وب سایت فرهنگی مذهبی مهدی الامم

آشتی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه

آشتی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه
زمان انتشار :
دوشنبه 17 آذر 1393 | 22:58
اگربا آمدن آفتاب از خواب بیدار شویم؛نمازمان قضاست...؟!

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه گرفتگی در ماه رجب از نشانه هاست!

سالی که قیام ها، بحرانها و شورشها جهان اسلام را درهم می کوبد. سالی که اگر درک شود نشانه های ظهور مانند دانه های تسبیح یک به یک پیش می روند. از اینجا، ما چاره ای جز جستجو، رصد و انتظار نداریم.چنانکه ضمن پرهیز از تعیین وقت چشم به حوادث و وقایعی داریم که روایات درباره آنها خبر داده اند. کسی چهمی داند شاید ما هم در جمع کسانی باشیم که آن سال موعود و وقایعش را درک می کنند.

روایات حضرات معصومین علیهم السّلام، چونان تابلوهای راهنمایی در جاده انتظار مسافران را راهنمایی میکنند. از خطرات و نقاط خطرخیز آگاهی می بخشند و آمادگی آنها را طلب می کنند.

هیچ یک از ما از زمان قطعی ظهور و قیام حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف

آگاهی ندارد چنانکه هیچ کس را رخصت واجازه تعیین وقت نداده اند لیکن جمله روایات درباره حوادث آن سال ویژه هشدار می دهند.

یکی از حوادثی که روایات وقوع آن را در آسمان خبر داده اند خسوف یا همان ماه گرفتگی است. آن هم ماهگرفتگی در شب بدر از ماه رجب. البته پیش از این هم در ماه رجب خسوف حادث شده است.

در روایتی از قول امام ششم علیه السّلام آمده است که از ایشان پرسیدند:

یابن رسول الله! فدایتان شوم. نشانه ای از خروج و قیام حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف به من مرحمت کنید. حضرتفرمودند:

ام سعید! وقتی ماه در شب بدر ماه رجب گرفته شود و خسوف رخ دهد، مردی پس از آن خروج

کند و به دنبال آن حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف قیام خواهند کرد.

دلائل الامامة، ص 259؛ بیان الائمه، علیهم السلام، ج2، ص695  به نقل از شش ماه پایانی، مجتبی الساده ترجمه محمود مطهری نیا

بنا به تکلیف و البته امید و انتظارمان این خبر را ذکر می کنیم.

ای کاش این خسوف و این ماه، همان ماه گرفتگی در ماه رجب آنهم در شب بدر [به افق عربستان] باشد.

آرزو بر منتظران مضطر و امیدوار عیب نیست.

ای کاش به آرزوی دلمان برسیم.


آیا آماده ظهور هستیم؟

انتظار در دوران غیبت مهدیعجل الله تعالی فرجه الشریف به حق جلوه ویژه ای دارد. منتظران حقیقی این دوران هیچ شبی بدون انتظار به صبح نرسانده اند، انتظار تا آنجا که، شمشیر بر زیر بستر می نهادند تا اگر فردا روز ظهور باشد به یاری مولا بشتابند.

از آن زمان که پیامبرصلی الله علیه و آله و سلّم سخن از جهانی شدن آیین توحید به دست حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  به میان آورد و نوید غلبه اسلام بر تمامی ادیان را به مسلمانان داد و بهترین عبادت را انتظار فرج اسلام و مسلمانان به حساب آورد(1)؛ مسلمانان دیده انتظار به راه دولت کریمه ای دوختند که در آن اسلام و اسلامیان عزیز می ماند و کفر و نفاق به ذلت و زبونی گرفتار می آیند.(2)

در دوران پس از پیامبر صلی الله علیه و آله  نیز، هر زمان که فتنه خلفای جور شدت می گرفت، پیشوایان معصوم علیهم السلام کوشیدند تا با انگیزش انتظار، امید را در دل های ستمدیدگان زنده نگه دارند و شور مقاومت و مبارزه را در وجودشان برانگیزانند.

چه کنیم تا وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را در زندگی خود حس کنیم؟

آرزوی حس حضور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  در زندگی، حس عجیبی است که زندگی را سراسر نور می‌کند و قلب عاشقان را به تپش وا می‌دارد. این حس حضور، نشاط، شور و شعف را در رگ های زندگی جاری می کند و لحظه لحظه . .

سهراهکار برای ایجاد حس حضور یوسف زهراسلام الله علیها در زندگی روزمره ما می تواند کمک بسیاری باشد تا با پشت سر گذاشتن نیمه شعبان، یاد حضرت را به فراموشی نسپاریم و خود را همه جا و هر زمانی در محضر ایشان بدانیم و حس کنیم.

*چه کنیم که وجود امام زمان‌ عجل الله تعالی فرجه الشریف را در زندگی خود حس کنیم؟
خوشا به حال کسی که چنین دغدغه ای دارد و آرزوی او این است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  را در زندگی خود حس کند و پیوسته خود را در محضر او بداند. روشن است که اگر آدمی به چنین نعمت بزرگی دست یابد، معنای واقعی زندگی را خواهد چشید و هویت حقیقی خود را خواهد یافت، اما برای رسیدن به این نقطه نورانی باید کارهایی را انجام داد:

یار واقعی امام عصر کیست؟

البته شناخت و هم سنخ شدن با امام زمان ، متوقف بر عمل به دستورات دین و پیشه کردن تقوای الهی ، یعنی انجام واجبات و ترك محرمات و اخلاص عمل برای رضای خداست.

