکی از ابعاد اصلی مکتب امام است.مقام معظم رهبری در همین سخنرانی برخی مظاهر مختلف معنویت را برشمردند:
- اخلاص
- توکل و اعتماد به حسن ظن به خدا
- رعایت اخلاق
عدالت:
مقام معظم رهبری تأکید نمودند که عدالت یکی از برجستهترین ابعاد مکتب امام است که همواره مورد تأکید آن گوهر بی همتا بوده است و ایشان بارها توجه مسئولان نسبت به آن را خواستار شدهاند. مظاهر مختلف عدالت از منظر ایشان عبارت است از:
- پرهیز از اشرافی گری مسئولان
- توجه به پابرهنگان و کوخنشینان
- خدمت رسانی به آحاد مردم
- انتخاب مسئولین از بین مردم و دوری از باندبازی و قبیله گرایی
امام خمینی استقلال و عزت را به بهای رفاه مادی و تعامل با دشمن زیر پا نمی گذاشت
امام خمینی همواره پشتیبان و حامی مقاومت و نهضت های آزادی بخش بود.
اگر فرمانروایان, زمامداران و فعالان عرصه سیاست به عنصر استقلال و عزت ملی توجه نداشته باشند و آنرا سرلوحه خود (چه در زمینه داخلی و چه در زمینه خارجی ) قرار ندهند, نه تنها جامعه و میهن به ورطه ذلت و فلاکت می افتد،بلکه خود زمامداران و فعالان عرصه سیاست نیز به ناچار خوار و حقیر خواهند شد. بنابراین, در این عرصه نیز استقلال و عزت ملی ریشه و اصل و اساس است .گرچه در تاریخ معاصر ایران و طی دوـ سه قرن اخیر, عالمان و بزرگانی از بطن جامعه ما برای صیانت از استقلال و عزت ایران و اسلام برخاسته اند, ولی بدون تردید می توان گفت که امام خمینی, یکی از بزرگ ترین کسانی است که موضوع استقلال و عزت را به طور فراگیر در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام مطرح رد و ضمن دادن جایگاه محوری به این عنصر اساسی, عملا نیز آن را مدار مبارزات و فعالیت های سیاسی و مبارزاتی خود قرار داد.عزت و استقلال, چیزی بود که حدود ۲۰۰ سال ملت ایران از آن محروم بودند و همان طور که قبلا اشاره شد, ناچار بودند هر روز شاهد یک ماجرا و یک پدیده حقارت بار در تاریخ خود باشند. بنابراین, ولع و تشنگی مردم نسبت به عزت, استقلال و برخورد از موضع عزت با غربی ها, ولع و تشنگی ۲۰۰ ساله بود. به همین دلیل , بعد از آن که امام خمینی با قیام خود از دین, عزت استقلال, مبارزه با استبداد و استعمار به طور یکجا سخن به میان آورده , عموم مردم مسلمان و آگاه دل به رهبری مرجع بزرگ زمان خود سپردند و حاضر شدند برای دستیابی به اهداف بلند و الهی امام خمینی , از جان خود نیز بگذرند و شور و غوغایی بی نظیر در تاریخ ایران بیافرینند.اساسا امام خمینی قیام و مبارزات مستمر مردم مسلمان ایران علیه رژیم شاه و پایداری آن ها تا رسیدن به پیروزی کامل را نتیجه استقلال طلبی و ولع شدید آن ها به عزت می داند و می فرماید:مردم دیدند زندگانی با این ذلت ارزش ندارد, مرد مسلم زیر بار این ذلت و زحمت نباید برود, از این جهت قیام مردانه کردند و این قیام, یک قیام الهی بود که تمام اقشار ملت را فرا گرفت ….
(صحیفه امام , جلد ۶ , ص ۲۹۶)
این سخن بازتاب روحیه ذلت ستیزی و استقلال طلبی خود امام نیز محسوب می شود و ایشان همچون جد بزرگوارشان حضرت امام حسین علیه السلام , نتوانستند ذلت دوره ستم شاهی را و همچنین وابستگی میهن و جامعه اسلامی را تحمل کنند و به همین دلیل , قیام عزتمندانه و شکوهمند خود را آغاز کردند تا بار دیگر پرچم عزت را در تاریخ ایران و در تاریخ جوامع اسلامی به اهتزاز درآورند و بر ذلت پذیری ۲۰۰ ساله هیات حاکمه ایران خط بطلان بکشند .امام خمینی ذلت ستیزی و بازگرداندن عزت و مجد به جهان اسلام را یکی از مهم ترین وظایف و یکی از اساسی ترین تکالیف الهی خود می دانست . به عبارت دیگر , گویی آن پیشوای بزرگ از طرف خداوند مامور زدودن غبار ذلت از چهره جوامع اسلامی و برافراشتن پرچم مجد مسلمانان در کل جهان اسلام بود. به همین دلیل , با صلابتی بی نظیر می فرمود: هیهات که امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان , به مرگ ذلت بار و به اسارت غرب و شرق تن در دهند و هیهات که خمینی , در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یا نظاره گر صحنه های ذلت و حقارت مسلمانان باشد…
(صحیفه امام , جلد ۲۰ , ص ۳۱۸ )
مردم ایران که طعم شیرین استقلال و عزت را در پرتو انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی چشیده اند , قدر این نعمت بزرگ را میدانند و با تمام توان از آن حفاظت می کنند . این , همان چیزی است که امام همواره به مردم ایران توصیه می کرد.امام خمینی که همه عمر خود را صرف مبارزه با عوامل ذلت جوامع اسلامی نمود, از دیگران،به ویژه جوانان نیز می خواست با تمام توان با علل و عوامل ذلت جوامع اسلامی مبارزه کنند و عناصر عزتمندی مسلمانان را نیز به خوبی درک کنند تا با تکیه بر اسلام , پرچم عزت مسلمانان را فرازمندتر از هر بیرق دیگر بنمایند و در مقابل, ابرقدرت ها و همه کسانی را که در قرون گذشته موجب ذلت مسلمانان شده اند, با قاطعیت به خاک مذلت بنشانند و سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح کنند.
(صحیفه امام , جلد ۲ , ص ۱۷۷ , و جلد ۲۰ , ص ۳۲۵)
حضرت امام خمینی قدس سره در برابر یکی از این تحقیرها که در ایران پیش از انقلاب انجام شد (تصویب لایحه کاپیتولاسیون) فرمودند: ...استقلال ما را فروختند، باز هم چراغانی کردند... عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی به مجلس بردند... که اگر یک خادم آمریکایی یا یک آشپز آمریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند... پلیس ایران حق ندارد جلو او را بگیرد... باید پرونده به آمریکا برود و در آنجا، اربابها تکلیف را معین کنند. امام راحل با حساسیت نسبت به موضوع می فرمود: «مردم در سر دو راهی عزت و ذلت قرار داشته و باید تصمیم بگیرند: یا رفاه و مصرف گرایی یا تحمل سختی و استقلال».آری! قناعت از مکارم اخلاق و از خصایص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و ما باید به پیروی از آن اسوه بشریت، خود را به این صفت متصف کنیم.