یار واقعی امام زمان کسی است که ذوب در خواست و رضای امام زمان باشد و چنین کسی هیچ عملی که خلاف رضایت خداوند(که رضایت امام زمان در همین است) انجام نمی دهد و هیچ عملی را که رضایت خداوند در آن است ( واجبات و برخی مستحبات بسیار موکد) را ترک نمی کند و علاوه بر اینها دلش را از محبت و دلبستگی به غیر خدا خالی کرده ( محبت به پیامبر و امام در راستای محبت خداوند است و جدا از آن نیست ) و صفات عالی اخلاقی را درون خود نهادینه کرده و صفات زشت را از خود زائل کرده است. و چنین کسی هم منتظر واقعی است.

چگونه كودك پنج ساله امام مى شود؟

از نخستين روزها كه امام مهدى عجّل الله تعالی فرجه الشریف به امر الهى از ديدگان پنهان شده، اين سؤال مطرح گرديده كه چگونه كودك پنج ساله مى توانست امام بشود؟

ولى پاسخ آن را قرآن مى دهد و مولوى در نيم بيتى نيز پاسخ داده است: كار نيكان را قياس از خود مگير.

طراح شبهه تصور كرده است كه همه كودكان يكنواخت به دنيا مى آيند و بر همگان حكم واحدى را پياده كرده است.
قرآن از زبان حضرت مسيح در گهواره درباره خودش نقل مى كند كه فرمود:
قال إنّى عبد الله آتانى الكتاب وجعلنى نبيّاً...
و من بنده خدا هستم، انجيل را به من داده و مرا پيامبر ساخته است...
اين جمله ها را كودك شيرخوار به زبان مى آورد. روح او در آن روز به اندازه اى بزرگ و بزرگوار بود كه مى توانست اين سخنان را به ميان آورد و از نبوت فعلى خود گزارش دهد، آيا حق داريد به خدا اعتراض كنيد كه چگونه كودك شيرخوار، پيامبر شده است؟

گاهى تصور مى شود كه حضرت مسيح در آن دوران كودكى داراى چنين مقامى نبوده بلكه از آينده خود خبر مى دهد ولى اين نوع تأويلى است ممنوع، همه جمله ها به صورت فعل ماضى آغاز شده و مى فرمايد: آتانى الكتاب وجعلنى نبيّاً  .

درباره حضرت يحيى قرآن مجيد مى فرمايد:
 
وآتيناه الحكم صبيّاً

مريم/ 12
اى يحيى كتاب آسمانى را با نيرومندى بگير و ما در كودكى به او فرمان نبوت داديم.
درست است كه دوران شكوفايى عقل انسان، معمولاً حدّ و مرز خاصى دارد، ولى مى دانيم هميشه در انسانها افراد استثنايى وجود داشته اند. چه مانعى دارد كه خداوند، اين دوران را براى بعض از بندگانش به خاطر مصالحى فشرده تر كند، و در سال هاى كمترى خلاصه نمايد.
بنابراين، چه مانعى دارد كه حضرت مهدى عجّل الله تعالی فرجه الشریف از اين كودكان استثنايى باشد كه در دوران كودكى عقل او شكوفا و دستگاه فكرى او تكامل يافته باشد؟
در اين جا ما حديثى را از امام جواد عليه السلام نقل مى كنيم كه او هم از دوران كودكى به امامت رسيد.على بن اسباط مى گويد: به خدمت امام جوادعليه السّلام رسيدم در حالى كه سنّ او كم بود. من درست به قامت او خيره شدم تا به ذهن خويش بسپارم به هنگامى كه به مصر باز مى گردم كم و كيف مطلب را براى ياران، نقل كنم. در اين فكر بودم كه ديدم امام جواد عليه السلام ، رو به سوى من كرد و گفت: اى على بن اسباط، خداوند كارى را كه در مسأله امامت كرده، همانند كارى است كه در نبوّت كرده است.
گاه مى فرمايد:وآتيناه الحكم صبيّاً  يعنى در كودكى فرمان نبوت مى دهد و گاه درباره انسان ها مى فرمايد:
حتى إذا بلغ أشدّه أربعين سنة
هنگامى كه به حد بلوغ كامل عقل به چهل سال رسيد.
بنابراين همان گونه كه ممكن است خداوند، حكمت را به انسانى در كودكى بدهد و در قدرت اوست كه در چهل سالگى آن را به كسى بدهد.

نورالثقلين، ج3، ص 325
امّا چرا ظهور نمى كند؟ اين نه از ترس است، بلكه از نظر فراهم نشدن شرايط است، گاهى مى گويند شرايط در جمهورى اسلامى ايران فراهم است. اين هم يك نوع ناآگاهى از فلسفه غيبت است. او امام جهانيان است كه سرير عدالت در همه نقاط در انتظار اوست. بايد آمادگى براى پذيرش دعوت او در نوع افراد در غالب جاها وجود داشته باشد.

آیا امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف از زمان ظهور آگاه است؟

در بعضی از روایات داریم که حتی خود امام زمان نیز وقت ظهورشان را نمی دانند و خدای متعال هنگام ظهور به واسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند. و البته یکی از منتظران فرج حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف خود آن حضرت هستند؛ زیرا:اوّلاً انتظار، در روایات ما به عنوان افضل العبادة مطرح شده است و بعید، بلکه محال است که آن وجود عزیز از افضل عبادات غافل و محروم باشد.

ثانیاً:  در روایاتی که کلمه فرج آمده، تنها به فرج مۆمنان اشاره ندارد، بلکه فرج امام زمان نیز مورد نظر است پس امام زمان گشایش در کارهای خویش را منتظرند.

در این نوشتار به دو سوال مهم در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ خواهیم داد:

سوال اول: آیا خود امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف می داند چه زمانی ظهور خواهد کرد؟

انتظار فرج یکی از ارکان اساسی اسلام، به ویژه مذهب شیعه است و آن به معنای آرزوی گشایش و رهایی یافتن از نابرابری ها و رفع گرفتاری های همه جهانیان است.

 

چه‌ کسی امام عصرعجّلی الله تعالی فرجه الشریف را به خاک می‌سپارد؟

یكى از وظایف شیعه این است كه امامان را همان طور كه هستند، بشناسد، نه آنان را در سطح افراد عادى پایین آورد و نه در قدرت و ... شریك خداوند یكتا قرار دهد.

در این نوشتار به سه موضوع مهم در مورد امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف بطور خیلی خلاصه می پردازیم:

1ـ چه کسى امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را غسل داده و بر پیکر مطهرش نماز خوانده و او را به خاك مى سپارد؟

یکى از اصول مسلم و قطعى شیعه این است که، امام را امام غسل مى دهد، و براى او نماز مى خواند و به خاک مى سپارد. چنانکه امام رضا علیه السّلام فرموده است:

 امام را جز امام غسل نمى دهد.

اصول کافى، مرحوم کلینى، ج 1، ص 384

بنابر این قدر مسلم این است که یکى از امامان معصوم علیهم السّلام باید او را غسل دهد، اما اینکه کدامیک از آن بزرگواران مراسم تغسیل و خاکسپارى را انجام مى دهد از روایات چنین معلوم مى شود که امام حسین علیه السّلام رجعت نموده و امام شهید را غسل مى دهد.

احمد بن عقبه از پدر خود نقل مى کند که از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدند: آیا رجعت صحیح است؟ فرمود: آرى. گفتند: نخستین کسى که مى آید چه کسى است؟ فرمود: امام حسین علیه السّلام است که بعد از ظهور قائم مى آید. عرض شد آیا همه مردم با او هستند؟ فرمود: نه، بلکه چنان است که خدا مى فرماید:

یوم ینفخ فى الصور فتأتون افواجا. روزى که در صور دمیده مى شود وشما فوج فوج وارد محشر مى شوید

سوره نبا آیه 18

و همان حضرت فرمود: امام حسین علیه السلام با یارانش که با وى کشته شدند در حالى که هفتاد پیغمبرى که با حضرت موسى بن عمران برانگیخته شدند با اوست، بازگشت مى کنند. حضرت قائم، انگشترى خود را به امام حسین علیه السّلام مى دهد، و چون قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف  رحلت مى کند، امام حسین علیه السّلام آن حضرت را غسل داده، کفن مى کند و حنوط کرده، در قبر مى گذارد. مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 1220

2ـ مقر حکومتى امام زمان در کجاست؟

یکى از امور قطعى در عصر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، این است که مقر و مرکز سلطنت آن حضرت، در شهر کوفه است.

شواهد روایى راجع به این مسئله بسیار است که جاى هیچ شک وتردیدى را باقى نمى گذارد.

مفضل از امام صادق علیه السّلام پرسید: خانه مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف در کجا خواهد بود و مۆمنین در کجا جمع مى شوند؟

حضرت فرمود: مقر حکومت او، شهر کوفه است، و محل حکومتش مسجد جامع کوفه، و بیت المال و محل تقسیم غنایم در مسجد سهله واقع در زمین هاى صاف و مسطح و روشن نجف وکوفه است.

مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 1158

و نیز امیر المۆمنین علیه السّلام در یک پیش بینى و خبر غیبى، چنین مى فرماید: (گویى هم اکنون به شیعیانمان در مسجد کوفه مى نگرم که خیمه ها زده اند و قرآن را بدان گونه که نازل شده به مردم مى آموزدند، بدانید که قائم ما چون قیام کند آن مسجد را بازسازى خواهد کرد و قبله آن را استوار خواهد ساخت.

غیبت نعمانى، باب 21، ص 451

آزار دهندگان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چه کسانی هستند؟

قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف: قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَهِ وَحُمَقاۆُهُمْ، وَمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعُوضَهِ أَرْجَحُ مِنْهُ

احتجاج، ج2، ص289 ; بحارالأنوار، ج25، ص267، ح9

نادانان و كم خردان شیعه و كسانى كه پر و بال پشه از دین دارى آنان برتر و محكم تر است، ما را آزار مى دهند.

این عبارت، بخشى از توقیعى است كه حضرت علیه السّلام در جواب نامه ى محمّد بن علىّ بن هلال كرخى فرستاده است. این توقیع، در ردّ طایفه اى از غالیان است كه به شركت ائمه علیهم السّلام با خداوند در علم و قدرت او معتقدند!

یكى از وظایف شیعه این است كه امامان را همان طور كه هستند، بشناسد، نه آنان را در سطح افراد عادى پایین آورد و نه در قدرت و ... شریك خداوند یكتا قرار دهد.

در روایات فراوانى، مقام امامان و وظیفه شان به خوبى بیان شده و لازم است با مراجعه به آن ها، تفكّر خویش را درباره ى امامان اصلاح كنیم.

اعمال و رفتار و اعتقاد غالیان، سبب شد كه مخالفان، شیعه را تكفیر كنند و گروهى از آنان نیز به نجاست و واجب القتل بودن شیعه فتوا دهند.

امیرالمۆمنین علیه السّلام در نهج البلاغه در كلامى مى فرماید:

دو كس در مورد من هلاك مى گردد: یكى آن كس كه در دوستى با من به راه افراط مى رود، دیگرى آن كه در دشمنى با من، سخت به تفریط مى افتد.

نهج البلاغه، حكمت 469 ; بحارالأنوار، ج39، ص295، ح96

علی اصغر رضوانی - شرح چهل حدیث حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

3ـ آزار دهندگان امام زمان علیه السّلام چه کسانی هستند؟

آیا برای تعجیل در ظهور فقط باید دعا کنیم؟

خوب است که ابتدا توجه داشته باشیم که «ظهور» حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، مانند ظاهر شدن یک شیء یا انسان غیب شده نیست، بلکه «ظهور»، آغاز قیام علنی و مشهود او علیه جهل، کفر و ظلم حاکم بر جهان، به منظور برپایی حکومت عدل الهی و تحقق بخشیدن به وعده‌های خداوند منّان است.

دعا:

دعا نیز خواندنی نیست، بلکه خواستنی است. «خواستن» ابتدا در دل ایجاد می‌شود و پس از آن که دل خواست، به ذهن و تصور نازل شده و از آن مرحله نیز به کلام و زبان نازل شده و بیان می‌گردد.

پس اصل دعا همان «خواستن» است که در قالب کلام ظهور یافته و بیان می‌شود و البته بدیهی است که انسان خواسته را نزد کسی می‌برد و از او مطالبه‌ی استجابت می‌نماید که برآور کننده‌ی آن باشد. لذا این خواسته یا دعا به خداوند متعال عرضه می‌گردد و او نیز وعده استجابت داده است.

اما، بدیهی است که وقتی انسان چیزی را فقط در زبان می‌خواهد، عمق این خواسته و عمر این خواسته، به همان اندازه‌ی کلام گذرا، سطحی و فانی است، اما و‌قتی خواسته‌‌ای قلبی شد، جدی شد، واقعی شد، حتماً به دنبال تحققش می‌رود.

لذا امام رضا علیه‌السلام فرمودند: هر کس دعا کند و در پی‌اش نرود، خودش را مسخره کرده است.

آیا برای تعجیل در ظهور فقط باید دعا کنیم؟

تجدید عهد:

شاید بتوان اذعان داشت که بهترین راهنما و دستور العمل در «چه باید کرد» برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف به صورت چارچوب کلّی و جامع، در دعای عهد بیان شده است.

گام اول این که شیعه‌ی منتظر، خود را در محضر خدا و امام ببیند و مسئول بداند و هر روز صبح که بیدار می‌شود، قلباً با امام زمانش تجدید عهد نماید. عهدی محکم و ناگسستنی.

اَللّـهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی‌، لا اَحُولُ عَنْها وَ لا اَزُولُ اَبَداً

خداوندا! من در صبح امروز و سایر روزگارم عهد و پیمان (با او را) تجدید می‌کنم و (هم چنین) بیعتی که بر گردنم دارم، که هرگز از آن سر پیچی نکنم و سست‌اش ننمایم، هرگز.

قرار گرفتن در صف یاران:

کسی که چنین عهد و پیمان ناگسستی و بیعتی را به گردن می‌گیرد، نمی‌تواند فقط لفظی را بگوید و برود، بلکه باید بیاید و در صف یاران قرار گیرد و بنا بر عهدی که دارد کمک کند و بنا بر بیعتی که دارد، از امامش در مقابل دشمنان آشکار و پنهان، در جنگ سخت و جنگ نرم دفاع نماید، لذا دعای قلبی و عملی‌اش این می‌شود:

اَللّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الذّابّینَ عَنْهُ

خداوندا! مرا،از یاران و مددكاران و دفاع‏كنندگان از او قرار ده

سرعت در انجام خواستههای او:

هم به موقع در میدان حضور داشتن مهم است و هم کار را سریع انجام دادن مهم است. بسیاری بالاخره به میدان می‌رسند، ولی خیلی دیر. گاه دیگر آمدن‌شان فایده‌ای هم ندارد، نه برای خودشان و نه برای امام‌شان. برخی نیز به موقع می‌آیند، اما خیلی تنبل هستند و سرعت عمل ندارند و فرصت‌ها را از دست داده و ضایع می‌کنند. اما شیعه‌ی منتظر، پس از آن که به موقع در میدان حاضر شد و در صف یاران قرار گرفت، از خدایش می‌خواهد که به او توفیق دهد تا در انجام اوامر و برآوردن خواسته‌های امام زمانش علیه السّلام، سرعت عمل نیز داشته باشد و البته که این سرعت ناشی از ذوق، شوق و میل به خدمت خواهد بود.

وَ الْمُسارِعینَ اِلَیْهِ فی قَضاءِ حَوائِجِهِ

[بار الها!] و از شتابندگان به سویش،در برآوردن‏ خواسته‏هایش.

پس، شیعه منتظر و یار امام عجّل الله تعالی فرجه الشریف، باید بداند که خواسته‌ی امامش چیست که در انجام آن با ذوق و شوق بشتابد و سرعت هم بگیرد.

اطاعت و سبقت از سایر یاران:

شیعه‌ی منتظر، مشتاقِ عاشق، حال و هوایش همیشه مثل یاران سیدالشهداء حسین بن علی، علیه‌السلام در کربلا می‌باشد. نه تنها مطیع امر مولاست، بلکه سعی دارد در اطاعت امر، حمایت و حفاظت از مولایش و انجام خواسته‌های ایشان، از سایر یاران سبقت نیز بگیرد:

وَ الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ‏ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِه

و [قرار ده مرا از] اطاعت‏كنندگان اوامرش، و حمایت کنندگان حضرتش، و پیشی ‏گیرندگان به جانب خواسته‏اش.

روح شهادت طلبی:

طبعاً چنین مجاهدی در رکاب امام علیه السّلام،  باید شهادت طلب باشد، چرا که میدان، میدانِ درس، ذکر و دعا نیست، بلکه میدان جهاد و جنگ در عرصه‌های گوناگون است و اگر کسی شهادت‌شناس و شهادت طلب نباشد، نه تنها نمی‌تواند با ذوق و شوق سبقت بگیرد، بلکه حتی نمی‌تواند طاقت بیاورد و چه بسا از ترس یا به طمع غنیمتی ناچیز، یا بر اساس دروغ و شایعه‌ای سست و یا...، صحنه را ترک کند.

البته شهادت طلبی به این نیست که انسان آرزو نماید روزی تیر غیبی از جایی به سر یا قلبش اصابت کرده و او را از پای درآورد؛ بلکه شهادت طلب، یعنی کسی که می‌داند شهادت چیست و می‌داند «شهید نظر می کند به وجهه الله – امام خمینی رحمه الله علیه، لذا «مال و جان» خود را برای پیش‌کش و معامله‌ی با خداوند متعال به میدان می‌آورد. لذا دعا می‌کند:

وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ

و [قرار ده مرا از] شهادت یافتگان در پیشگاهش (در سپاهش (

خوب است تمام دعای عهد را هر روز بخوانیم و در فرازهای آن دقت کنیم؛ خوب است سعی کنیم واقعاً خواست قلبی ما این مدارج و مقامات باشد؛ خوب است برای رسیدن به این جایگاه و انجام مشتاقانه‌ی تکالیف‌مان تلاش کنیم تا استجابت این دعاها در ما تحقق یافته و ظهور پیدا کند.

تردید ننماییم که اگر دعاهایمان، یعنی خواسته‌های قلبی ما چنین باشد و در جهت تحقق آن نیز کوشا باشیم، تعجیل در ظهور نیز محقق می‌گردد. إن شاء الله.

زندگی ما رنگ و بوی امام عصرعجّل الله تعالی فرجه الشریف دارد؟

زندگی ما رنگ و بوی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دارد؟! چقدر از امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دور هستیم؟ آیا نوع زندگیمان امام زمان پسند هست؟ آیا نوع معاشرت های ما طوری هست که امام زمان هم وارد مجلسمان شوند، همنشین با ما شده و نظر لطفی داشته باشند؟

آیت الله بهجت رحمه الله علیه فرمود: وقتى تأمّل مى کنیم مى بینیم همه قضایاى امام حسین علیه السّلام در یک روز واقع شد و وقتى مردم کوفه و بصره از قضیّه قتل آن حضرت علیه السّلام  مطّلع شدند، ناراحت شدند و از ابتلاى آن حضرت و شهادت اسارت اهل بیت علیهم السّلام ، خدا مى داند که اهل ایمان چه قدر ناراحت بودند، به حدّى که گویا باورشان نمى شد.

در طول این مدّت دل اهل ایمان خون بود. امّا ما بیش از هزار سال است که گرفتاریم و حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه الشریف گرفتار است و دشمن ها نمى گذارند بیاید و او را حبس کرده اند. آیا حبسى از این بالاتر که نتواند خود را در هیچ آبادى نشان دهد و خود را معرّفى کند!

در این ما فوق هزار سال که آن حضرت در زندان است، خدا مى داند که قلوب اهل ایمان چه قدر خون است. آیا شایسته است که حضرت غائب تعالی فرجه الشریف  در مصایب و گرفتارى شبیه قضیّه ى حسین بن على علیه السّلام  به این مدّت طولانى گرفتار باشد و ما برقصیم و شادى کنیم؟!

تا کی باید بار گناهان و اشتباهات خود را متوجه دیگران و دیگر چیزها بکنیم؟ تا کی بایستی این همه مصیبت را به خاطر بی توجهی و فراموش کردن امام زمانمان تعالی فرجه الشریف تحمل کنیم؟ تا کی می خواهیم خود را گول بزنیم و بیدار نشویم؟ پس کی بناست علت اصلی آن را متوجه شویم؟

پیشوای پنجم شیعیان، امام باقرعلیه السلام  می فرماید: هرگاه خداوند بخواهد بر مردم غضب کند (آن هم به خاطر اعمال ناشایست مردم) ما اهل بیت را از مجاورت با آن ها دور می کند.

اذا غضب الله تبارک و تعالی علی خلقه، نحانا عن جوارهم.

اصول کافی ، کتاب الحجه ، ح31

بیش از هزار سال پیش که حدود هشتاد سال از دوران غیبت کبرای امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف می گذشت، آن حضرت در نامه‌ای به شیخ مفید رحمة الله علیه فرمودند:ما به خبرهای شما احاطه کامل داریم و چیزی از خبرهای شما برای ما پنهان نمی ماند و آگاهیم از ذلت و خواری که به شما رسیده، از زمانی که عده ای از شما تمایل نموده اند به عقاید و اعمالی (ناپسند) که گذشتگان صالح از آن دور بودند و عهد و پیمانی را که از آن ها گرفته شده بود (نسبت به امام زمانشان) بدور انداختند گویا که نمی دانند.

وقتى تأمّل مى کنیم مى بینیم همه قضایاى امام حسین علیه السلام در یک روز واقع شد و وقتى مردم کوفه و بصره از قضیّه ى قتل آن حضرت علیه السلام مطّلع شدند، ناراحت شدند و از ابتلاى آن حضرت و شهادت اسارت اهل بیت علیهم السلام، خدا مى داند که اهل ایمان چه قدر ناراحت بودند، به حدّى که گویا باورشان نمى شد

نکته قابل توجه اینجاست که این توقیع در سال های اولیه دوران غیبت فرستاده شده است، اکنون که وضع بسیار بدتر از آن زمان است و مردم در سختی ها، فشارها و فساد بسیار بیشتری گرفتار شده اند.

علاوه بر اینکه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف چشم خداست و تمام زندگی ما را می بیند، در هفته دو بار نامه اعمال ما خدمت ایشان عرضه می شود و عملکردهای ما را ملاحظه می فرمایند و بر اساس آنچه عمل کرده ایم، با ما رفتار می کنند.

آیا می خواهید بدانید فاصله ما با امام زمانمان چقدر است و معنای غربت و تنهایی چیست؟ به این چند جمله ساده و عامیانه خوب دقت بفرمایید؛ به ما فرموده اند که روز جمعه احتمال ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بیشتر است.یا مولای هذا یوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک

مفاتیح الجنان –زیارت روز جمعه امام زمان علیه السلام

 حال اگر عصر جمعه ای بعد از نماز مغرب و عشاء، کسی به ما بگوید که امروز هم گذشت و امام زمان  ارواحنا فداه ظهور نفرمودند و سپس چند لحظه بعد به ما خبر بدهند که از امروز مثلاً سیب زمینی کیلویی دویست تومان گرانتر شده است، شما را به خدا قسم برای کدام یک از این خبرها بیشتر ناراحت می شویم؟ برای کدام یک بیشتر دلهره پیدا می کنیم؟ نگران کدام یک می شویم؟

آیا زمانی که مثلا دخترمان از مدرسه برمی گردد، اول می پرسیم دخترم در راه حجابت را رعایت کردی تا قلب نازنین امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را نرنجانی؟ یا ابتدا می پرسیم نمره امتحانت چند شد؟ آیا از پسرمان می پرسیم که همزمان با امام زمانت، نمازت را خواندی؟ یا اول می پرسیم مسابقه امروز را بردی یا نه؟ اصلاً به زندگی هایمان نگاه کنیم، آیا رنگ و بوی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را می دهد؟ آیا تابلویی که به دیوار خانه نصب کرده ایم، آیا وسایلی که مورد استفاده قرار می دهیم، آیا نوع زندگیمان امام زمان پسند هست؟ آیا نوع معاشرت های ما طوری هست که امام زمان هم وارد مجلسمان شوند، همنشین با ما شده و نظر لطفی داشته باشند؟ یا نه؛ آن قدر محرم و نامحرم بی پروا با هم اختلاط دارند که قلب مهربان امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را می رنجاند؟

آیا ظاهر خود و خانواده مان آن طوری هست که مورد قبول و رضایت امام زمان ارواحنا فداه باشد؟ آیا طریقه درآمد مان طوری هست که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به آن برکت دهند و یا قدم به خانه ما گذاشته و بر سرسفره ما بنشینند؟ و خلاصه اینکه آیا روش زندگی ما همانگونه است که امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می پسندد؟

دوستی می گفت داشتم از حرم مطهر امام رضا علیه السلام بیرون می آمدم، دیدم شخصی فریاد می زند؟ آی دزد، پولم را دزدیدند و …، مردم هم با یک حالت تأسف و دلسوزی به او نگاه می کردند، با خودم گفتم: الان اگر کسی فریاد بزند: امام زمانم نیست، امام زمانم نیامد و …، مردم با یک حالت تمسخر به او نگاه می کنند و می گویند: او دیوانه شده است.

همه این ها یک طرف که اینگونه نیستیم، گاهی در زندگی مان طوری رفتار می کنیم که انگار از امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، از آن کسی که اصلا کسی وجود ما به طُفیلی ایشان و به خاطر وجود ایشان خلق شده طلبکار هم هستیم.

حضرت ولی عصر(علیه السلام) می فرمایند: "نحن صنایع الله و الخلق بعد صنایعنا". الاحتجاج ،شیخ طبرسی،ج2، ص466

به هر حال یادمان نرود که علاوه بر اینکه امام زمان علیه السلام چشم خداست و تمام زندگی ما را می بیند، در هفته دو بار نامه اعمال ما خدمت ایشان عرضه می شود و عملکردهای ما را ملاحظه می فرمایند و براساس آنچه عمل کرده ایم، با ما رفتار می کنند.

چه کنیم تا امام عصرعجل الله تعالی فرجه به ما نظر کند؟

در آیه چهارم سوره جمعه، به سه مقام پیامبر اشاره می شود: او تلاوت کننده ی قرآن است برای مردم (مردم را با تلاوت، ظاهر و حقیقت قرآن آشنا می کند)، آنها را پرورش می دهد (از اخلاق شیطانی عبور می دهد و به اخلاق رحمانی می رساند و پاک می کند) و کتاب و حکمت را به مردم تعلیم می دهد. (و زندگی و و جود آنها را ارتقاء می دهد).

حکمت، علم و دانش نافع و مفید است. بعضی از علم ها مفید نیست یعنی ضررش از منفعتش بیشتر است.

حکمت به علمی گفته می شود که در آن خیر، برکت دنیایی و آخرتی باشد زیرا خداوند می خواهد ما را در افق ابدیت تربیت کند. در دعاها بر این صفت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف تاکید می شود. زیارت آل یاسین از لسان مطهر امام و به قلم خودشان نگاشته شده است و می فرماید که هر گاه خواستی به اهل بیت توجه بکنی بخوانید: سلام علی آل یاسین ... سلام بر تو ای تلاوت کننده ی کتاب خدا و تفسیر کننده ی قرآن. تفسیر کننده ی قرآن با تعلیم حکمت و کتاب رابطه ای دارد.

یکی از مقامات وجودی امامان معصوم این است که از وقتی که به امامت می رسند در این مقام قرار می گیرند. یعنی از زمان شروع امامت مهدی ، تعلیم تربیت و تزکیه ی مردم عالم تحت ولایت او قرار گرفته است. به میزانی که ما دست ولایت و هدایت او را با بندگی خداوند رحمان باز بگذاریم، این مقام در وجود ما هم جاری می شود.

منظور روایاتى که ظلم وستم را در آخر الزمان فراگیرد یاد کرده چیست؟

پاسخ: چنانکه بارها ذکر شد، رسول گرامى اسلام  صلى الله علیه وآله وسلمدر خصوص آخر الزمان فرمود: (مهدى از فرزندان من است... براى او غیبت وحیرتى است که در آن مردمان بسیارى گمراه مى شوند، آنگاه همانند (شهاب ثاقب) مى آید، وزمین را پر از عدل وداد خواهد کرد همچنان که پر از ظلم وستم شده بود).

کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ص 287

با کمى دقت در این روایت شریف، معلوم مى گردد که مراد، فراگیرى ظلم وستم است نه بى دینى وکفر الحاد، یعنى چنان نیست که در هیچ جا، اهل اعتقاد ودین یافت نشوند، وکسى کلمه اى از حق واعتقاد ودیانت واحکام را بر زبان نیاورد، بلکه مردم معتقد یافت مى شوند، وسخن از حق وایمان گفته مى شود، حتى توده هایى چند، مۆمن به مهدى وپدران مهدى اند، ومنتظر ظهور اویند.

در احادیث رسیده است که: مسلمانان، در آخر الزمان، به وسیله مهدىالله تعالی فرجه الشریف  از فتنه ها وآشوب ها خلاصى مى یابند، چنانکه در آغاز اسلام، به وسیله پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم، از شرک وگمراهى خلاصى یافتند.

این بیانها ونیز احادیث بسیار دیگر، دلالت دارد که دین ومتدینین، در عصر ظهور - در جاهایى - هستند. آنچه نیست عدالت ومساوات، در کمال عقلى، وروابط انسانى است، در سطح جهان، ومهدى اینها را تامین مى کند، ودین را به بسیارى از مناطق دیگر جهان، به کمک مۆمنان مى رساند.

آنچه مشخصه دوران قبل از ظهور است، شیوع ظلم وستم وعدوان وبیداد است، واگر درست بنگریم، هم اکنون جهان چنین است، واز ظلم وستم آکنده است.

با توجه به این واقعیت، مى توان، مترقب پدیدار گشتن حوادث بزرگ، وطلایع طلوع دولت حقه بود، وبا توجه به همین واقعیات، باید به آماده سازى جوانان شیعه، ودیگر معتقدان به حق، براى یارى مهدى عجّل الله تعالی فرجه الشریفدل بست، وبه آن توجه عمیق کرد. جریان آمادگى، دیگر نباید در جامعه ما فراموش شود، بلکه باید زنده وفعال بماند، وبه دیگر جامعه هاى اسلامى و... سرایت داده شود.

خورشید مغرب، محمد رضا حکیمى، ص 322

فلسفه تأخیر ظهور با فراهم بودن شرایط

پرسش :

در طول تاریخ گاهى به شرایط و فرصت هایى بر مى خوریم که گمان مى رود زمینه ظهور فراهم شده مثلا استقبال مردم از دین و فداکارى در راه اسلام و بذل جان و شهادت به خاطر آن به قدرى زیاد و با شور و هیجان است که به نظر مى آید که نه تنها سیصد و سیزده نفر بلکه بیش از هزارها نفر آماده جان نثارى در رکاب امام عجّل الله تعالی فرجه الشریف هستند با وجود این، سرّ تأخیر ظهور چیست؟

پاسخ:

راجع به فراهم بودن شرایط ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف

اولا: کسى نمى تواند به طور یقین اظهار اطّلاع کند یعنى بگوید همه شرایط فراهم شده است، زیرا خود این ادعا احتیاج به علم به جمیع شرایط دارد چون ممکن است احادیث متضمن بیان همه شرائط نباشند.

ثانیاً:بر فرض که شرایط، منحصر در آن موارد باشد که در روایات آمده است با این حال همان طور که صدوق ـ علیه الرحمه ـ فرموده است واقعاً نمى توان مطمئن بود که فرضاً همان سیصد و سیزده نفر اصحاب خاص و سائر شرایط موجود شده باشد.

چون اگر تمام اوضاع و شرائط بر حسب ظاهر حکایت از فراهم بودن زمینه ظهور داشت، بدون این که مثلا وجود افراد خالصى را که بتوانند در شمار سیصد و سیزده نفر از اصحاب حضرت صاحبعجّل الله تعالی فرجه الشریفباشند انکار کنیم. این ادعا را هم نمى توانیم بکنیم که همه افراد مانند «سلمان» و «ابوذر» و «مقداد» و «رشید هجرى» و «اصحاب کربلا» مى باشند.

در وضعیت کنونى با همه ادعاهایى که در جامعه ما براى بازگشت به اسلام و اسلام خواهى مطرح مى شود و البته باعث افتخار است اما باز هم مى بینیم احکام الهى را در بسیارى از مسائل سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، خیلى ها زیر سئوال مى برند و تا آن جا که بعضى احکام دین را که اختصاص به زمان و یا مکان خاصّى ندارد مختص به همان عصر پیغمبر صلى الله علیه وآله وسلم مى دانند به این بهانه از زیر بار تکلیف شانه خالى مى کنند، با وجود چنین اشخاصى و حوادثى چگونه مى توانیم بگوییم اوضاع براى ظهور آماده شده است تا چه رسد به این که از علت تأخیر سئوال کنیم.

بنابر این در این مسئله سزاوار است تسلیم حکم و اراده خداوند عالم باشیم و فضیلت انتظار ظهور را از دست ندهیم و همان گونه که در روایت «على بن مهزیار» اشاره شده است محجوب بودن آن حضرت را به اعمال خود نسبت بدهیم و همیشه یاد آن حضرت را در دل هاى مان زنده نگهداریم و سعى کنیم از طریق اصلاح اعمال خود زمینه ظهور حضرتش را هرچه بیش تر فراهم کنیم.

منبع: گفتمان مهدویت، آیه الله العظمی گلپایگانی

دعا و صلوات بر امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف فایده دارد؟!

واسطه‌های فیض خدا به زمین اولیائی هستند که با وجودشان برکت و رحمت الهی به زمینیان خاک نشین می‌رسد. خداوند حافظ و نگهبان آن هاست و آن ها عبد الهی و دوستدار حضرت حقّنند. ما خاک نشینان توصیه شده ایم که دعای فرج بخوانیم تا روزگار خوش آید! چرایی صلوات و دعای فرج ما برای او که حافظ و نگهبانی چون خود خدا دارد چه ارزش و چه سود برای حضرتش خواهد داشت؟!

آیا دعا و صلوات ما برای مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشریف فایده و سودی دارد؟

صلوات یک شعار است!

صلوات فرستادن و دعای ما شیعیان برای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف  فارغ از سایر دلایل و علل آن یک «شعار» است! نه اشتباه نکنید!  مقصودم شعار به معنای عامیانه آن نیست که صدای طبلی توخالی باشد! بلکه منظور از شعار آن است که به عنوان یک نماد و سمبل شیعیان است. در روایات توصیه شده است که «صلوات بر پیامبر و اهل بیت او را بلند بفرستید» با بلند کردن صدا به همگان نشان می دهیم که ما چه کسانی را به عنوان رهبر و ولی و سرپرست قبول داریم. جالب تر آن است که در روایات اسلامی و شیعه صلوات با صدای بلند بر طرف کننده نفاق معرفی شده است! یعنی شیعه بودن و صلوات یک ارتباط تنگاتنگ نمادین و سمبلیک نیز فارغ از سایر علل را دارا می باشند!

در روایات توصیه شده است که «صلوات بر پیامبر و اهل بیت او را بلند بفرستید» با بلند کردن صدا به همگان نشان می دهیم که ما چه کسانی را به عنوان رهبر و ولی و سرپرست قبول داریم. جالب تر آن است که در روایات اسلامی و شیعه صلوات با صدای بلند بر طرف کننده نفاق معرفی شده است!

ضرورت شناخت امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

سوال:هر کس امام زمان خودش رو نشناسه به مرگ جاهلیت مرده . ما در این دوره چطور باید امام زمانمان را بشناسیم و چطور پیرو او باشیم در حالی که غایب است؟

پاسخ:رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:

من مات و هو لایعرف امامه، مات میتةً جاهلیة،

میزان‏الحكمه،ج 1، ص 171، ح 840

. مقصود از شناخت امام اولا: شناخت شخص امام و جایگاه اوست . از آنجا كه رهبرى معصوم و مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است و از این‏رو، پیروى كردن از مدعیان رهبریت در برابر رهبریت معصوم برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبرى معصوم، پیروى از رهبران غیرمعصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست، تلاش براى شناختن و یافتن امام معصوم واجب و لازم است ثانیا : شناخت شخصیت امام یعنی شأن و جایگاه امام است.

جستجو
عضویت
اوقات شرعی

اوقات شرعی به افق کرمان

اذان صبح 04:26:43
طلوع خورشید 05:46:00
اذان ظهر 11:23:09
غروب خورشید 16:59:56
اذان مغرب 17:16:07
نظر سنجی
نظر شما در مورد وب سایت مهدی الامم چیست ؟